۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
سناریو شیعه کشی در افغانستان

با شکست نظام سلطه برای ایجاد اختلاف بین شیعه، سنی، افغان و ایران و شکست پروژه ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران با ایجاد دوگانگی و ریختن خون اقلیت‌های مختلف تلاش کردند تا اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی در افغانستان را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز سی ام فروردین براساس اخباری که از منابع خبری کابل اعلام شده بود مشخص شد در یک عملیات انتحاری به مدرسه‌ای در کابل حدود ۲۵ نفر به شهادت رسیدند و تعداد زیادی مجروح شدند. این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته است.

به گفته کارشناسان، این انفجار باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ اینکه چرا این انفجارها در گذشته و اکنون در غرب کابل و بین جامعه شیعه اتفاق می‌افتد باید مشخص شود. این در حالی است که در گذشته هم مشابه این موضع را در بیمارستان زنان و مدرسه دختران شاهد بودیم.

این موضوع اولویت اول جریاناتی که اکنون در افغانستان مداخله می‌کنند برای برخورد با هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است، همچنین بی‌کیفیتی و ناتوانی طالبان در تأمین امنیت مردم افغانستان را نشان می‌دهد. اگر بپذیریم که طالبان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این انفجار نقشی نداشتند، اساساً روندها در افغانستان به ویژه در سایه حضور جریان طالبان در رأس قدرت، میل به پاکسازی قومی دارد، یعنی بعد از هزاره‌ها این تحرکات را در خصوص تاجیک‌ها و ازبک‌ها نیز شاهد بودیم.

به نظر می‌رسد با این روند سرزمین پشتون از افغانستان رشد کند و موجودیت اقوام غیرفارس عملاً از آن عبور کند. همچنین پیامد این اتفاق و اتفاقات مشابه موجب می‌شود روند فروپاشی اجتماعی افغانستان تسریع شود؛ یعنی در شرایط کنونی مردمی که فرزندانشان در سن پیش از دانشگاه به این فرجام می‌رسند دلبستگی و باقی ماندن در افغانستان را بی‌مورد می‌دانند.

افغانستان طی سال‌های گذشته در جنگ و مبارزه بوده است، اکنون نیز طالبان مسئولیت حفظ امنیت افغانستان را بر عهده دارد و قطعاً بروز چنین اقدامات تروریستی در مناطق شیعه نشین افغانستان برای این گروه وجهه خوبی نخواهد داشت.

ایده جنگ مذهبی یکی از مهم‌ترین اهداف آمریکا بوده که طی سال‌های گذشته سعی کرده است در بسیاری از کشورها اجرا کند. از این رو به نظر می‌رسد داعش مهره واشنگتن در افغانستان بوده که به خوبی می‌تواند در راستای منافع نظام سلطه گام بردارد.

براساس اخبار اعلام شده این حمله انتحاری در مدرسه‌ای در منطقه هزاره نشین کابل در ماه مبارک رمضان قلب جهان اسلام را به درد آورده به گونه‌ای اهل تسنن و تشیع در سراسر جهان اسلام با اعلام بیانیه‌ای انزجار خود را نسبت به این اقدام شنیع اعلام کردند همچنین انتقاد شدید رهبران سیاسی افغانستان و خشم جهانی را علیه تروریست‌ها بر انگیخت و واکنش شدید آنها را به همراه داشته است.

اختلاف افکنی بین مذاهب اسلامی، اصول اصلی انگلیس است

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‎وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انفجار مدرسه‌ای در کابل اظهار می‌کند: با شکستی که نظام سلطه، همبستگان و همکاران آن‌ها برای ایجاد اختلاف بین شیعه، سنی، افغان و ایران در هفته‌های اخیر با آن روبه رو شد و نتوانست پروژه سنگین عملیات روانی- رسانه‌ای ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران را پیاده کند و به نتیجه مطلوب برسد به همان شیوه قبلی خود که ایجاد دوگانگی با ریختن خون اقلیت‌های مختلف و یا انفجاراتی که گاهی در مساجد اهل سنت و گاهی در مدارس و مساجد اهل شیعه عراق از قبل طراحی شده بود روی آورد و تلاش خود را بر این معطوف کرد که بتواند شرایطی را پدید آورد که اختلافات قومی، قبیله‌ای و مذهبی در افغانستان را افزایش دهد.

وی ادامه می‌دهد: البته این پروژه هیچگاه از دستور کار نظام سلطه و گروه‌های تروریستی نیابتی او یعنی داعش خارج نشده و به نظر می‌رسد علی رغم اینکه این سناریو در مواقع متعدد در نقاط مختلف جهان اسلام و به ویژه طی هشت ماه گذشته در افغانستان با شکست‌های جدی مواجه شده اما با این حال هنوز هم تنها امید نظام سلطه و تروریست‌های منتسب و مورد حمایت آن‌ها و تروریست‌هایی که حامیان آن‌ها نظام سلطه و در راس آن رژیم صهیونیستی و آمریکا است هنوز هم دست از این پروژه برنداشته و نخواهند داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بعد از اقدام ناجوانمردانه و دلخراش در کابل که در آن بالغ بر ۲۵ نفر از کودکان مظلوم که برای آموزش و دست آموزی در این مدرسه حضور داشتند به شهادت رسیدند و تعداد قابل توجهی مجروح شدند، تصریح می‌کند: اما بسیاری از مجامع مذهبی اهل تسنن در نقاط مختلف جهان اسلام با بیانیه‌هایی انزجار خود را نسبت به این حرکت و ایجاد جنگ طایفه‌ای و مذهبی در افغانستان اعلام کردند.

وی اضافه می‌کند: حال سوال این است آیا با وجود مخالفت جدی علما، فرهیختگان و اندیشمندان جهان اهل تسنن باز هم نظام سلطه و گروه‌های تروریستی موجود که فرزندان نظام سلطه، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند دست از این اقدامات برخواهند داشت یا خیر؟

صدرالحسینی می‌گوید: تجربه حدود ۳۰۰ ساله نشان داده که مساله اختلاف افکنی بین مذاهب اسلامی در جهان اسلام از اصول اصلی و فراموش نشدنی انگلیس بود، اکنون هم با استفاده از درس‌هایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا از انگلیس دریافت کردند این رژیم‌ها نیز همچنان بر موضوعی به نام اختلاف افکنی و تحکیم پایه‌های حاکمیت خود و تحکیم حضور و نفس نامشروع خود خواهند دمید.

وی خاطر نشان می‌کند: وظیفه عاقلان مذهبی شیعه و سنی این است که روزبه‌روز تفاهم و تعاملات خود را بیشتر کرده و اجازه ندهند که مکتب‌هایی به عنوان مکاتب تکفیری از این مذاهب رشد و نمو پیدا کنند تا بدین شکل اهالی هر دو مذهب بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. که البته این اقدام موثر فرهنگی مغایرتی با تقویت مسائل امنیتی و برخورد با گروه‌ها، جریانات و تفکرات تکفیری نخواهد داشت.

کد خبر 570189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.