۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
پول اصفهانی‌ها کجا خرج می‌شود؟

اکثر افراد تصور می‌کنند بودجه، میزان نقدینگی است که با انجام کار و فعالیت به دست می‌آید، اما در واقع بودجه پول و درآمد نیست، بلکه نوعی برنامه است که در آن تمام منابع برآورد شده است و متناسب با نیازهای مختلف که قبل از تعیین و هدف‌گذاری شده است، برای یک دوره یک ساله برنامه‌ریزی و مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نکاتی که امروزه جزو بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود، آگاهی از نحوه جذب منابع و مصرف بودجه شهرداری است؛ از آنجایی که شفافیت‌های مالی از اولویت‌های مدیریت شهری به شمار می‌رود، ضروری است که با زبانی ساده و ادبیاتی روان، بودجه شهرداری برای عموم شهروندان اصفهان بیان شود.

بودجه شهرداری اصفهان در سال ۱۳۴۸ یعنی ۵۳ سال پیش معادل ۳۶ میلیون و یک‌صد هزار تومان بوده است و در آن زمان اصفهان حدود ۵۰۰ هزار نفر معادل یک چهارم جمعیت دو میلیون نفری فعلی جمعیت داشته است؛ البته آن زمان مأموریت شهرداری بیشتر از نوع خدمات شهری و تنها یک نهاد خدماتی بوده است، اما در حال حاضر الزامات و نیازهای شهر فراتر از یک نهاد خدماتی است و شهرداری علاوه بر مأموریت‌های سابق، در جایگاه مدیریت شهری و نهاد اجتماعی محسوب می‌شود.

توجه به نوع بودجه‌ریزی می‌تواند در ارتقای جایگاه و سطح کیفیت خدمات و سرویس‌های شهرداری به شهروندان دارای اهمیت باشد؛ از این‌رو برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از کلیات بودجه، فرایند برنامه‌ریزی و مصارف آن گفت‌وگویی را با مهدی آصالح، مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

کلیات بودجه شهرداری اصفهان به چه مواردی پرداخته است؟

بودجه تلفیقی سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته معادل ۱۳ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان مربوط به شهرداری و مبلغ ۱,۸۱۸ میلیارد تومان خالص بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری است؛ بین بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته ارقامی مشترک به میزان ۳,۱۴۴ میلیارد تومان وجود دارد که با احتساب ارقام مشترک، بودجه سازمان‌ها معادل ۴,۹۶۲ میلیارد تومان می‌شود.

کل منابع شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ برابر با مصارف سال برنامه‌ریزی شده و معادل ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است.

بخش "درآمدها" بالغ بر ۸,۲۱۰ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد منابع شهرداری اصفهان را تأمین می‌کند که تنها از محل عوارضی تعیین شده است که به‌موجب قانون کسب می‌شود و نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش داشته است؛ سهمی برابر ۱۰ درصد معادل ۱,۲۳۴ میلیارد تومان از منابع درآمدی شهرداری را بخش "واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای" تأمین می‌کند که تنها از منابع محل فروش و واگذاری اموال و دارایی‌های شهر و شهرداری جهت تأمین منابع لازم شهرداری‌ها مشخص می‌شود.

"واگذاری دارایی‌های مالی" مبلغی بالغ بر ۲,۲۳۰ میلیارد تومان معادل حدود ۱۹ درصد از منابع بودجه ۱۴۰۱ شهرداری است که از منابع دریافت وام و تسهیلات یا فروش اوراق مشارکت به دست می‌آید.

بخشی از مصارف شهرداری تحت عنوان "هزینه‌های جاری شهرداری" برابر ۳,۰۱۹ میلیارد تومان و معادل ۲۶ درصد از کل مصارف که بابت نگهداشت سطح خدمات شهر هزینه می‌شود، بخش دیگر مصارف تحت عنوان "تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا هزینه‌های عمرانی" برابر ۸,۱۵۲ میلیارد تومان و معادل ۷۰ درصد از مصارف شهرداری مانند ساخت پارک، توسعه شبکه حمل‌ونقل و سایر اقداماتی از این قبیل که باعث افزایش و توسعه زیرساخت‌های شهر و منجر به افزایش دارایی‌ها و سرمایه‌های شهر و شهرداری می‌شود.

بخش سوم مصارف با عنوان "تملک دارایی‌های مالی یا پرداخت اقساط وام و بدهی‌ها" برابر با ۵۰۴ میلیارد تومان معادل چهار درصد مصارف شهرداری است که جهت بازپرداخت اقساط وام‌های دریافتی و بدهی‌های شهرداری هزینه می‌شود.

منابع درآمدی شهرداری اصفهان شامل چه مواردی می‌شود؟

درآمدها شامل عوارض و بهای خدمات ارائه شده و کمک دولت است و مشخص می‌کند که در یک سال مالی چند درصد درآمدهای شهرداری از طریق ارائه خدمت به شهروندان و دریافت عوارض به‌دست آمده و چه میزان دولت در بودجه شهرداری سهیم بوده است.

کل منابع شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۴۹ درصد افزایش یافته است. درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و اختصاصی شهرداری مبلغی بالغ بر ۶۱۶۸ معادل ۵۳ درصد از درآمدها، درآمد حاصل از خدمات و اموال شهرداری مقدار ۱,۸۸۲ میلیارد تومان معادل ۱۶ درصد از درآمدهای شهرداری اصفهان و کمک‌های دولت و سایرین بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان معادل یک درصد از درآمدهای شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۱ را شامل می‌شود.

۴,۳۷۲ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد از منابع درآمدی شهرداری اصفهان از درآمدهای ساختمانی و ۳,۸۳۸ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد از منابع درآمدی شهرداری را درآمدهای غیرساختمانی تأمین می‌کند.

مصارف بودجه شهرداری چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

به طور کلی به میزان هزینه‌هایی که برای نگهداشت و عمران شهر باید پرداخت شود، مصارف شهرداری گفته می‌شود که برای فهم آسان‌تر، این هزینه‌ها به سه دسته اعتبارات هزینه‌ای یا عمومی، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی تقسیم می‌شود.

اعتبارات هزینه‌ای یا عمومی با مبلغ ۳,۰۱۹ میلیارد تومان شامل اقداماتی همچون رفت‌وروب و نظافت روزانه معابر شهر، نگهداری فضای سبز و پارک‌ها، کنترل و مدیریت ترافیک شهری و نگهداری تجهیزات ترافیکی نظیر چراغ‌ها و دوربین‌ها و سامانه‌های هوشمند ترافیکی، اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی، کمک و تأمین مالی سازمان‌های خدمات‌رسان مثل آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و شرکت مترو سهم ۲۶ درصدی در مصارف شهرداری دارد.

بخش دوم مصارف بودجه شهرداری مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که مبلغی معادل ۸,۱۵۲ میلیارد تومان و ۷۰ درصد از کل مصارف بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده و نسبت به سال قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است؛ در واقع این بخش از مصارف شهرداری به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که پس از اتمام کار به مجموعه دارایی‌های شهر می‌افزاید، برای مثال هزینه‌هایی که بابت احداث یک خیابان صرف می‌شود پس از تکمیل و بهره‌برداری از آن معادل هزینه صرف شده بر دارایی‌ها و سرمایه‌های شهر اضافه می‌شود.

بخش سوم مصارف شهرداری با عنوان تملک دارایی‌های مالی است که شامل بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی یا بازپرداخت اصل سود مشارکت یا بازپرداخت بدهی به پیمانکاران می‌شود و با عنوان "دیون عمرانی" ثبت شده است. این بخش از مصارف با ۵۰۴ میلیارد تومان معادل چهار درصد از کل مصارف شهرداری برنامه‌ریزی شده است و نسبت به سال قبل ۱۲۷ درصد رشد داشته است.

این مصارف در چه حوزه‌هایی است؟

مصارف بودجه شهرداری در حوزه ترافیک مبلغ ۴,۷۱۳ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد از مصارف کل، حوزه خدمات شهری با ۲,۲۷۳ میلیارد تومان معادل ۱۹ درصد، حوزه مالی اقتصادی با ۱,۵۷۴ میلیارد تومان معادل ۱۳ درصد، حوزه برنامه‌ریزی با ۱,۴۱۱ میلیارد تومان معادل ۱۲ درصد از کل مصارف بودجه، حوزه فرهنگی با ۸۶۱ میلیارد تومان معادل هفت درصد، حوزه شهرسازی با ۴۶۷ میلیارد تومان معادل چهار درصد، حوزه عمران با ۲۸۰ میلیارد تومان معادل دو درصد و حوزه شهرداری با ۱۰۶ میلیارد تومان معادل یک درصد از کل مصارف بودجه است.

کد خبر 569885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.