سهمیه آب باید به طور عادلانه بین کشاورزان شرق و شمال تقسیم شود

هضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به حقوق ضایع شده کشاورزان شهرستان برخوار گفت: سهمیه آب باید به طور عادلانه بین کشاورزان شرق و شمال تقسیم شود اما در سه دوره آبیاری که امسال اتفاق افتاده هیچ سهم آبی به این منطقه داده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی حاجی دلیگانی امروز _پنجشنبهT یکم اردیبهشت ۱۴۰۱ _در جلسه شورای اداری شهرستان برخوار ضمن قدردانی از حضور استاندار اصفهان در شورای اداری این شهرستان اظهار کرد: مهمترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد اصلاح نگاه مدیران استانی به شهرستان برخوار است، اینکه امروز به برخوار تشریف آورده‌اید علاوه بر اینکه بسیاری از شهرستان‌ها هنوز سفری نداشته‌اید بسیار خوب است اما بنده خواهش دارم که مابقی دستگاه‌های استانی نیز دید خود را نسبت به برخوار عوض کنند.

وی افزود: مردم این شهرستان تلاشگر بوده و به قول معروف دست را به زانوی خود گرفته بلند می‌شوند و کل کشور را به لحاظ کشاورزی، مددکاری و جهات دیگر تحت تأثیر خود قرار داده‌اند، همچنین مردم برخوار پای کار انقلاب بوده‌اند و در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز آقای رئیسی بیشترین آرا مردم شهرستان را به خود اختصاص داد، این مردم مستحق نگاهی عادلانه در مقایسه با بقیه شهرستان‌های استان هستند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین نکته بحث حق اشتراک است، دقت داشته باشید که آقای مخبر و وزیر نیرو می‌گویند مصوبه‌ای که در ۱۴۰۰/۱۰/۸ بوده و حق آبه در آن ذکر شده است و شما باید از استاندار پیگیری کنید، شما بفرمائید اگر این چنین مصوبه‌ای وجود ندارد بنده تکلیف خود را با رئیس جمهور بدانم، بنده خدمت اکثر اعضای دولت رفته‌ام که ما در این مورد یک بحث حقوقی داریم که حق با مردمی است که ۳۰ سال پیش قرارداد خرید را امضا کرده‌اند، حال چطور شده است که قراردادی که ۴۰۰ سال پیش بسته شده است قبول است ولی قراردادی که در زمان جمهوری اسلامی بسته شده است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به حقوق ضایع شده کشاورزان شهرستان برخوار گفت: سهمیه آب باید به طور عادلانه بین کشاورزان شرق و شمال تقسیم شود اما در سه دوره آبیاری که امسال اتفاق افتاده هیچ سهم آبی به این منطقه داده نشده است، پس از پیگیری‌های بنده از آقای وزیر نیرو و تلفن ایشان به آقای ساسانی، یک ادعای دروغین از جانب معاون آب منطقه‌ای مطرح شده است مبنی بر اینکه تشکل کشاورزی گفته این نوبت ما آب را دریافت نخواهیم کرد، بنده این مسئله را دیشب پیگیری کردم تا صحت ماجرا مشخص بشود و پس از بررسی مشخص شد که چنین حرفی مبنی بر عدم درخواست آب نبوده است .۱۷۰۰ هکتار درخت و بیش از ۳۰ هزار هکتار غله در این منطقه کشت می‌شود، نیاز است با دستور استاندار حق اشتراک مردم این منطقه تأمین شود.

حاجی دلیگانی افزود: نکته دوم در رفتار ناعادلانه این است که شما در این جمع از مدیران استانی سوال کنید که آیا یک ماده ۲۳ از این شهرستان گرفته شده است یا خیر، مدیران استانی اگر حتی یک کار را در این شهرستان شروع کرده‌اند بیان کنند، این نشان نگاه ناعادلانه به این شهرستان است.

وی در ادامه اشاره کرد: چرا باید اسم شهرکرد در جدول منابع و مصارف آورده شود ولی این شهرستان که ۲۵ سال قبل از آن‌ها آب را خریداری کرده جایی در این جدول ندارد؟ نظام باید برای کشاورزی منطقه تصمیم بگیرد، چگونه بیان می‌شود آب نیست با اینکه در شرق اصفهان با فاصله ۱۵۰ متری آب وجود دارد ولی اینجا در فاصله ۲۵۰ متری آبی نیست. مردمی که تا الان از کشاورزی ارتزاق می‌کرده‌اند چه باید بکنند؟ مسئله دیگر این است که به کشاورزان این منطقه اجازه داده بشود که پساب خروجی از جاده زینبیه به حبیب آباد توسط کشاورزان استفاده بشود.

حاجی دلیگانی با اشاره به پروژه قطار حومه‌ای اصفهان تصریح کرد: قطار سریع‌السیر باید پنج کیلومتر مانند مترو به زیر زمین برود در غیر اینصورت این مسئله امکان ناپذیر است، عبور این قطار از بین دو شهر دولت‌آباد و دستگرد که در مسیر این قطار است خط قرمز مردم است ام اگر این قطار به زیرزمین برود مشکلی ایجاد نمی‌شود، بحث رینگ چهارم که وجود دارد شهرداری دولت‌آباد توان پرداخت آن را ندارد و بایستی یک پروژه ملی تعریف شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی طولانی بودن مدت احداث مخزن آب شکرآباد گفت: ما در برخی نقاط دولت آباد در تابستان گذشته آب نداشته‌ایم اما مجوز برقی که برای افزایش قدرت انتقال آب به این شهرستان بوده توسط مراجع استانی معطل شده است، ما در مسکن مهر فقیر بودیم چرا که صندوق ملی در اینجا نداشتیم الان جوانان ما در این شهرستان چه باید بکنند؟ کدام یک از این مناطق که می‌تواند به شهر متصل بشود سند دارد؟ مردم این منطقه برای سکونت نمی‌توانند به بهارستان بروند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چه کسی هزینه پروژه‌هایی مثل جنگلی برای تنفس اصفهان است را باید بدهد؟ مردم حبیب‌آباد باید هزینه‌های خود را بپردازند و این مسئله از توان آنان خارج است. در این زمینه استاندار قبلی جلسه‌ای گرفتند ولی کاری انجام نشد، در هسا (هواپیماسازی جمهوری اسلامی) یکسری دستگاه ساخته شده است که تکلیف آب و برق آن مشخص نیست، در دستگرد درمانگاه شبانه‌روزی است که تا خرداد قرار است مسئله آن حل بشود، یک مجموعه کارگاهی نیز در دستگرد وجود دارد که این باید حل بشود، در محسن‌آباد صحبت این است که ما تقاضای شهر شدن را داریم ولی گفته می‌شود چون روستا در این بخش مرکزی ندارید شما نمی‌توانید شهر بشوید حال آنکه جمعیت این منطقه ۶۰۰۰ نفر است و یک ماشین برای حمل زباله این مردم تخصیص داده نمی‌شود.

حاجی دلیگانی در پایان سخنرانی خود در شورای اداری برخوار تاکید کرد: در شهر خورزوق مشکل نوسانات قیمت پارچه وجود دارد که اختلال بزرگی در این منطقه ایجاد کرده، در شاپور آباد ما یک شعبه بانک نیاز داریم، در منطقه صنعتی چند دستگاه با هم مشکل دارند که اداره منابع طبیعی و راه و شهرسازی باید حضور پیدا کنند و مسئله را حل کنند، مخابرات در این منطقه تعطیل است و این پس از زمانی است که خصوصی سازی انجام شده است و انتن دهی نیز بسیار ضعیف شده است، واحدهای صنعتی به اینترنت نیاز دارند.

کد خبر 570099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.