لزوم حفظ کیفیت ارائه خدمات در ناوگان تاکسیرانی مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: کیفیت ارائه خدمات در ناوگان تاکسیرانی را باید حفظ کنیم، این مهم مستلزم تضمین حداقل درآمد برای تاکسیرانان است، سال گذشته برای اولین بار دو مرتبه شاهد افزایش بهای خدمات تاکسیرانی بودیم و مورد تایید قرار گرفت.

ایمان فرهمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت ابلاغ نرخ دریافتی کرایه سازمان تاکسیرانی مشهد، اظهار کرد: جنس فعالیت تاکسیرانی با قطار شهری و اتوبوسرانی متفاوت است؛ در تاکسیرانی، تاکسیران سرمایه‌گذاری کرده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را خریداری می‌کند و یارانه‌ای هم از شهرداری و دولت دریافت نمی‌کند؛ پس نرخ دریافتی بابت خدمات توسط آنها باید بر مبنای بهای تمام شده باشد.

وی با بیان اینکه نرخ و بهای خدمات ناوگان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود، ادامه داد: در کمیسیون تخصصی نرخ‌نامه پیشنهادی مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و بر اساس تورم و افزایش قیمت لوازم یدکی جمع‌بندی نهایی انجام می‌شود و نرخ‌نامه تصویب و جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، تصریح کرد: در سال جاری، قیمت لوازم یدکی خودروها در چندین نوبت افزایش یافته است که اگر آن را لحاظ کنیم، افزایش نرخ کرایه چشمگیر می‌شود، در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری نیز شاهد بازار رقابتی هستیم.

فرهمندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه‌های رسمی و غیررسمی در حال فعالیت و ارائه خدمت هستند، قیمت مؤلفه اثرگذاری روی موضوع ارائه خدمت است و اگر نرخ‌ها را خیلی افزایش دهیم، امکان مسافرگیری از تاکسیرانان سلب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت ارائه خدمات در ناوگان تاکسیرانی را باید حفظ کنیم، گفت: این مهم مستلزم تضمین حداقل درآمد برای تاکسیرانان است، در همین راستا، در سال گذشته برای اولین بار، دو مرتبه شاهد افزایش بهای خدمات تاکسیرانی بودیم و مورد تأیید قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۳۵ درصد افزایش برای بهای خدمات تاکسیرانی در نظر گرفته‌ایم که هنوز تأیید و ابلاغ نشده است. در موضوع نرخ‌گذاری دو رویکرد داریم؛ اول اینکه سیستم خدمات‌دهی باید پایدار باشد و قابلیت استمرار داشته باشد و مردم توان پرداخت بهای آن را داشته باشند.

فرهمندی ادامه داد: نرخ کرایه باید به نحوی باشد که شیوه سفر مردم را مدیریت کند و آنها را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق کند. به منظور اجرایی کردن چنین سیاست و رویکردی، بهای خدمات حمل‌ونقل عمومی باید تا حد ممکن کاهش یابد و برای خودروهای شخصی هزینه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه به منظور تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید سه اقدام زیرساختی انجام دهیم، گفت: اول اینکه باید به دنبال توسعه زیرساخت‌ها باشیم، دوم، آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و فرهنگ‌سازی را هم‌زمان با ارتقای کیفیت دنبال کنیم و در نهایت ضمانت اجرایی داشته باشیم و با اقدامات سلبی، مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق کنیم.

کد خبر 569797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.