بی‌توجهی به کودکان چه پیامدهایی دارد؟

بی‌توجهی به فرزندان از نمونه‌های کودک‌آزاری به‌حساب می‌آید، این بی‌توجهی اغلب از سوی مهم‌ترین افراد زندگی کودک، یعنی والدین او مورد اهمیت قرار می‌گیرد و در چنین شرایطی نتیجه بسیار زیان‌آوری بر سلامت جسمی و روانی فرزند می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگر، خصوصاً بزرگسالان، نسبت به کودکان انجام می‌گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می‌رساند. هر گونه رفتار یا کوتاهی در انجام عملی که سلامت جسمی، روانی و رشد کودک را به مخاطره اندازد کودک آزاری می‌گویند.

کودک آزاری سبب ابتلاء به افسردگی، اختلال شخصیت، ناتوانی در یادگیری، پرخاشگری، احساس گناه، کاهش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود کودک آزاری انواع مختلفی مانند کودک آزاری جسمی، عاطفی، لفظی و یا جنسی دارد که هر کدام از آنها می‌تواند صدمه‌ای جدی به کودکان وارد کند و یا حتی باعث مرگشان شود.

کودک آزاری و آسیب‌های جدی روحی و روانی

مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک، دوران کودکی است که آسیب در این دوران سبب بروز مشکلات زیادی در آینده برای کودک خواهد شد. از انواع کودک آزاری که پیامدهای غیرقابل جبران در حال و آینده برای کودک دارد آسیب‌ها و آزارهای جنسی به کودکان است زیرا کمتر قابل شناسایی هستند و کودکان نمی‌توانند این آسیب را بیان کنند. کودک آزاری جنسی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد و تنها شامل ارتباط کامل جنسی با کودک نمی‌شود.

کودک آزاری از نوع بی توجهی چیست؟

کودک آزاری فقط به معنای کبودی دور چشم کودکان نیست، اذیت و آزار جسمانی به دلیل علائمی که از خود به جای می‌گذارد، مسئله بسیار تکان دهنده‌ای هستند. اما همه نشانه‌های کودک آزاری به یک اندازه آشکار نیستند. نادیده گرفتن نیازهای کودکان، قرار دادن آنها در موقعیت‌هایی خطرناک بدون مراقبت از آنها، قرار گرفتن در معرض موقعیت‌های تعرض جنسی، یا القا احساس بی ارزش یا احمق بودن به آنها نیز نوعی کودک آزاری و بی توجهی محسوب می‌شود. این امر نیز می‌تواند آسیب‌های عمیق و ماندگاری بر روی بچه‌ها ایجاد کند.

صرف نظر از نوع سو استفاده، نتیجه آن یک آسیب عاطفی جدی بر جای می‌گذارد. اما همواره در چنین شرایطی کمک نیز در دسترس است. اگر گمان می‌کنید کودکی از سو استفاده یا بی‌توجهی رنج می‌برد، در ابتدای امر لازم است که با او حرف بزنید و پس از متوجه شدن مشکل، کمک کنید تا کودک و فرد متجاوز در اسرع وقت کمک لازم را دریافت کنند.

بی‌توجهی به کودکان و عواقب آن در بزرگسالی

افرادی که از نظر عاطفی مورد غفلت قرار می‌گیرند در دوران بزرگسالی نیز به ناچار عواقب آن را متحمل شوند. از آنجایی که احساسات و نیازهای عاطفی آنها مورد توجه قرار نگرفته است در بزرگسالی و با تجربه موقعیت‌های مختلف نمی‌توانند در مورد احساسات خود تصمیم گیری کنند.

شایع‌ترین پیامدهای غفلت عاطفی در دوران بزرگسالی عبارتند از:

- اختلال استرس پس از سانحه

- افسردگی

- عدم تأمین عاطفی دیگران

- اختلال در خوردن غذا

- صمیمیت و وابستگی بیش از حد به دیگران

- احساس پوچی

- ضعف در نظم و انضباط

- احساس گناه و شرم

- عصبانیت و رفتارهای پرخاشگرانه

- عدم اعتماد به دیگران

والدینی که در کودکی مورد غفلت عاطفی قرار داشتند با احتمال بیشتری نسبت به دیگران، کودکان خود را مورد غفلت قرار می‌دهند. چون آنها نتوانسته‌اند به اهمیت احساسات خود پی ببرند، نمی‌توانند اهمیت عواطف و احساسات کودکشان را نیز درک کنند. انجام درمان مؤثر و درک تجربیات گذشته خود از غفلت عاطفی از پیامدهای آتی آن جلوگیری می‌کند.

اثرات کودک آزاری و بی‌توجهی به کودک

سو استفاده و بی‌توجهی معمولاً آسیب‌های ماندگاری را در ذهن کودک بر جای می‌گذارند. برخی از این آسیب‌ها ممکن است جسمی باشند، اما آسیب‌های عاطفی تأثیرات طولانی مدتی در زندگی دارند و به احساسات کودک، روابط آینده و توانایی عملکرد وی در خانه، محل کار و مدرسه آسیب می‌رسانند. این اثرات معمولاً خود را در قالب موارد زیر نشان می‌دهد:

۱) نداشتن اعتماد و مشکلات در رابطه

اگر نمی‌توانید به والدین خود اعتماد کنید، به چه کسی می‌توانید اعتماد کنید؟ بدون این اساس، یادگیری اعتماد به مردم یا دانستن اینکه چه کسی قابل اعتماد است بسیار دشوار خواهد بود. این موضوع می‌تواند منجر به مشکل در حفظ روابط در بزرگسالی شود. همچنین می‌تواند به روابط ناسالم منجر شود. زیرا فرد نمی‌داند رابطه خوب چیست.

۲) احساس بی‌ارزش بودن

اگر در کودکی بارها و بارها به شما گفته شده که شما احمق هستید یا خوب نیستید، غلبه بر این احساسات بسیار دشوار است. بچه‌های بدسرپرست ممکن است از تحصیل خود غافل شوند یا به مشاغل کم درآمد بسنده کنند، زیرا اعتقاد ندارند ارزش آنها بیشتر از این نیست. بازماندگان سو استفاده جنسی، با ننگ و شرم ناشی از سو استفاده، اغلب با احساس آسیب دیدگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

۳) مشکل در مدیریت احساسات

کودکان بدسرپرست نمی‌توانند احساسات خود را با خیال راحت ابراز کنند. در نتیجه، احساسات آنها به طرزی غیرمنتظره‌ای بروز می‌کنند. بازماندگان کودک آزاری در بزرگسالی با اضطراب، افسردگی یا خشم غیرقابل توجیه دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها ممکن است به الکل یا مواد مخدر روی روی آورند تا درد و رنج آنها را از بین ببرد.

غفلت عاطفی در کودک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تست تشخیصی دقیقی برای تشخیص غفلت عاطفی وجود ندارد، اما با توجه به نشانه‌ها و رفتارهای کودک و بررسی آن توسط روانشناس مجرب می‌توان این موضوع را در کودک تشخیص داد. حضور در جلسات مشاوره و توجه روان درمان به واکنش‌های عاطفی بین والدین و یا پرستار با کودک می‌تواند سرنخ‌هایی از کودک آزاری به دست دهد.

بی‌توجهی به کودکان چه پیامدهایی دارد؟

کسانی که وظیفه مراقبت از کودک را بر عهده دارند باید دارای سلامت روان تأیید شده باشند. هر گونه بی توجهی و کم توجهی به نیازهای کودک در هر سنی از بدو تولد می‌تواند تأثیر کوتاه مدت و یا بلند مدت بر سلامت روان کودک داشته باشد.

درمان‌ها برای برای کودکانی که مورد غفلت عاطفی قرار گرفته اند؟

روان درمانی

یک روان درمانگر می‌تواند به کودک بیاموزد که با احساسات خود به روش سالم کنار بیاید. اگر کودک عادت به سرکوب احساسات خود داشته باشد ممکن است تشخیص و تجربه احساسات به روش سالم برای او دشوار باشد. به همین دلیل در بزرگسالانی که سال‌ها احساسات خود را سرکوب کرده‌اند، روند درمانی با دشواری بیشتری رو به رو خواهد شد. روانشناسان و مشاوران به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کنند تا احساسات خود را به درستی درک و ابزار کنند.

خانواده درمانی

اگر کودک در خانواده مورد غفلت عاطفی قرار می‌گیرد، خانواده درمانی بهترین و مؤثرترین روش رومان برای او خواهد بود. یک روانشناس به خانواده کمک خواهد کرد تا از اهمیت تأثیر و نقش خود در روند رشد روانی کودک مطلع شوند. آنها به کودک کمک می‌کنند تا با مسائل و مشکلات پیش رو کنار بیاید. مداخله زود هنگام می‌تواند به جلوگیری از بروز پیامدهای ناخوشایند غفلت عاطفی در کودک منجر شود.

مشارکت در کلاس‌های فرزندپروری

والدینی که نیازهای عاطفی فرزند خود را مورد غفلت قرار می‌دهند با حضور در کلاس‌های اصول فرزند پروری به مهارت‌هایی مانند گوش دادن، صحبت کردن و درک کردن عواطف کودک دست پیدا می‌کنند.

کد خبر 569360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.