مرمت چند بنای تاریخی شاهرود با اعتبارات سفر رئیس‌جمهور

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود از آغاز مرمت بناهای تاریخی این شهرستان، از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا حسنی با اشاره به مرمت بناهای تاریخی شهرستان شاهرود از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به استان سمنان، اظهار کرد: با توجه به تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حوزه میراث‌فرهنگی، مرمت بقعه عمادالدین و برج و باروی تاریخی شهر بسطام و مرمت اضطراری بارانداز بازار شاهرود (انبار نمک) در شرف عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار است.

وی افزود: تهیه شرح خدمات و انتخاب مشاور برای انجام مطالعات و ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام و شهر کلاته‌خیج نیز از دیگر اقدامات در دست انجام در این زمینه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شاهرود همچنین با اشاره به اهمیت مجموعه تاریخی بایزید بسطامی به‌عنوان یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی شهرستان اضافه کرد: ادامه ساخت و نصب المان مقبره بایزید بسطامی نیز از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام در این حوزه است.

به گزارش ایمنا، قدمت تاریخی سکونت در منطقه شاهرود بر اساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان و حفاری‌های به‌عمل‌آمده به هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. آثار به‌دست آمده در حفاری تپه بلوار خود گواهی بر این مدعا است. بر اساس شواهد و مدارک تاریخی موجود، تشکیل هسته اولیه شهر شاهرود به دلیل دفاع از مهاجمان روی تپه‌های کم‌ارتفاع در دامنه کوه شمالی و غربی منطقه ساخته شد و به‌تدریج همراه با برقراری امنیت در محل رشد و توسعه یافت.

قدمت شاهرود را به دوره ایلخانی نسبت می‌دهند و به استناد برخی شواهد معماری و باستان‌شناختی داخل و خارج شهر و همچنین برخی متون تاریخی راه عبور قافله‌ها و کاروان‌هایی که بزرگراه غربی به شرقی (جاده ابریشم) را طی می‌کردند از آبادی شاهرود می‌گذشت و وجود چاپارخانه و کاروانسرا در این آبادی آن را به یکی از مراکز مهم یکجانشینی در منطقه تبدیل کرد.

کد خبر 570520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.