علائمی که نشان می‌دهد کبد به‌درستی کار نمی‌کند

یرقان، خارش پوست، ازدست‌دادن اشتها و تمرکزنداشتن نشان می‌دهد که کبد به‌درستی عمل نمی‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد در سمت بالای قسمت راست شکم قرار دارد و وظایف مهمی مانند هضم غذا و حذف سموم از خون، برعهده این عضو است. هرگونه تغییر در عملکرد کبد، موجب بروز اختلال در عملکرد کل بدن شده و علائم آن به روش‌های مختلف پدیدار می‌شود. تشخیص به‌موقع بیماری‌های مربوط به کبد به درمان مؤثر آن کمک شایانی می‌کند. بنابراین در ادامه به بررسی علائمی می‌پردازیم که نشان می‌دهد کبد به درستی کار نمی‌کند:

یرقان

یرقان زمانی رخ می‌دهد که پوست و قسمت سفید چشم‌ها به رنگ زرد درمی‌آید، حتی ادرار نیز زرد تیره به نظر می‌رسد. هنگامی که کبد نتواند گلبول‌های قرمز خون را به طور مؤثر پردازش کند، بیلی‌روبین که نوعی رنگدانه است تشکیل می‌شود؛ در این صورت فرد دچار یرقان می‌شود. کبد سالم بیلی‌روبین را جذب می‌کند، آن را به صفرا تبدیل می‌کند و باقی‌مانده آن را از طریق مدفوع خارج می‌کند.

خارش پوست

بروز هرگونه مشکلی در عملکرد طبیعی کبد، باعث تجمع سطح بالای نمک صفراوی زیر پوست می‌شود؛ در این صورت فرد دچار خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. مشکلات پوستی که به صورت اتفاقی رخ می‌دهد، به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می‌شود و معمولاً جزو اولین علائم بیماری‌های کبدی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، لزوماً همه افرادی که از مشکل خارش پوست رنج می‌برند، به بیماری کبدی مبتلا نشده‌اند؛ بلکه ممکن است به دلیل شرایط دیگری رخ داده باشد.

از دست دادن اشتها

شیره صفرا تولید شده توسط کبد به هضم غذا کمک می‌کند. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی عمل نکند، عملکرد آن دچار اختلال می‌شود و باعث از بین رفتن اشتها می‌شود. از بین رفتن اشتها نیز باعث کاهش وزن، دل درد و حالت تهوع می‌شود.

خونریزی و کبودی مکرر

اگر به آسانی کبود می‌شوید یا بهبود زخم‌هایتان زمان‌بر است، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید کبدتان به درستی عمل می‌کند. خونریزی یا کبودی پس از آسیب وارد شدن، به دلیل کمبود پروتئین‌های خاص مورد نیاز برای لخته شدن خون ایجاد می‎‌شود. تولید این نوع پروتئین توسط کبد، ممکن است به دلیل مشکلات زمینه‌ای کبد دچار اختلال شود. حتی در بعضی موارد افراد پس از مبتلا شدن به مشکلات کبدی، خون استفراغ می‌کنند یا متوجه خون در مدفوع خود می‌شوند.

تمرکز نداشتن

زمانی که کبد نتواند سموم بدن را از خون تصفیه کند، دیگر عملکردهای بدن نیز دچار اختلال می‌شود. تجمع سم در بدن می‌تواند بر حافظه و سلامت روان نیز تأثیر بگذارد. عدم تمرکز، سردرگمی، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییر شخصیت همگی از جمله علائم بیماری کبدی است.

کد خبر 569664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.