درآمد قطر و ایران از جام‌جهانی چه‌قدر خواهد بود؟+جزئیات

بدون‌شک جام جهانی به‌عنوان مهم‌ترین آوردگاه دنیای فوتبال، در کنار جذابیت‌های خاص خود، فرصت‌های درآمدزایی بی‌نظیری را نیز فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی ۲۰۲۲ قرار است در کشور قطر برگزار شود. کارشناسان معتقد هستند با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم قطری‌ها با پول‌های نفت در جام جهانی، شاهد یکی از تاریخی‌ترین و متفاوت‌ترین نوع این مسابقات خواهیم بود که تاکنون برگزار شده است.

از زمان انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی، شایعات زیادی درخصوص لابی عرب‌ها برای کسب امتیاز میزبانی شنیده شد. گمانه‌زنی‌هایی که هیچ‌گاه پایان نیافت و حتی بارها با انتقاد درباره نحوه کار کارکنان در قطر برای آماده‌سازی ورزشگاه‌ها، شدت نیز گرفت. با این وجود، جام جهانی در زمان مقرر و در محل مقرر برگزار خواهد شد و کشور قطر، فرصتی بی‌نظیر را برای خود به دست آورد.

رصد وضعیت صنعت گردشگری شش کشور میزبانِ مسابقات جام جهانی طی دوره‌های اخیر، نشان می‌دهد همه این کشورها با فراز و فرودهای مختلف و در نهایت با رشد گردشگری همراه شدند.

در سال ۲۰۰۶ با برپایی مسابقات جام جهانی در آلمان، سه میلیون و صد هزار بلیت فروخته شد که با احتساب سایر خدمات گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی، بیش از ۶ میلیارد دلار سود نصیب آلمان کرد.

آفریقای‌جنوبی نیز سال ۲۰۱۰ با میزبانی از مسابقات جام جهانی سه‌ونیم میلیارد دلار سود کرد. مسابقاتی که با استقبال حدود ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی از این کشور همراه شد.

برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل هم اگرچه به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و تورم، با اعتراض‌های مردمی همراه شد، اما در نهایت شهرهای میزبان مسابقات با جذب ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی ۶ میلیارد ۷۰۰ میلیون دلار درآمدزایی کردند.

دوره قبلی جام جهانی نیز در روسیه برگزار شد که این کشور با جذب ۶۰۰ هزار مسافر خارجی همزمان با برپایی مسابقات جام جهانی به هشت میلیارد دلار سود رسید.

بدون شک برای سال جاری نیز پیش بینی‌ها حاکی از ورود جمعیتی حتی بیشتر از جمعیت دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به مقصد جام جهانی قطر است. شکی نیست که با توجه به کوچک بودن این کشور و ظرفیت‌های محدود آن برای اسکان گردشگران، کشورهای همسایه از جمله ایران می‌توانند از فرصت مناسبی که در اختیارشان قرار دارد، استفاده کنند.

درحال حاضر جزیره‌های کیش و قشم، آمادگی بسیار بالایی برای پذیرایی از مسافران جام جهانی دارند؛ همچنین استان‌های ساحلی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و استان‌های گردشگری دیگری همچون فارس، آماده مشارکت در امر اسکان دادن مسافران در زمان برگزاری جام جهانی هستند.

با مقایسه هزینه‌های اقامت، تغذیه، حمل و نقل و خدمات پزشکی، کسب سهم ۱۰ درصدی ایران از این بازار، چنان دور از انتظار نیست؛ سهمی که اگر محقق شود، منجر به رشد اقتصادی و گردشگری ایران نیز خواهد شد.

لغو ویزا برای سفر از قطر به ایران برای اتباع خارجی، طرحی نو و البته کارآمد است که در صورت اجرا شدن کامل آن می‌تواند فرایند حضور گردشگران فوتبال‌دوست را به ایران تسهیل کند. تردیدی وجود ندارد که جام جهانی، در کنار شهرت ورزشی خود، می‌تواند فرصت‌های مالی هنگفت و قابل توجهی را به ارمغان بیاورد.

کد خبر 569933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.