تهران یکه تاز / سهم استان‌های مختلف از خریدهای اینترنتی

آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده‌ی شاپرک در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بوده است که بر اساس آن، تعداد ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تراکنش انجام شده به ارزش ۷ هزار میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال در شبکه‌ی پرداخت الکترونیک پردازش شده است و این آمار نسبت به بهمن ماه رشد ۱۱.۸۴ درصدی داشته است.

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰: آمارها از خریدها و پرداخت‌های اینترنتی در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، میزان مبالغ تراکنش‌های کارتی در بهمن‌ماه بیش از ۶۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است. آخرین گزارش‌های اقتصادی سایت شاپرک نیز مجموع تعداد کل تراکنش‌های انجام شده را در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۲۲۳ میلیون تراکنش اعلام کرده که ارزش ریالی مجموع آن‌ها ۶۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

نکته‌ی حائز اهمیت بعدی در این باره میزان استفاده از ابزارهای مختلف پرداخت است که در همان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده ۴.۹۹ درصد و سهم ابزارهای پذیرش موبایلی نیز ۳.۳۲ درصد بوده است؛ این در حالی است که کارتخوان‌ها همچنان یکه‌تازند و ۹۱.۷ درصد کل تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

از آخرین گزارش اقتصادی شاپرک چه خبر؟

آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده‌ی شاپرک در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بوده است که بر اساس آن، تعداد ۳ میلیون ۶۰۵ هزار تراکنش انجام شده به ارزش ۷ هزار میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال در شبکه‌ی پرداخت الکترونیک پردازش شده است و این آمار نسبت به بهمن ماه رشد ۱۱.۸۴ درصدی داشته است.

همچنین این آمار درباره‌ی ابزارهای پذیرش نیز به شرح زیر است: تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به بهمن‌ماه رشد منفی ۴.۵۳ درصدی داشته به نظر می‌رسد سبب این تغییر، کاهش منفی ۱.۴۵ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است.

ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نسبت به بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ رشد منفی ۱۸.۷۹ درصدی را تجربه کرده‌اند. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی ۳۲.۵۱ درصدی همراه بوده است. برای مشاهده تحلیل استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی از گزارش شاپرک به مقاله " اهمیت و کاربرد گزارش اقتصادی شاپرک " می‌توانید مراجعه نمائید.

سهم استان‌های پیشرو در خریدهای اینترنتی

با توجه به گزارش‌های سایت شاپرک، تهرانی‌ها در زمینه‌ی خریدهای اینترنتی بیش‌ترین سهم را داشته‌اند. این آمار هم در ارائه‌ی خدمات پرداخت الکترونیک مصداق دارد و هم در زمینه‌ی استفاده از ابزارهای پذیرش؛ یعنی بیش‌ترین خرید اینترنتی توسط شهروندان تهرانی انجام شده است.

به طور دقیق‌تر از نظر تعداد، یک سوم کل خریدهای اینترنتی در سراسر کشور مختص تهرانی‌ها بوده است. همچنین از نظر مبلغ کل نیز ۳۳ درصد کل مبلغ تراکنش‌های انجام شده در پرداخت‌های الکترونیکی نیز مربوط به شهروندان تهرانی بوده است.

تهران یکه تاز / سهم استان‌های مختلف از خریدهای اینترنتی

اما بعد از پایتخت، دیگر استان‌های پیشرو در زمینه‌ی خریدهای آنلاین، به ترتیب استان‌های

  1. تهران با ۳۳ درصد،
  2. خراسان رضوی با ۸.۶ درصد،
  3. اصفهان ۶.۶ درصد،
  4. فارس ۶.۲ درصد
  5. خوزستان ۴.۴ درصد

سهم از کل تعداد تراکنش‌ها بوده است. آمارها نشان می‌دهد سهم میزان مبلغ تراکنش‌ها نیز در استان‌های یاد شده به همین ترتیب ثبت شده است.

سهم استان‌های پیشرو در خریدهای موبایلی

همچنان آمارهای سایت شاپرک که بر اساس ابزارهای مختلف پذیرش دسته‌بندی می‌شود، نشانگر این است که تهرانی‌ها بیش‌تر از دیگر استان‌ها از ابزارهای موبایلی برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند.

در واقع ۵/ ۹۹ درصد از خریدهای موبایلی را تهرانی‌ها رقم زده‌اند. این در حالی است که سهم این خریدها از کل مبلغ خریدهای موبایلی در کشور کمی بیشتر از ۹۸ درصد است. پس از استان تهران بیش‌ترین سهم تعداد خریدهای موبایلی مربوط به استان‌های هرمزگان با سهم ۲۷/ ۰ درصد، اصفهان ۱/ ۰ درصد، خراسان رضوی ۰۳/ ۰ درصد و آذربایجان شرقی ۰۲/ ۰ درصد بوده است.

از نظر مجموع مبلغ خریدهای موبایلی بعد از استان تهران استان‌های یادشده در صدر پنج استان پیشرو برای خرید آنلاین قرار داشته‌اند.

عوامل بازدارنده‌ی رشد آمارهای خریدهای اینترنتی در سطح کشور

گزارش‌های اقتصادی ماهیانه شاپرک، همواره نشان داده است، آمار خریدهای آنلاین در استان‌های مختلف و به کمک ابزارهای پذیرش متفاوت، دارای نمودارهای پر فراز و نشیب بوده و همواره یک روند صعودی معین نداشته است.

اکنون پرسش اینجاست که چه عواملی در این روند جز عوامل بازدارنده به‌شمار می‌روند؟

به‌طور کلی ضعف ساختارهای اطلاعاتی و ارتباطی در زمینه‌ی اینترنت بانک و موبایل بانک برای انجام خریدهای آنلاین و تفکر غالب سنتی در مدیریت کسب و کارها، می‌تواند به عنوان اولین عامل بازدارنده در این حوزه شناخته شود.

به وضوح مشخص است که میزان فروش اینترنتی در ایران به مراتب کمتر از کشورهای پیشرو در تجارت الکترونیک است. آنچه از آمارهای سایت شاپرک بر می‌آید نیز نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که عامه‌ی خریداران و فروشندگان، به طور عمومی ترجیح می‌دهند همچنان به شکل ملموس خرید خود را انجام بدهند؛ در واقع هنوز نمی‌خواهند به سفارش آنلاین، یا پرداخت پول از طریق اینترنت یا موبایل تن بدهند.

توجه کنید که این مهم، وظیفه‌ی نظام بانکی است که بتواند اعتماد کاربران را به طور کامل جلب کند و با فرهنگ‌سازی در این حوزه، کاربران بیش‌تری را به سمت استفاده از پرداخت الکترونیک سوق بدهد و تمرکز ارائه‌ی خدمات آنلاین و تبلیغات پیرامون این موضوع را از پایتخت و کلان‌شهرها به دیگر استان‌ها نیز برساند.

اکنون پیشرو بودن استان تهران و به ویژه شهر تهران به سبب تقویت مداوم زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در این منطقه است. در حالی که سایر استان‌ها به ویژه استان‌های محروم از این نظر کاملاً بی‌بهره‌اند. به طور کلی و همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، حدود ۸۰ درصد خریدهای اینترنتی توسط ساکنان استان تهران به ویژه اهالی شهر تهران انجام می‌شود و همچنین نزدیک به ۶۸ درصد مبالغ انتقال داده شده در جریان خریدهای اینترنتی، مربوط به کسانی است که در استان تهران زندگی کرده یا مشغول کسب‌وکار در این استان هستند.

به ترتیب بعد از استان تهران بیشترین تعداد خریدهای اینترنتی مربوط به استان‌های خراسان رضوی با سهم ۷/ ۲ درصد، گیلان ۱/ ۲ درصد، اصفهان ۷/ ۱ درصد و فارس ۵/ ۱ درصد بوده است. همچنین از نظر حجم مبلغ خریدهای اینترنتی بعد از تهران استان‌های خراسان رضوی با سهم ۱/ ۴ درصد، اصفهان ۵/ ۲ درصد، فارس ۵/ ۱ درصد و کرمان ۲/ ۲ درصد در صدر پنج استان پیشرو برای خرید آنلاین بودند.

منبع: تحلیل گزارش شاپرک توسط پرداخت یار رایان پی تهیه شده است.

کد خبر 569496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.