بحران مکان‌یابی آرامستان در آستارا

بر اساس بند ۱۳ ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ یکی از وظایف شهرداری‌ها ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن‌ها است و مدیران شهری باید در این زمینه زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند

به گزارش خبرنگار ایمنا، رشد سریع شهرنشینی و تمرکز بخش عمده‌ای از جمعیت در شهرها موجب شده مدیران شهری در تأمین برخی نیازها و زیرساخت‌های مورد نیاز شهروندان با بحران مواجه شوند، آرامستان از کاربری‌های ضروری سکونتگاه‌های انسانی است که در شهرها به دلیل افزایش سریع جمعیت و بالا بودن نرخ مرگ‌ومیر، همینطور لزوم رعایت استانداردهای خاص، با محدودیت در تخصیص زمین مواجه است. آرامستان به دلایل زیست‌محیطی و عملکردی باید خارج از شهر جانمایی شود و بر اساس اصول برنامه‌ریزی شهری، برای هر شهر حتی‌الامکان یک آرامستان در نظر گرفته می‌شود، مساحت محل دفن اموات در هر شهر بر اساس میزان جمعیت، نرخ مرگ‌ومیر و رشد جمعیتی آن شهر تعیین می‌شود.

بندر مرزی آستارا با بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد. در حال حاضر ظرفیت تنها آرامستان این شهر تکمیل شده است و نبود زمین مناسب، بالا بودن آب‌های سطحی، محدودیت‌های زیست‌محیطی، کمبود منابع مالی شهرداری برای خرید زمین و روند رو به رشد متوفیان در آستارا، مدیریت شهری را برای مکان‌یابی آرامستان جدید با چالش و بحران جدی مواجه کرده است.

ظرفیت آرامستان آستارا تکمیل شده است

قاسم نوپور، سرپرست شهرداری آستارا در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به دلیل رشد جمعیت و افزایش تعداد متوفیان، ظرفیت آرامستان سه هکتاری آستارا تکمیل شده و این شهر به شدت نیاز مکانی جدید برای دفن اموات است.

وی می‌افزاید: شهرداری پس از بررسی میدانی و مطالعه کارشناسی زمین ۱۶ هکتاری را در طرح سالم‌سازی داداش آباد آستارا برای جانمایی آرامستان جدید در نظر گرفت و در جلسه شورای تأمین شهرستان نیز تأیید شد، اما اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان این مکان را منطقه چهارگانه محیط زیست و پناهگاه حیات وحش معرفی و با اختصاص این زمین به آرامستان مخالفت کرد.

زمین مناسبی در شهر برای جانمایی آرامستان نیست

سرپرست شهرداری آستارا با بیان اینکه در این شهر زمین مناسبی برای اختصاص به محل دفن اموات وجود ندارد و اصولاً آرامستان باید خارج از شهر جانمایی شود، تصریح می‌کند: زمین‌های خارج از شهر یا در اختیار منابع طبیعی و محیط زیست بوده و یا در مالکیت اشخاص است و شهرداری آستارا بودجه کافی برای خرید زمین چندین هکتاری با قیمت بسیار بالا را ندارد و دستگاه‌های متولی و خیران باید در زمینه به این نهاد کمک کنند.

بی‌توجهی مسئولان به تکمیل ظرفیت آرامستان آستارا

وی با تاکید بر اینکه جانمایی آرامستان جدید آستارا باید سال‌ها پیش توسط مدیریت شهری انجام می‌شد، می‌افزاید: در مدت پنج ماهی که سرپرست شهرداری آستارا هستم، حدود پنج بار در خصوص تکمیل ظرفیت آرامستان و اختصاص زمینی جدید برای دفن اموات با مسئولان شهرستان مکاتبه کردم و در شهرداری جلسه اضطراری تشکیل دادم و صورتجلسه را به فرمانداری شهرستان ارسال و درخواست کردم این موضوع در شورای اداری و تأمین مطرح شود، اما تاکنون مسئولان به این موضوع حساس، توجهی نکرده‌اند.

نوپور خاطرنشان می‌کند: اخیراً موضوع نیاز شدید شهرداری به زمین برای جانمایی آرامستان جدید را با امام جمعه شهرستان مطرح کردم و وی در تریبون نمازجمعه از شهروندان و خیران، اهدای زمین برای دفن اموات را درخواست کرد، اما در این زمینه تاکنون هیچ فرد خیری پیش قدم نشده است.

وی با بیان اینکه نبود زمین برای دفن اموات در شهر آستارا در آستانه وقوع یک فاجعه بزرگ است‌، تصریح می‌کند: جانمایی آرامستان جدید در آستارا یک موضوع مهم شهرستانی است، بنابراین تمامی دستگاه اجرایی مرتبط باید حساسیت آن را جدی بگیرند و با تشکیل جلسه‌ای ویژه برای رفع این مشکل بزرگ راه‌حلی پیدا کنند.

جانمایی آرامستان با استفاده از نقشه هوایی

سروش وظیفه، عضو شورای اسلامی شهر آستارا در همین ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به دلیل رشد جمعیت و افزایش تعداد متوفیان، ظرفیت آرامستان سه هکتاری آستارا تکمیل شده است؛ بنابراین مدیریت شهری باید با دعوت از کارشناسان فنی استانداری و با استفاده از نقشه هوایی، زمین آرامستان جدید را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه زمین محل دفن اموات را نمی‌توان سلیقه‌ای و بدون مطالعه و بررسی کارشناسی انتخاب کرد، می‌افزاید: مساحت و موقعیت زمین، جنس خاک، محیط زیست، سنجش میزان بالا بودن و پایین بودن آب‌های سطحی، رعایت مسائل شرعی و فاصله زمین تا شهر مواردی بسیار مهمی در جانمایی آرامستان است که باید توسط کارشناسان مطالعه و بررسی شود.

عضو شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه شهرداری باید برای جلوگیری از هرگونه تبعاتی در آینده نزدیک، هر چه سریع‌تر با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان فنی و مذهبی، آرامستان جدید را در منطقه مناسبی جانمایی کند، اضافه می‌کند: در صورت نبود زمین در محدوده شهری، شهرداری می‌تواند محل دفن اموات را خارج از شهر مکان‌یابی کرده و در این زمینه از نظرات و پیشنهادات بخشداران و دهیاران استفاده کند.

وظیفه تاکید می‌کند: آرامستان جدید آستارا باید زیر نظر کارشناس فنی و مذهبی طراحی و احداث شود و اموات در قطعه‌ها و ردیف‌های مشخصی دفن شوند و شهرداری در این خصوص می‌تواند از آرامستان های مجهز سایر شهرها الگوبرداری کند.

گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 569173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.