طبیعت‌گردان، علت حملات اخیر پلنگ‌ها/ قاتل محیط‌بانان به اعدام محکوم شد

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در خصوص حوادث اخیر و حمله پلنگ به انسان‌ها در ارتفاعات طارم، گفت: انسان به سمت زیست‌گاه این حیوان حرکت کرده و در هیچکدام از حوادث پلنگ‌ها حتی به حاشیه روستا وارد نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا یافتیان در نشست خبری با اشاره به چالش‌های محیط زیست زنجان و کمبود نیرو در بخش‌های مختلف سازمان، اظهار کرد: ۵۴ درصد پست‌های اداری بلاتصدی است و نیروها دو برابر ظرفیت کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ محیط‌بانان در حال فعالیت هستند، افزود: اگر سه برابر جمعیت موجود محیط‌بان داشته باشیم، شاید بتوانیم بر مشکلات فائق شویم.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه مجوز جذب ۱۰ محیط‌بان سال گذشته اخذ شده و حکم پنج نفر قطعی و چهار نفر در مراحل اداری است، خاطرنشان کرد: تخلفات محیط زیست باید به مانند تخلفات راهنمایی رانندگی لحاظ شود.

یافتیان با تاکید بر اینکه جنبه‌های عمومی محیط زیست باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: امروزه نقش ائمه جمعه و روحانیون در روستاها به منظور حفظ محیط زیست ضروری است اما مغفول مانده است.

وی به حوادث اخیر و حمله پلنگ به انسان‌ها در ارتفاعات طارم اشاره و تصریح کرد: انسان به سمت زیست‌گاه این حیوان حرکت کرده و در هیچکدام از حوادث پلنگ‌ها حتی به حاشیه روستا وارد نشده‌اند.

زمانی که افراد در مدخل ورودی غار می‌نشینند، حتماً احتمال خطر وجود دارد، بهتر بود طبیعت‌گردان در خصوص سه مورد اخیر حمله پلنگ، از محیط زیست اطلاعاتی کسب می‌کردند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه مناطق مذکور حفاظت شده نیست، زنجیره غذایی منطقه کامل است و پلنگ‌ها برای خودشان قلمرو دارند، ادامه داد: خرید دوربین در منطقه به منظور سرشماری این گونه‌های جانوری در دستور کار است، پلنگ معمولاً خودش را به انسان نشان نمی‌دهد و شمارش این حیوانات بدون وجود دوربین غیرممکن است.

یافتیان با ابراز بی‌اطلاعی از جمعیت موجود پلنگ‌ها در منطقه، اظهار کرد: پلنگ روزها خودش را استتار می‌کند و نیاز است برای سرشماری دوربین تله‌ای نصب شود.

وی حفاظت از مناطق ۱۲۳ هزار هکتاری منطقه سرخ‌آباد با نیروی پنج‌نفره را غیرممکن دانست و تاکید کرد: حتی دوربین‌های تله‌ای نیز امکان سرشماری دقیق را به ما نمی‌دهد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: عمده آلودگی زنجان از محل ریزگردها است و مسئله کم‌آبی در کوتاه‌مدت ما را دچار چالش جدید می‌کند و من قول نمی‌دهم که بتوانم همه مشکلات را در حوزه محیط زیست حل کنم.

یافتیان با بیان اینکه در بحث استقرار صنایع حتماً تأمین منابع آبی و پساب خروجی واحد تولیدی مورد توجه محیط زیست است، گفت: با کاهش نزولات آسمانی و نبود مدیریت آب، شاهد بیابان‌زایی خواهیم بود.

وی افزود: حکم قوه قضائیه سریعاً برای قاتل محیط‌بانان ابلاغ شده، حکم قطعی شده است و با اذن اعدام، منتظر اجرای حکم اعدام قاتل محیط‌بانان هستیم.

کد خبر 570119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.