۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
تاثیر تغذیه بر سرخک

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: برخی از مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند که متخصص تغذیه، دوز مصرفی را با توجه به شرایط بیمار مشخص می‌سازد. تبعیت از این توصیه‌های تغذیه ای خطر و عوارض بیماری سرخک را کاهش می‌دهد.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه واکسن MMR تنها عامل پیشگیری مؤثر در برابر بیماری سرخک است، اظهار کرد: بعضی از روش‌های درمانی ممکن است به کاهش علائم این بیماری کمک کند؛ یکی از این روش‌ها عمل به باید و نبایدهای خوراکی بعد از ابتلاء به این ویروس است.

وی با اشاره به اینکه آزمایش و تست بالینی درباره استفاده از غذاها و مواد مغذی خاص در درمان بیماری سرخک صورت نگرفته است، ادامه داد: به‌طورکلی برخی از مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند که متخصص تغذیه دوز مصرفی را با توجه به شرایط بیمار مشخص می‌سازد و تبعیت از این توصیه‌های تغذیه‌ای خطر و عوارض این بیماری را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مواد غذایی آلرژی‌زا مانند لبنیات، شیر، پنیر، تخم‌مرغ، بستنی و گندم به دلیل داشتن گلوتن و مواد افزودنی شیمیایی باید از برنامه غذایی روزانه حذف شود.

صفوی درخصوص مواد خوراکی که فرد مبتلا به بیماری سرخک باید مصرف کند، اظهار کرد: این افراد باید غذاهای حاوی ویتامین B، آهن، غلات سبوس‌دار و سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، کلم و سبزیجات دریایی بیشتر استفاده کنند. همچنین مواد خوراکی که حاوی آنتی‌اکسیدان مانند زغال اخته، گوجه‌فرنگی، سبزیجات، گیلاس، کدوحلوایی و فلفل به درمان بیماری سرخک کمک می‌کنند و از مصرف غذاهای فرآوری و تصفیه شده مانند نان‌های سفید، ماکارونی و شکر خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری سرخک بهتر است کم‌تر گوشت قرمز و بیشتر گوشت بدون چربی مصرف کنند، تصریح کرد: مصرف ماهی‌های آب سرد، سویا و لوبیا به دلیل غنی بودن از پروتئین توصیه می‌شود و استفاده از روغن‌های گیاهی سالم جهت طبخ غذا مانند روغن زیتون، کانولا و کنجد نیز بسیار مفید است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه اسیدهای چرب ترانس موجود در مواد غذایی تجاری و صنعتی برای بیماران مبتلا به سرخک بسیار مضر است، مطرح کرد: این بیماران باید از مصرف سبزی، پیاز و سیب زمینی سرخ شده، کره مارگارین، غذاهای نیمه آماده یا آماده خودداری کنند. همچنین از مصرف الکل، دخانیات، قهوه و سایر محرک‌ها نیز پرهیز کنند.

کد خبر 569171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.