۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
چرا سیمان سفت می‌شود؟

سیمان از مفیدترین مصالح ساختمانی در عصر کنونی است که به صورت پودر در بازار مشاهده می‌شود، اما هنگامی که این ماده با آب ترکیب می‌شود، دانه‌های شن و ماسه را به یکدیگر متصل کرده و یک جسم سخت را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیمان یکی از مفیدترین مصالح در ساختمان‌سازی است و به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده ملات یا بتون برای استفاده صنعت‌گران و رشته‌های دیگر کاربرد دارد. ملات مخلوطی از سیمان، ماسه و آب بوده و بتون نیز دارای همین ترکیبات به همراه شن یا قطعه‌های شکسته سنگ است.

سیمان چگونه درست می‌شود؟

امروزه سیمان محصول حرارت‌دادن مخلوطی از سنگ آهک و خاک رس یا سنگ جوش است که آن را در حرارت بسیار بالایی تولید می‌کنند؛ این مخلوط به صورتی حرارت داده می‌شود که دانه‌های درشتی تحت عنوان تفاله شیشه‌ای ایجاد می‌شود و با خرد کردن آن‌ها سیمان ایجاد می‌شود. اگر به پودر سیمان آب اضافه شود واکنش‌های شیمیایی پیچیده‌ای رخ می‌دهد که نتیجه آن تشکیل سنگ بسیار بادوام است.

چرا آب موجب سفت شدن سیمان می‌شود؟

تاکنون شیمیدان‌ها به نتیجه‌ای قطعی در رابطه با دلیل سفت شدن سیمان دست نیافته‌اند. سیمان حاوی چهار ماده مرکب است که شیمی‌دان‌ها معتقدند هر کدام از آن‌ها در صورت ترکیب با آب تبدیل به بلور می‌شود و در نتیجه پیوند خوردن آن‌ها سیمان سفت می‌شود.

کد خبر 569648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مارال خسروی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    خوب بود ولی معنی کلمات را لطفاً بنویسید ممنون میشم 😻😻💓💓❤️❤️💋💋💋