ایران شگفتی ویژه جام جهانی خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

سردبیر و نویسنده ارشد رسانه ESPN، ایران را سورپرایز ویژه جام جهانی قطر معرفی کرد و گفت: هیچ تیمی حق ندارد این تیم را دست کم بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور بزرگان دنیای فوتبال از جمله «علی دایی» در کشور قطر انجام شد و تیم‌های حاضر، حریفان خود را شناختند. حریفان ایران پس از انجام قرعه کشی انگلیس، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از میان ولز، اسکاتلند یا اوکراین خواهند بود. به همین منظور با"مارک اوگدن" سردبیر و نویسنده ارشد بخش ورزشی رسانه معتبر و آمریکایی ESPN گفتگوی مفصلی انجام داده‌ایم، که خواندن این مصاحبه، خالی از لطف نیست:

* مارک، نظر شما در خصوص گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ که ایران، انگلیس، آمریکا و پلی آف اروپا، در آن هستند چیست؟

فکر می‌کنم این گروه، گروه بسیار سختی است، شاید حتی سخت‌ترین گروه کل جام جهانی امسال است. آمریکا تیم خوبی در اختیار دارد و انگلیس هم یکی از مدعیان قهرمانی است، از پلی آف هم ولز ممکن است در این گروه قرار بگیرد که آنها هم شرایط خوبی دارند، اوکراین شاید بتواند در جام جهانی حضور داشته باشد، اسکاتلند هم شانس خوبی دارد. چون شناخت‌ها نسبت به ایران خیلی کم است، و از شرایط این تیم اطلاعات کافی ندارند، ممکن است که ایران برای تیم‌ها دردسر ساز شود. هیچ تیمی حق ندارد ایران را دست کم بگیرد و همانطور که خود شما هم اشاره کردید، من در یکی از برنامه‌هایم، کشور شما را شگفتی ساز و سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی کردم و با توجه به بازیکنان خوبی که در اختیار دارد. مطمئن هستن ایران شگفتی ساز خواهد شد.
ایران در گذشته از بازیکنان بی نظیری مثل علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا و کریم باقری سود برده که چهره‌های تأثیرگذاری هستند. کشور شما همواره یکی از برترین تیم‌های آسیا بوده و اکثراً توانسته در جام جهانی حاضر باشد. در آسیا حتی کره جنوبی هم هست که همیشه در جام جهانی خوب عمل کرده است، ژاپن و عربستان سعودی هم در کنار آنها، تیم‌های قابلی هستند، اما در جمع این تیم‌ها، ایران بهترین تیم آسیا است، هرچند نباید از نام انگلیس و آمریکا بگذریم که تیم‌های بزرگ در گروه دو هستند ولی اگر با توجه به عدم شناخت کافی، ایران را دست کم بگیرند، کار احمقانه‌ای است، چرا که این تیم هواداران زیاد و پرشور و همچنین ستاره‌های قابلی در ترکیب خود دارد.

ایران سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

* از بین ولز و اسکاتلند و اوکراین، به نظر شما کدام تیم از پلی آف جام جهانی صعود می‌کند و در گروه ایران قرار می‌گیرد؟

فکر می‌کنم ولز شانس بیشتری برای صعود دارد، بخاطر گرت بیل و با توجه به اینکه آنها این شانس حضور را نمی‌خواهند از دست بدهند و بیل هم انگیزه بسیار زیادی دارد. من برای پتراکوف و اوکراین شانس زیادی قائل نیستم چرا که آنها شرایط عجیب و سختی دارند و با توجه به اینکه بازی ولز در کاردیف برگزار خواهد شد، این تیم یکی از تیم‌هایی است که می‌توان شانس زیادی برای صعود به جام جهانی برایش متصور شد.

* از دیدگاه شما، مدعیان قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ کدام تیم‌ها هستند؟

اولاً فرانسه شانس بسیار خوبی دارد، با توجه اینکه آنها امباپه و بازیکنان بزرگی را در اختیار دارند، آلمان هم به همین صورت است چرا که بازیکنان آماده‌ای در ترکیب دارند، انگلیس و برزیل را هم می‌توانم در این لیست قرار بدهم. در کل باید دید این تیم‌ها در رقابت‌های خود چه خواهند کرد، ولی این تیم‌ها، نسبت به بقیه، حرف‌های بیشتری برای گفتن، در جام جهانی خواهند داشت.

ایران سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

* نظر شما در خصوص میزبانی کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ چیست؟

قطر به لحاظ امکانات، کشور فوق العاده ای است، زیر ساخت‌های عالی و شکیلی دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد، باتوجه به زمانی که برای آغاز جام جهانی در نظر گرفته شده و حتی همانطور که شما هم اشاره کردید، وجود سیستم‌های خنک کننده غول پیکر، احتمالاً بازیکنان هم شرایط خوبی را برای مسابقه دادن تجربه خواهند کرد، مشکل قطر، به ظرفیت و گنجایش کشورش برمی‌گردد که شاید نتواند برای هواداران کافی باشد. به خاطر دارم زمانی که برای جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه رفته بودم، هزاران نفر از سراسر جهان بدون هیچ کمبودی، آنجا آمده بودند. قطر از نظر زیر ساخت، امکانات، حمل نقل، ورزشگاه، هتل در سطح فوق العاده ای است، اما ظرفیت پذیرش آن همه تماشاگر را برای جام جهانی نخواهد داشت.

* به نظرت ایران با توجه به نزدیکی با قطر، می‌تواند از این فرصت بهره ببرد و به این کشور کمک کند؟

صدرصد همینطور است. اولاً باید بگویم در جام جهانی ۲۰۱۸ و نزدیکی ایران به روسیه، تماشاگران زیادی برای حمایت از این کشور به روسیه آمده بودند، و تیم‌هایی که هواداران زیادی دارند، می‌توانند خطرناک‌ترین تیم برای حریف خود باشند و برای تیم‌های بزرگ‌تر دردسر ساز شوند. ایران اگر کمی شانس داشت دوره قبل قطعاً با حمایت هواداران پرشورش از آن گروه مرگ صعود می‌کرد. در این دوره هم با توجه به نزدیکی دو کشور از لحاظ مسافت و آب و هوا، شانس ایران برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۲۲ بسیار زیاد است. این را هم باید اضافه کنم که اگر ایران در بحث برگزاری این رقابت‌ها به قطر کمک کند یک آپشن ویژه خواهد بود، این درحالی است که جام جهانی فرصتی است تا کشورها با یکدیگر اتحاد پیدا کنند و به هم نزدیک شوند و آن اختلاف نظرهای سیاسی کنار گذاشته شود، به همین خاطر امیدوارم جام جهانی خوبی را شاهد باشیم، و حتی از ایران استقبال شود، من خودم شخصاً دوست دارم به کشور شما سفر کنم و از آنجا بازدید کنم، عاشق این هستم که در تهران، ورزشگاه آزادی را پر از تماشاگر ببینم. ایران کشوری فوق العاده و دارای فرهنگ غنی است. بدون شک سفر به این کشور لذت بخش خواهد بود، امیدوارم شرایط مناسب و مهیا باشد تا بخش زیادی از هواداران که شرایط حضور و اسکان آنها در قطر وجود ندارد، در ایران ساکن شوند.

ایران سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

* فیفا قصد دارد جام جهانی را دو سال یک بار برگزار کند؛ به نظرتان کار درستی است؟

حس می‌کنم این اتفاق رخ خواهد داد، شاید کسی که در جایگاه من قرار دارد، با جام جهانی چهار سال یک بار موافق باشد، چون به این شکل خاص تر است، اما فوتبال فقط جنبه سرگرمی ندارد، بلکه جنبه تجاری هم دارد، بحث‌های مالی هم بسیار مطرح است و قطعاً در جام جهانی هم شاهد آن خواهیم بود، به این شکل کشورهای بیشتری در رقابت‌ها حاضر خواهند بود و میزبان‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود، بازیکنان هیجان بیشتری تجربه خواهند کرد و تماشاگران در سطح بالاتری خواهند بود و کلاً به واسطه برگزاری دو سال یک بار جام جهانی، همه چیز تغییر خواهد کرد، و همانطور که گفتم، به لحاظ اقتصادی، منافع زیادی به همراه خواهد داشت، به همین خاطر تا چند سال آینده، ما شاهد دو سال یک بار شدن جام جهانی خواهیم بود و این یک امر بدیهی است.

*در خصوص آرژانتین اسکالونی نظرتان چیست، آنها ۳۱ بازی است که نباخته‌اند و باید در فینالیسما با ایتالیا مصاف دهند.

کلاً شرایط آرژانتین و برزیل را نمی‌توان به درستی ارزیابی کرد، کووید ۱۹ تأثیر منفی داشت و تیم‌های آمریکای جنوبی فقط با یکدیگر بازی کردند، آنها فرصت رویارویی با اروپایی‌ها را نداشتند و بخاطر همین سطح این دو تیم را نمی‌توان به درستی تشخیص داد، آنها همیشه قوی‌ترین تیم‌های آمریکای جنوبی بوده‌اند، ولی سطح آنها را مثلاً نمی‌توان در قیاس با ایتالیا، اسپانیا و انگلیس متوجه شد. به نظرم بازی "فینالیسما" فرصت مناسبی است تا عملکرد آرژانتین که از آمریکای جنوبی است را مورد سنجش قرار دهیم. به صورت کلی، آلبی سلسته مدافعان پا به سن گذاشته‌ای دارد، آنها ترکیب جوانی در اختیار ندارند و من آنها را برخلاف شما که طرفدار سرسختش هستید، مدعی قهرمانی نمی‌دانم!

ایران سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

* به نظر شما، مسی و رونالدو بعد از پایان جام جهانی قطر، از تیم ملی کنار می‌روند؟ هرچند که سال ۲۰۲۴ آرژانتین به لیگ ملت‌های اروپا دعوت می‌شود.

با وجود هتریک رونالدو در بازی چند روز پیش مقابل نوریچ، او و مسی پا سن گذاشته‌اند و نشانه‌هایی از افت را نشان داده‌اند. فکر نمی‌کنم که حتی اگر قرار بر حضور آرژانتین در جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۴ باشد، مسی و رونالدو تا آن زمان در تیم ملی باشند. همه ما بدون شک این دو بازیکن را بسیار زیاد دوستشان داریم و همیشه می‌خواهیم که این دو بازیکن را در بالاترین سطح ببینیم، در نتیجه برای هیچکس خوشایند نیست که نظاره گر شکست آنها توسط بازیکنان متوسط و کوچک باشند. امیدوارم مسی و رونالدو بدون مشکل به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بروند اما فکر می‌کنم بعد از آن، این دو با تیم‌های ملی خود وداع خواهند کرد.

ایران سورپرایز ویژه جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود/ دست کم گرفتن شاگردان اسکوچیچ دیوانگی است!

* به عنوان سوال پایانی نظرتان در خصوص شرایط مگوایر و شوخی‌های فضای مجازی از تقابل او و طارمی چیست؟

آنقدر که به مگوایر حمله می‌شود، او واقعاً بد نیست، منچستریونایتد فعلاً شرایط خوبی ندارد و مگوایر در این تیم ناهماهنگ، بد جلوه کرده است، سطح او از این چیزی که درحال حاضر نمایش داده، قطعاً بالاتر است، اما به هرحال، انگلیس مدافعان خوبی، مثل کانر کودی، جان استونز و مگوایر در اختیار دارد، آنها بازیکنان قدرتمندی هستند که می‌توانند اثرگذار باشند، اما چون انگلیسی‌ها شناختی روی ایران و بازیکنانش ندارند، که البته به عقیده من باید وجود داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که ایرانی‌ها بشدت انگلیس را اذیت کنند، همانطور که شما اشاره کردید، ایران ستاره‌هایی مثل طارمی و آزمون و دیگر بازیکنان را در ترکیب خود دارد، آنها در باشگاه‌های اروپایی عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند و با وجود عدم شناخت کافی در انگلیس نسبت به آن‌ها، نباید دست کم گرفته شوند، چرا که این امر، برای سه شیرها آزار دهنده خواهد شد و کارشان را دچار مشکل خواهد کرد.

گفتگو از: علی سرفراز و سجاد اسدی‌، خبرنگاران سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 569170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.