پیشتازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه فعالیت‌های قرآنی

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های دولتی و مؤسسات مردمی در عرصه فعالیت‌های قرآنی پیشتاز است و توانسته فرهنگ قرآنی را در جهان اسلام نمایان و مباحث قرآنی را به عنوان حرکت پیشروی در جهان فعلی ارائه کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع‌بی‌عیب، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ با اشاره به برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و برگزاری نشست‌های تخصصی بخش کمیته بین‌الملل این نمایشگاه، اظهار کرد: به منظور انسجام برنامه‌های قرآنی در خارج از کشور و اثربخشی این برنامه‌ها مقرر شد برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه به صورت نشست‌های تخصصی و وبینارهای بین‌المللی برگزار شود.

وی افزود: بر این اساس، دعوت از اساتید و فرهیختگان داخلی و خارجی انجام پذیرفت تا جریان سازی تعالیم قرآن در جهان با مرجعیت جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد.

مدیرکل بین‌المللی تبلیغ تصریح کرد: در این برنامه، اساتیدی از الجزایر، تونس، سنگال، اندونزی، پاکستان، فرانسه، آرژانتین، آلمان، کانادا، لبنان، آمریکا و دانشگاه‌های ممتاز جمهوری اسلامی ایران دعوت شدند.

وی ادامه داد: موضوعات این نشست‌ها تبیین دیپلماسی قرآنی جمهوری اسلامی ایران - اهداف و راهبردها، سبک زندگی قرآنی، نقش قرآن کریم در تمدن‌سازی، قرآن در آیینه هنر، ظرفیت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، کمیت و کیفیت پژوهش‌ها و تفاسیر قرآن در جمهوری اسلامی ایران، مبانی حکمرانی از منظر قرآن کریم، جامعیت قرآن کریم در موضوعات فردی اجتماعی و بین المللی، نقش زن در شکل گیری تمدن اسلامی از منظر قرآن کریم، تمسک به قرآن کریم، رمز وحدت و عزت، اصول تربیت بر مبنای آموزه‌های قرآنی و جایگاه قرآن در آمریکای لاتین، اهمیت قرآن در زندگی معاصر، جریان شناسی مطالعات قرآنی جهان اسلام و نقد و بررسی رویکرد تفسیر سیاسی قرآن کریم است.

ترویج سبک زندگی برگرفته از فرهنگ و آموزه‌های قرآنی

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: ارتقای جایگاه معنوی جمهوری اسلامی به عنوان نظامی مبتنی بر آموزه‌های قرآن یکی از اهداف این نشست‌ها بود و اینکه این برنامه‌های قرآنی که در ایران برگزار می‌شود، معرفی کشورمان به عنوان «ام قری» و جایگاه تقویت قرآن است.

حجت‌الاسلام زارع بی‌عیب اظهار کرد: این نشست‌ها و برنامه‌ها ترویج سبک زندگی برگرفته از فرهنگ و آموزه‌های قرآن به عنوان زندگی اجتماعی در جهان نوین را تبیین می‌کنند.

مدیرکل بین‌المللی تبلیغ بیان کرد: این برنامه‌ها ارائه نگاهی روشن و شفاف از حکمرانی قرآن کریم و جهان اسلام هستند که می‌توانند راهکاری برای حکومت‌داری در سایه قرآن کریم را مطرح کنند.

وی همچنین، افزود: تأثیرگذاری بر جریان حرکت امور قرآنی در جهان و هدایت و مدیریت امور قرآنی بر اساس مبانی اسلام ناب در این نشست‌ها تبیین شده است.

حجت‌الاسلام زارع بی‌عیب گفت: با نگاه قرآنی می‌توان یک سری شرایط و ساز و کارهای مناسب برای تسهیل ارتباطات را فراهم کرد، لذا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های دولتی و عمومی و مؤسسات مردمی در عرصه بین‌الملل و تمهید مقدمات و ارائه پیشنهادهای لازم در عرصه فعالیت‌های قرآنی بین‌المللی پیشتاز شده است تا فرهنگ قرآنی را در جهان اسلام نمایان و مباحث قرآنی را به عنوان حرکت پیشروی در جهان فعلی ارائه کند.

حجت‌الاسلام زارع بی‌عیب تأکید کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات می‌تواند به عنوان عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآن در ساماندهی فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام نقش بسزایی داشته باشد.

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: تبادل و تعامل قرآنی می‌تواند نظریات جدید و کارساز در حوزه‌های قرآنی ارائه دهد و آن را به عنوان شعار جمهوری اسلامی مطرح کند.

وی ادامه داد: فرصت‌هایی که از نگاه قرآنی ارائه می‌شود، می‌تواند تبادل فرهنگی کشور را تسهیل کند و فهم مشترک فراهم آورد.

حجت‌الاسلام زارع بی‌عیب یادآور شد: ظرفیت‌های بسیاری از معارف قرآن در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که باید جامعه جهانی آنها را بشناسد و بر اساس آن حول محور قرآن مذاکره و تعامل کرد.

وی گسترش فعالیت‌های قرآنی در خارج از کشور را از جمله رئوس فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست که با داشتن حدود ۸۰ نمایندگی در راستای توسعه و ترویج بیش از پیش فرهنگ و معارف قرآنی قدم بر می‌دارد.

کد خبر 569874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.