راهکار عجیب شورای شهر بارسلونا برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها

شورای شهر بارسلونا طی اقدامی عجیب، در یک طرح آزمایشی به استخدام یک چوپان جوان و گله او برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های خود اقدام کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گوسفندها از درختچه‌ها و گیاهانی تغذیه می‌کنند که اغلب در فصل خشک به گسترش آتش‌سوزی از یک محل به محل دیگر کمک می‌کنند. لذا شورای شهر بارسلونا، به جای استفاده از یک سیستم پیشرفته و پر هزینه برای مبارزه با خطر فزاینده آتش‌سوزی‌های جنگلی که پارک‌های طبیعی جهان با آن مواجه است، یک چوپان ۳۶ ساله را به همراه کل ۱۳۵ گوسفند، ۷۰ بره و چهار سگ نگهبان وی به خدمت گرفته است تا از خدمات آن‌ها به‌عنوان سلاحی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی در شهر خود استفاده کند که اغلب یکی از بزرگترین پارک‌های شهری جهان را تهدید می‌کند که در این شهر واقع شده است.

طبق این طرح آزمایشی که به نوعی یک «ایده باز رواجی یا پس روی (retro idea)» به‌نظر می‌رسد، گوسفندهای این چوپان جوان با خوردن بوته‌های «پارک ملی کولسرولا» از گسترش آتش‌سوزی در آن پیشگیری خواهند کرد. این پارک با ۸۴.۶۵ کیلومتر مربع مساحت در حومه بارسلونا قرار گرفته، هشت برابر بزرگ‌تر از «بوآدوبولون (Bois de Boulogne)» در پاریس و ۲۲ برابر بزرگ‌تر از پارک مرکزی نیویورک است.

پارک‌ها در کشوری مانند اسپانیا اغلب در تابستان دچار آتش‌سوزی جنگلی می‌شود چرا که گرمای شدید باعث تغییرات آب‌وهوایی و این امر به خشک شدن پوشش گیاهی منتهی می‌شود. گوسفندها با تغذیه از این پوشش گیاهی با انتقال آتش از یک مکان به مکان دیگر پیشگیری می‌کنند.

گله گوسفندان و چوپان آن‌ها هفته گذشته به منطقه مورد نظر رسیده است، این‌وجود و علی‌رغم این‌که قرار بود تا پیش از رسیدن گله به این منطقه همه امکانات لازم برای اسکان چوپان و گله مهیا شود، با گذشت یک هفته از آغاز طرح، شورای شهر بارسلونا هنوز هیچ‌گونه امکانات پوششی به‌منظور ایجاد پناهگاهی برای گله این چوپان جوان در برابر تابش خورشید یا بارش باران‌های شدید فراهم نکرده است که این امر گله را با مشکل مواجه کرده و سلامت حیوانات را به خطر انداخته است. با این وجود شورا متعهد شده است که به زودی اقدامات لازم در این زمینه به‌کار گرفته می‌شود.

در بارسلونا کشاورزی در شهر ممنوع اما جابجایی گله حیوانات از یک نقطه شهر به قسمت دیگر قانونی است. لذا چنانچه این طرح آزمایشی با موفقیت مواجه شود، شورای شهر بارسلونا به استخدام چوپان‌ها و گله‌های بیشتری اقدام می‌کند تا در کنار تغذیه آن‌ها از گسترش آتش‌سوزی در پارک ملی کولسرولا پیشگیری کند.

کد خبر 570379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.