۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
تایتان؛ تنها قمر دارای آب

تایتان تنها قمری است که سطوحی پوشیده از مایع داشته و می‌توان در آن قمر مایع را به اشکال مختلفی مانند رودخانه، برف و باران مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منظومه‌شمسی دارای سیارات مختلفی است که تمام آن‌ها در دو دسته بیرونی و درونی تقسیم‌بندی می‌شود. در بین سیارات بیرونی زحل دومین جایگاه را به خود اختصاص داده و تایتان نیز به عنوان دومین قمر بزرگ منظومه‌شمسی جزو اقمار این سیاره است؛ قمر تایتان دارای جوی مانند گذشته زمین است و وجود آب در این قمر موجب شده دانشمندان به دنبال کشف حیات در آن باشند. برای بررسی و شناخت بیشتر قمر تایتان با محسن منتظری، منجم و ستاره‌شناس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

قمر تایتان چیست؟

تایتان دومین قمر بزرگ منظومه‌شمسی و یکی از اقمار سیاره زحل محسوب می‌شود که تقریباً دارای قطری نصف زمین بوده و جو آن نیز حدود ۱۰ برابر غلیظ‌تر از زمین است؛ این قمر دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیزی است که در سال ۲۰۰۴ توسط کاوشگر سفینه کاسینی مورد بررسی قرار گرفت. در آن سال سفینه کاسینی وارد سیاره زحل شد و پس از هفت سال کاوشگر آن از سفینه خارج و برای عکس‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات به سمت قمر تایتان حرکت کرد.

سیاره زحل چه ویژگی‌هایی دارد؟

زحل ششمین سیاره منظومه‌شمسی بوده و پس از مشتری دومین سیاره گازی محسوب می‌شود؛ چگالی این سیاره از زمین کمتر است و می‌توان آن را روی آب‌های اقیانوس قرار داد زیرا چگالی آن از آب نیز کمتر است. جنس این سیاره از آمونیاک، متان و مواد هیدروکربن بوده و حلقه این سیاره، زحل را به زیباترین سیاره منظومه‌شمسی تبدیل کرده است. قطب این سیاره نیز دارای یک حالت شش ضلعی سفید رنگ است که با سایر نقاط سیاره تمایز دارد زیرا بیشتر این سیاره پوشیده از رنگ زرد است.

حلقه سیاره زحل چگونه تشکیل شده است؟

حلقه سیاره زحل دارای چهار لایه است که بین لایه سوم و چهارم شکافی وجود دارد؛ این حلقه یکی از مشخصه‌های مهم سیاره زحل است که باعث زیبایی و شگفت‌انگیزی این سیاره شده است زیرا با زاویه خاصی از سیاره قرار گرفته که از سطح زمین نیز به راحتی با دوربین‌های دوچشمی و آماتوری قابل مشاهده است. حلقه سیاره زحل از طریق انفجارات قمرهای نزدیک سیاره تشکیل شده است؛ درواقع هنگامی که این اقمار منفجر شد، اطراف سیاره شروع به گشتن کرده و حلقه زیبای آن را تشکیل داده است.

قمر تایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

تایتان تنها قمری است که سطوحی پوشیده از مایع داشته و می‌توان در آن قمر مایع را به اشکال مختلفی مانند رودخانه، برف و باران مشاهده کرد؛ درواقع در این قمر متان نقش آب موجود در زمین را ایفا می‌کند و حتی شاهد بارش باران نیز در تایتان خواهیم بود. دمای سطح تایتان منفی ۱۸۰ درجه سلسیوس است که این دما هنگامی که قمر به سمت خورشید می‌رود، حدود چند درجه افزایش یافته و هنگامی که از خورشید دور می‌شود به دلیل جو غلیظی که دارد، کاهش دمای زیادی را تجربه نمی‌کند و همین مسئله باعث می‌شود متان به حالت‌های مختلف مایع، جامد و گاز وجود داشته‌باشد.

ویژگی‌های سطح قمر تایتان چیست؟

تایتان دارای یک پوسته است که زیر آن ترکیبی از آب و آمونیاک دیده می‌شود. وجود این ترکیب در زیر سطح تایتان، جو قمر را کنترل می‌کند و مانع متلاشی شدن آن به توسط طوفان‌های خورشیدی می‌شود. دانشمندان در بررسی این قمر متوجه شدند که قطب شمال تایتان دریاچه‌های بیشتری را نسبت به قطب جنوبش در خود جای داده و جو این قمر نیز بسیار شبیه به گذشته سیاره زمین است.

تایتان در مقایسه با قمر زمین چگونه است؟

تایتان از قمر زمین مقداری بزرگ‌تر است و هنگامی که به سمت خورشید قرار می‌گیرد، ستاره منظومه‌شمسی کوچک دیده شده و تنها هاله روشن باریکی اطراف آن را فرا می‌گیرد. هنگامی که تایتان در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، اطراف آن کاملاً مشخص بوده و روشنی هوا در این حالت مانند یک روز کاملاً ابری می‌شود.

جو تایتان از چه گازهایی تشکیل شده و شباهت آن با زمین چیست؟

جو تایتان مانند زمین دارای ۷۵ درصد نیتروژن است؛ البته جو این قمر فاقد اکسیژن است و تنها شباهت آن به جو زمین مقدار نیتروژن موجود است. دیگر گازهایی که جو تایتان را تشکیل داده است معادل چهار الی پنج درصد متان و ۰.۲ درصد هیدروژن است که مقدار متان در لایه‌های بالاتر جو تایتان درصد کاهش می‌یابد، اما در لایه‌های پایینی درصد این گاز حدود چهار الی پنج درصد است. گفتنی است که یک روز تایتان برابر با ۱۶ روز زمینی است و دلیل کند بودن این قمر نیز کم‌تر بودن جرم آن نسبت به زمین است.

آیا در قمر تایتان احتمال حیات فرازمینی وجود دارد؟

در قمر تایتان احتمال وجود موجود زنده بسیار است زیرا در این قمر مواد آلی بسیاری به همراه آب وجود دارد و سطح آن نیز دارای مایع است؛ بنابراین می‌توانیم در نقاط مختلف این قمر آب پیدا کنیم و همین عامل موجب افزایش امکان وجود حیات فرازمینی و انجام تحقیق و بررسی پیرامون آن شده است. اولین صدای اجرام فرازمینی به واسطه کاوشگر هویگنس از این قمر به‌دست آمده است.

کد خبر 569372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.