«سن» اعتیاد به مقطع راهنمایی رسید/احتمال رشد مواد روانگردان و صنعتی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از رسیدن سن اعتیاد به راهنمایی خبر داد و یک پژوهشگر حوزه مواد مخدر گفت: اولین تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن موادمخدر و دومین تأثیر هم احتمال رشد مواد روانگردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید صفاتیان پژوهشگر حوزه مواد مخدر با بیان اینکه ورود مخدرهای جدید به کشور اعم از روان گردان‌ها و مواد توهم‌زا حدود ۱۰ سال است که مطرح شده است، عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی را در ورود مواد مخدر جدید به ایران مؤثر دانست و اظهار کرد: یکی از دلایل ورود مواد مخدر جدید به داخل کشور، وجود نیاز، تقاضا و کنجکاوی نوجوانان به امتحان کردن مواد است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های فعال در حوزه پیشگیری باید پاسخگوی این موضوع باشند، افزود: اجرایی‌ترین و قوی‌ترین دستگاه در این حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. کمیسیون بهداشت، کمیسیون امور اجتماعی مجلس، وزارت بهداشت، صداوسیما و آموزش و پرورش نیز از جمله دستگاه‌های پیشگیری از اعتیاد هستند اما سازمان‌ها آنگونه که باید به وظیفه اصلی خود عمل نمی‌کنند.

این پژوهشگر حوزه مواد مخدر ادامه داد: زمانی که یک ماده جدید وارد کشور می‌شود سه سال طول می‌کشد تا دستگاه‌ها به نتیجه برسند؛ در صورتی که در این سه سال افراد بسیاری درگیر مواد مخدر جدید شده‌اند.

وی تصریح کرد: تفاوت مواد مخدر جدید با مواد مخدر سنتی نظیر تریاک و هروئین در این است که مواد مخدر جدید یک وابستگی روانی بسیار شدید ایجاد می‌کند و وقتی فرد گرفتار آن می‌شود درمان خاصی وجود ندارد.

تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان

صفاتیان در پاسخ به این سوال که ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان چه تأثیری بر کاهش قیمت تریاک و استقبال افراد از مواد مخدر جدید دارد، گفت: اولین تأثیر ممنوعیت کشت تریاک در افغانستان، گران شدن مواد و دومین تأثیر هم احتمال رشد مواد روان‌گردان و صنعتی با قیمت ارزان‌تر است؛ کمااینکه درحال‌حاضر قیمت تریاک حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه دستگاه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس در این رابطه سوال و جواب می‌شوند اما بنده در این سال‌ها تأثیری بر اصلاح قوانین و نظارت دقیق و برنامه‌های پیشگیرانه ندیدم که اگر تأثیرگذار بودند، شاهد این مسائل و مشکلات نبودیم. متأسفانه قوانین در حوزه مبارزه با مواد مخدر کامل نیست و بیشتر یک قانون مقابله‌ای است و باید اصلاح شود.

نباید بسترهای پیدایش این نوع مواد در جامعه به وفور پیدا شود

همچنین سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: نباید بسترهای پیدایش این نوع مواد در جامعه به وفور پیدا شود و در دسترس جوانان قرار گیرد. وضعیت در حوزه مواد مخدر نگران کننده است و متأسفانه سن اعتیاد به سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی و مقطع راهنمایی رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر و انواع مختلف آن نقص قانونی نداریم و قانون پاسخگوی این موارد هست، ادامه داد: در مجلس می‌توان از مسئولان سوال و محکم برخورد کنیم اما نهضت مبارزه با مواد مخدر باید از خود جامعه و دستگاه‌های اجرایی شروع شود.

مصرف مواد در ایران از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و بهداشتی

به گزارش ایمنا، مصرف مواد در ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و بهداشتی به شمار می‌رود و سالانه تعداد بسیاری از جوانان تحت تأثیر اثرات مخرب آن قرار می‌گیرند. تحقیقی در زمینه شیوع مصرف مواد در میان دانشجویان تهران در سال ۱۳۸۶ نشان داد، بیش از ۱۷ درصد از دانشجویان تهران تجربه مصرف الکل، ۲.۳ درصد تجربه مصرف تریاک، ۲.۲ درصد حشیش و ۰.۷ درصد تجربه استفاده از اکستازی را داشته‌اند. تغییرات جسمی، شناختی، اجتماعی و روانی عوامل اصلی مصرف مواد و الکل در میان نوجوانان است. طی سال‌های اخیر مجریان قانون و همچنین کارشناسان درمان مصرف مواد روند هشداردهنده‌ای را در کشور مشاهده کرده‌اند. اگرچه مصرف و وابستگی به هروئین در کشور به صورت کلی کاهش یافته است اما مصرف محرک‌های آمفتامینی در میان نوجوانان و جوانان به شکلی بی‌سابقه رو به افزایش دارد.

کد خبر 569787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.