کاهش مراکز دفن پسماند/ خطر در کمین استان‌های شمالی

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست با اشاره به آثار جبران‌ناپذیر دفن زباله بر محیط‌زیست، گفت: متأسفانه در برخی استان‌ها و مناطق کشور آن‌طور که باید مدیریت پسماندها صحیحی صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث شده است در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه استان شمالی کشور با بحران‌های زیست‌محیطی مواجه شویم.

حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره روز جهانی زمین پاک و اهمیت اجرای کارکردهای قانون «مدیریت پسماند» در کشور، اظهار کرد: این قانون در سال ۸۳ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید بر اساس این قانون همه سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های خصوصی، اشخاص حقوقی موظف و مکلف هستند، مقرراتی که در قانون مدیریت پسماند آمده، رعایت کنند.

وی ادامه داد: رعایت مقررات قانون مدیریت پسماند الزامی است ولی قبل از سال ۸۳ که این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، کشور ما به دلیل اینکه در زمینهٔ مدیریت پسماندها فاقد قانون بود، با چالش‌هایی در حوزه مدیریت پسماند مواجه بود و سازمان‌ها و نهادها از برنامه‌ریزی گرفته تا ایجاد زیرساخت‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت، اهتمام لازم در زمینهٔ مدیریت پسماندها نداشتند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به دسته‌بندی پسماندها در قانون مدیریت پسماند به پنج گروه، گفت: سالانه حدود ۲۱ میلیون تن پسماند عادی، حدود ۱۷۵ تن پسماند کشاورزی، ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی، هشت میلیون پسماند خطرناک، ۱۷۵ هزار تن پسماندهای پزشکی و عفونی در کشور تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: در آئین‌نامه قانون مدیریت پسماندها اشاره شده که سازمان محیط‌زیست مکلف است با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برحسب مورد فهرست پسماندهای ویژه موردنظر خود را به شورای عالی محیط‌زیست اعلام کند که خوشبختانه این امر انجام شده است.

پسندیده تصریح کرد: بر اساس این قانون مدیریت پسماندهای عفونی و پزشکی به عهده وزارت بهداشت و درمان، پسماندهای صنعتی به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت، پسماندهای کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی، پسماندهایی نفت و گاز به عهده وزارت نفت، پسماندهای نیرو به عهده وزارت نیرو و پسماندهای عادی به عهده شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه مدیریت پسماند کشور چالش‌هایی در بخش‌های مختلف آن وجود دارد، گفت: متأسفانه در برخی استان‌ها و مناطق کشور آن‌طور که باید مدیریت پسماندها صحیحی صورت نمی‌گیرد و همین امر باعث شده است در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه استان شمالی کشور با بحران‌های زیست‌محیطی مواجه شویم.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: برای رفع این بحران‌ها و مدیریت صحیح پسماند در این مناطق از سوی دستگاه‌ها و نهادها همچون وزارت کشور، سازمان محیط‌زیست، سازمان برنامه‌وبودجه و… درصدد این هستند که با اتخاذ تدابیر ویژه به‌صورت کوتاه‌مدت این بحران محیط‌زیستی مناطق را که ناشی از نبود مدیریت صحیح پسماند است، برطرف کنند.

کاهش مراکز دفن زباله کشور از ۳۳۰۰ مرکز به ۶۶۰ مرکز

وی با اشاره به اینکه کاهش تعداد مراکز دفن زباله در کشور یکی از اولویت‌های مهم در مدیریت پسماند است، ادامه داد: از سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰، تعداد مراکز دفن زباله کشور از حدود سه هزار و ۳۰۰ مرکز به ۶۶۰ مرکز دفن زباله کاهش پیدا کرد و تلاش بر این است که کانون‌های مراکز دفن زباله را کاهش داده و تمرکز آنها در محله‌های محدودتر با مدیریت اصولی انجام شود.

پسندیده با بیان اینکه اجرای آمایش سرزمینی در خصوص مراکز دفن زباله در کشور، افزود: هرچند تعداد مراکز دفن زباله در کشور کاهش پیدا کرده اما نیاز است که زیرساخت‌های فنی و مهندسی برای مدیریت پسماند ایجاد و هیچ مرکز دفن زباله‌ای در کشور دیگر فعالیت نکند حتی اگر یک مرکز دفن زباله هم در کشور فعالیت کند، قطعاً آثار جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: اقدامات لازم برای مدیریت پسماندهای عادی و شهری در کشور انجام شده است. مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و شهری به عهده شهرداری‌ها است و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح کلان برنامه جامع عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی و شهری را از طریق شهرداری‌ها پیگیری می‌کند و این الزام به وجود آمده و شهرداری‌های را موظف کرده است که مراکز دفن زباله به شیوه سنتی جمع‌آوری شوند و اگر محل‌های مراکز دفن زباله نامناسب است این مراکز به محل‌های دیگر با تائید کارشناس محیط‌زیست انجام شود.

تنها ۲۰ درصد از پسماندهای تولیدشده در کشور بی‌خطر دفن می‌شوند

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست کشور اظهار کرد: در خصوص دفن بی‌خطر پسماندها، حدود ۲۰ درصد از پسماندهای کشور تبدیل به سولفات می‌شود و ۸۰ درصد باقی‌مانده به مراکز دفن زباله انتقال می‌یابد.

وی افزود: امحای پسماندهای صنعتی به عهده تولیدکننده است و خوشبختانه بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، زیرساخت‌های لازم برای مدیریت پسماندهای صنعتی را در کشور فراهم کرده‌اند و از طرفی بازیافت پسماند در هر پنج دسته‌بندی حائز اهمیت است که خوشبختانه در کشور رونق و توسعه واحدهای بازیافت پسماند انجام‌شده است.

پسندیده ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها و واحدهای بازیافت پسماند علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغال باعث کاهش بحران‌های زیست‌محیطی در کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور می‌شود.

۷۰ درصد از پسماندهای شهری، تر است

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه پسماندهای عادی و شهری در دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: این دو بخش شامل پسماندهای خشک و پسماندهای تر می‌شود که حدود ۷۰ درصد پسماندها تر است و نکته حائز اهمیت اینکه می‌توانند شهروندان نقش بسیار مهمی در مدیریت پسماندهای شهری و عادی داشته باشند و اگر به دنبال این هستیم که شهروندان در مدیریت پسماند مشارکت بالایی داشته باشند، نیاز است که آموزش‌های لازم در این خصوص برای شهروندان انجام شود.

وی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های محیط‌زیستی کشور در خصوص مدیریت پسماندها، بومی‌سازی علوم زیستی پرکاربرد در مدیریت پسماندها است ضمن اینکه استفاده از پتانسیل‌های مراکز دانشگاهی جزو اولویت‌های مهم در بخش مدیریت پسماند است.

کد خبر 570135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.