شهرها در تلاش برای افزایش سرعت ایجاد تحولات دیجیتالی

مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، همزمان با افزایش انتشار ویروس کرونا، تلاش کردند اقدامات دیجیتال‌سازی شهری را سرعت ببخشند تا از این طریق، به نجات جان تعداد بیشتری از شهروندان کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد که شیوع بیماری کووید -۱۹ با وجود تمام لطمه‌هایی که به جان و مال بشر وارد کرده، مزایایی نیز از خود به جا گذاشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود رویکردهای برنامه‌ریزان در مدیریت شهری اشاره کرد. طی انتشار ویروس کرونا، اغلب مدیران به ویژه در شهرهای هوشمند، تلاش کردند از فرآیندهای دیجیتالی و تکنولوژی‌های روز دنیا برای سرعت بخشیدن به مهار ویروس و نجات جان انسان‌ها بهره بگیرند که در این زمینه نیز موفق عمل کردند.

به ادعای بسیاری از محققان، بحران کرونا، سرعت پیشرفت تکنولوژی و تغییرات دیجیتالی را به طور باورنکردنی افزایش داد و اهمیت فناوری و داده‌های دیجیتالی را در حل بحران‌های واقعی به تصویر کشید. در واقع، پیشرفتی که تکنولوژی از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ تجربه کرد، بسیار شگفت‌انگیز بوده است و مدیران امیدوار هستند با ادامه تلاش‌های خود، پایداری سرعت پیشرفت تحولات دیجیتالی را تضمین کنند.

شهرها در تلاش برای افزایش سرعت ایجاد تحولات دیجیتالی

با وجود این‌که بسیاری از مدیران می‌کوشند پروژه‌های خلاق و تحولات دیجیتالی خود را برای درازمدت در شهرها پیاده کنند، با این حال برخی از دولت‌های محلی نیز همچنان درگیر ارائه خدمات مالی بیشتر به شهروندان هستند تا به جای تلاش برای هوشمندسازی شهرها، انتظارات ساکنان را برآورده کنند.

آغاز و پایان عملکرد دولت‌های محلی

طی پاندمی کرونا، اغلب شهروندان سراسر جهان به خرید آنلاین روی آوردند که البته بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در زندگی خود، خرید اینترنتی را تجربه می‌کردند. امروزه و تنها پس از گذشت مدت زمان نه چندان زیادی از ترویج این روند، بسیاری از ساکنان شهری از مدیران خود انتظار دارند از خدماتی که کمپانی‌هایی نظیر آمازون در اختیار مشتریان خود می‌گذارد، بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر، مسئولیت مدیران شهری در برآورده کردن نیازهای شهروندان طی دوران کرونا به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و همین امر، به ایجاد ابهام در مورد نقش آن‌ها در جوامع منجر شده است.

بدون شک، شهرهای آینده نه تنها از نظر فناوری و هوشمندسازی تحولات زیادی را تجربه خواهد کرد، بلکه نقش دولت‌های محلی در مدیریت مناطق نیز دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد و بیشترین اثربخشی را از دیجیتال و فرآیندهای تکنولوژیک تجربه خواهد کرد.

شهرها در تلاش برای افزایش سرعت ایجاد تحولات دیجیتالی

ضرورت ارائه خدمات شهری فراتر از کمک‌های مالی

از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹، بسیاری از مدیران شهرهای سراسر جهان تلاش کردند از طریق ارائه خدمات مالی، افرادی را با بیشترین آسیب‌پذیری در مقابل ویروس، تحت حمایت خود قرار دهند. در این راستا، شهروندانی که شغل خود را از دست دادند، توانستند با حمایت‌های مالی دولت‌ها، زندگی خود را اداره کنند و به تأمین لوازم مورد نیاز خود بپردازند.

موضوعی که در این‌جا بسیار حائز اهمیت است، این‌که کمک‌های دولت‌ها نباید تنها به ارائه خدمات مالی موقت محدود شود، بلکه این افراد باید بکوشند از طریق منابع مالی، تغییراتی اثربخش و دائمی برای تضمین معیشت شهروندان به وجود آورند. در این صورت، نه تنها مردم امروز رفاه بیشتری را تجربه می‌کنند، بلکه نسل‌های آینده نیز متأثر از اقدامات امروز مدیران، از نظر اشتغال و کیفیت زندگی، وضعیت پایدارتری را تجربه خواهند کرد.

شهرها در تلاش برای افزایش سرعت ایجاد تحولات دیجیتالی

افزایش ظرفیت‌ها

مدیران در اغلب شهرهای دنیا، طی کرونا به این نتیجه رسیدند که کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت‌های دیجیتالی کافی برخوردار نیستند و این در حالی است که شیوع بیماری کووید -۱۹، دورکاری و بهره‌گیری از دیجیتال را به یک ضرورت تبدیل کرد. از سوی دیگر، مراکز کاری کوچک نیز خدمات دیجیتالی را برای کارکنان خود به اندازه کافی ارائه نمی‌دهند و حتی از داشتن یک وب‌سایت نیز محروم هستند.

البته خبر خوش این‌که مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کردند برای بهبودی هر چه سریع‌تر وضعیت اشتغال طی دوران کرونا، همزمان با ارائه کمک‌های مالی، خدمات دیجیتالی را نیز در اختیار مراکز کاری کوچک قرار دهند. به عنوان مثال، مدیران ساوث ‌بند، شهری در ایالت ایندیانا در آمریکا، از همان ابتدای گسترش کرونا طرحی تحت عنوان "کمک‌هزینه دیجیتال‌سازی فروشگاه‌ها" ارائه دادند که بر اساس آن، کسب و کارهای محلی از خدمات اینترنتی برای رونق فروش خود بهره‌مند شدند و توانستند به صورت مجازی، محصولات خود را به بازار عرضه کنند. این طرح پس از کاهش انتشار ویروس و با برداشته شدن محدودیت‌ها نیز ادامه پیدا کرد به این امید که از شلوغ شدن مراکز کاری و سرعت گرفتن انتشار ویروس در میان مردم خودداری شود. درواقع، اقدامات دولت ساوث بند در راستای دیجیتال‌سازی ارائه خدمات به مردم ادامه یافته که همین امر به تداوم فروش اینترنتی محصولات و در نتیجه، کاهش ازدحام در مراکز کاری و تجاری منجر شده است.

شهرها در تلاش برای افزایش سرعت ایجاد تحولات دیجیتالی

کد خبر 569712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.