کلنگ‌زنی پروژه میانکاله متوقف شده است

سخنگوی دولت بابیان اینکه در پروژه میانکاله فرمان رئیس‌جمهور بر زمین نماند، تصریح کرد: کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایمنا، علی بهادری‌جهرمی، ظهر امروز در ابتدای نشست خبری خود با بیان اینکه طرح‌هایی در دست بررسی در دفتر دولت است، اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها طرح حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان است که شامل بخشودگی مالیاتی نیز هست.

وی یادآور شد: پابه‌پای طرح‌های تقویت دانش‌آفرینی از سوی بخش‌های مختلف این مسئله در دولت هم در دست بررسی است.

بهادری‌جهرمی تاکید کرد: طرح وزارت بهداشت هم پس از وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دانش بنیان در کمیسیون تخصصی دولت با قید فوریت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برگزاری جلسه اخیر میان دولت و مجلس اظهار کرد: دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده دارند. دو روز پیش جلسه صمیمی دولت با مجلس بود. وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند. نگاه مشترک یافتن راهکار برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی است. امید می‌رود در همین رفت‌وآمدها گام‌های مثبتی در راستای حل مشکلات مردم به ویژه گرانی برداشت.

حل بحران کم‌آبی اولویت دولت است

وی در پاسخ به پرسشی درباره بحران کم‌آبی و برنامه دولت برای بهبود این وضعیت در کشور تاکید کرد: حل بحران کم‌آبی اولویت دولت است. در قانون ۱۴۰۱ در تبصره ۸ به این مشکل به صورت ویژه پرداخته شده است. مدیریت بحران کم‌آبی نیازمند تعامل مردم و دستگاه‌ها برای مدیریت مصرف است. ۹ جلسه به ریاست معاون اول در این زمینه برگزار شده و چهار جلسه ویژه زاینده‌رود برگزار شده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: طرح شیرین‌سازی انتقال آب دریا اصلی‌ترین طرح است، پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبولی هم داشته است. همزمان برای تأمین آب شرب به تأمین آب صنعت و کشاورزی هم توجه می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اجرای طرح اضطراری آب‌رسانی در اصفهان، گفت: طرح اضطراری آب‌رسانی به استان اصفهان پیشرفت بالای ۹۵ درصدی داشته است و در خوزستان با پیشرفت بالای ۴۰ درصدی همراه بوده است. طرح انتقال آب دریا برای تأمین آب صنایع به یزد نیز پیشرفت بیشتر از ۶۰ درصدی داشته است.

ایران و قطر در ۷۰ زمینه برای جام جهانی همکاری می‌کنند

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه اقدامات دولت برای استفاده از فرصت برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر در زمینه گردشگری در ایران، اظهار کرد: پس از سفر رئیس‌جمهوری به قطر، تا کنون دو جلسه در این زمینه برگزار شده است. تکالیف دستگاه‌های مختلف احصا و ابلاغ شده است.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در زمینه جام جهانی در دستور کار است، یادآور شد: سفر دو روزه‌ای هم وزیر حمل و نقل قطر به ایران داشت. سه سند در حوزه حمل‌ونقل هوایی امضا شده است. در حوزه دریانوردی هم برای کالا و هم حمل مسافران تصمیماتی صورت گرفته است. با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهوری بهره‌برداری مناسب از جام جهانی خواهیم داشت.

۴۰ هزار ایرانی امسال به حج تمتع می‌روند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حج تمتع امسال و سهمیه ایران تصریح کرد: امسال زائران حج تمتع کاهش داشته و تا یک میلیون نفر است که سهمیه ایران حدود ۵ درصد است که تقریباً ۴۰ هزار نفر خواهد بود. در شورای عالی هم بحث تدابیر برای ارزان شدن سفر در دستور کار است. با توجه به افزایش نرخ ارز تمام تلاش‌ها برای این مسائله انجام می‌شود.

عادی‌سازی برخی کشورهای عربی اسلامی سرکوبگری صهیونیست‌ها را تقویت کرد

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه درگیری‌های اخیر در فلسطین اشغالی و موضع جمهوری اسلامی تاکید کرد: عادی‌سازی برخی کشورهای عربی اسلامی زمینه سرکوبگری صهیونیستی‌ها را تقویت کرده است. وزارت امور خارجه تماس‌هایی با حماس داشته و رایزنی‌هایی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی شده است.

بهادری‌جهرمی یادآور شد: نامه‌ای هم به دبیر کل همکاری اسلامی ارسال شده است و خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شده‌ایم.

وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌های خود هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه گمانه‌زنی‌هایی برای استیضاح برخی وزرا از سوی مجلس تصریح کرد: نظارت حق طبیعی مجلس است. در حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است. تمام وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌های خود هستند. برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت‌تری برای به نتیجه رسیدن است.

وی افزود: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست. اخیراً هم ارزیابی عملکرد وزرا هم به خودشان و هم به رئیس جمهور داده شده است.

عوامل گرانی روشن است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت طرح موضوع مبارزه با دست‌های پشت پرده گرانی از سوی رئیس جمهوری، تاکید کرد: عوامل گرانی روشن است. مثلاً حجم نقدینگی ۴ هزار میلیارد که به دولت به ارث رسید تورم زا است و آثار آن بلند مدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست.

سخنگوی دولت یادآور شد: کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تأثیرگذار است. در خصوص جلسه چهارشنبه دولت در کنار مباحث ناظر به گرانی در خصوص اقدامات سودجویانه بیان شده که به طور خاص در بازار میوه و تره بار بود که در واکنش به این گزارش رئیس جمهور خطاب کردند که در کنار کنترل تورم از عامل اخیر که اقدامات سوداگران است نباید غافل بود و پشت پرده آنها باید بررسی شود.

بنا به تاکید رئیس‌جمهور بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل کننده مشکلات باشند

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت ابقای مدیران دولت قبلی در ساختار اجرایی کشور اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید دارند بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل کننده مشکلات باشند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت می‌توانند ابقاء شوند و در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت همکاری داشته باشند.

وی افزود: اخیراً دستوری از سوی رئیس جمهور به معاونت اجرایی صادر شد که کارگروهی تشکیل شود برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده‌اند.

فرمان رئیس‌جمهور در مورد پروژه میانکاله بر زمین نماند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت پروژه میانکاله تصریح کرد: در خصوص پروژه میانکاله فرمان رئیس جمهور بر زمین نماند. کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی ماهانه از دولت گذشته به این دولت به ارث رسیده است

بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی دیگر در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران نیز تاکید کرد: برخی منابع بلوکه شده، آزاد سازی آنها یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی‌های گذشته که به دولت به ارث رسیده است، می‌شود.

وی ادامه داد: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود. همزمان میزان سرمایه‌گذاری عمرانی دولت نیز افزایش یافته از این منابع است و واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تأمین می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 569533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.