۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۰
زنگ شهادت در کابل

طالبان که اکنون بر تمام افغانستان مسلط است مسئولیت حفظ جان و تامین امنیت همه شهروندان افغانستانی از جمله شیعیان را به عهده دارد و باید گروهک‌های تروریستی داعش را که از پاکستان به افغانستان انتقال داده شده‌اند، سرکوب کند و مانع ایجاد جنگ مذهبی در این کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره انفجار اخیر کابل در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: سلسله انفجارهای زنجیره‌ای اخیر در مناطق شیعه‌نشین افغانستان، نشان می‌دهد که یک سناریوی از پیش طراحی شده برای ایجاد جنگ مذهبی در این کشور در حال عملیاتی شدن است. آخرین عملیات در یک مکتب‌خانه، یک مدرسه و یک مرکز آموزشی در منطقه‌ای شیعه‌نشین در غرب کابل صورت گرفت که طی آن ده‌ها دانش‌آموز شیعه افغانستانی شهید شدند. در طول ۶ ماه گذشته حداقل ۱۰ انفجار در مناطق شیعه‌نشین در غرب کابل و در اماکن آموزشی و دینی صورت گرفته که منجر به شهادت ده‌ها تن از مردم بی‌گناه افغانستان شده است.

هر چند که هیچ گروهی رسماً مسئولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است اما گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد که گروهک تروریستی موسوم به داعش خراسان پشت این انفجارهای دردناک قرار دارد.

رخدادهای اخیر منطقه از جمله آتش‌بس یک‌جانبه عربستان در جنگ علیه مردم یمن، برکناری عمران‌خان نخست وزیر پاکستان، حمله یک تروریست تکفیری به سه طلبه در حرم رضوی در مشهد و تلاش برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای نزدیک شدن به دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، دورنمای یک سناریوی خطرناک برای ناامن کردن منطقه را ترسیم می‌کند.

در رابطه با آتش‌بس یک‌جانبه در یمن طبیعی است عربستان پس از هفت سال جنگ ظالمانه و هزینه‌کرد ۳۵۰ میلیارد دلاری نتوانست به اهداف خود دست یابد و اکنون تلاش دارد تا از رهگذر برقراری آتش‌بس جنبش انصارالله یمن را از صحنه میدانی دور و به‌طور موقت مهار کند.

برکناری عمران‌خان نخست‌وزیر سابق پاکستان که مواضعی ضد آمریکایی داشت نتیجه وجود یک راهبرد مشترک سعودی، آمریکایی و صهیونیستی برای ایجاد یک پایگاه تروریستی در پاکستان با هدف آموزش تروریست‌های داعش و ناامن کردن مناطق شرقی ایران صورت گرفته است.

حمله یک تروریست افغانستانی به سه طلبه بی‌گناه در حرم رضوی که منجر به شهادت دو طلبه و زخمی شدن فرد دیگری شد در چارچوب ایجاد تقابل بین مردم ایران و افغانستانی‌های پناهنده در ایران قابل تجزیه و تحلیل است.

هر چند در درجه نخست به نظر می‌رسد که این سه رخداد هیچ‌گونه ارتباط سیستماتیک با هم ندارند اما تجزیه و تحلیل این رخدادها سرنخ‌هایی از وجود یک طرح خطرناک برای تشکیل یک مجموعه تروریستی در داخل افغانستان با هدف ایجاد ناامنی در مناطق شرقی ایران به دست می‌دهد.

هدف نخست سازماندهی یک مجموعه تروریستی در داخل افغانستان برای ایجاد جنگ طایفه‌ای بین طوایف موجود در این کشور به‌ویژه بین شیعیان و اهل سنت و سپس کشاندن این درگیری‌ها به داخل مرزهای شرقی ایران است.

هدف بعدی و نهایی از ایجاد ناامنی در افغانستان زمینه‌سازی برای نفوذ دادن عناصر تروریستی تحت عنوان مهاجران افغان در داخل ایران در راستای انجام عملیات تروریستی در اماکن مذهبی ایران است.

لذا مذاکرات بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر که سه سال به طول انجامید با هدف اجرایی کردن این سناریوی خطرناک است که عربستان تأمین‌کننده مالی این طرح و آمریکا و رژیم صهیونیستی عهده‌دار کمک‌های اطلاعاتی و لجستیکی به گروهک تروریستی داعش خراسان خواهند بود.

بنابراین عملیات تروریستی علیه مناطق شیعه‌نشین نیز در آینده با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت تا در پرتو آن گام‌های بعدی عملیاتی کردن سناریوی مشترک سعودی، آمریکایی و صهیونیستی شکل بگیرد.

طالبان که اکنون بر تمام افغانستان مسلط است مسئولیت حفظ جان و تأمین امنیت همه شهروندان افغانستانی از جمله شیعیان را به عهده دارد و باید گروهک‌های تروریستی داعش را که از پاکستان به افغانستان انتقال داده شده‌اند، سرکوب کند و مانع ایجاد جنگ مذهبی در این کشور شود.

کد خبر 569901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.