احتمال لخته شدن خون بیماران مبتلا به سرطان

محققان معتقدند که گروه خونی افراد مبتلا به سرطان، ممکن است در خطر لخته شدن خون آن‌ها نقش داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان و درمان‌های مربوط به آن خطر "ترومبوآمبولی وریدی" (VTE) را افزایش می‌دهد؛ ترومبوآمبولی وریدی شامل ترومبوز ورید عمقی (DVT) و آمبولی ریه (PE) می‌شود. DVT لخته خونی است که به صورت معمول در وریدهای عمقی ساق پا تشکیل می‌شود، در حالی که PE یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و زمانی رخ می‌دهد که لخته خون آزاد می‌شود و به شریان‌های ریه راه پیدا می‌کند.

گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال لخته شدن خون در میان بیماران سرطانی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی مربوط به بیش از ۱۷۰۰ نفر در اتریش که به سرطان مبتلا بودند را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر از O، مانند انواع B، A و AB در معرض خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

به گفته محققان، بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر O، سه ماه پس از تشخیص یا عود سرطان، با احتمال بیشتر بروز ترومبوآمبولی وریدی ریه روبه‌رو هستند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود. به نظر می‌رسد که نتایج مطالعاتی از این قبیل در ارزیابی خطر ترومبوآمبولی وریدی در میان بیماران سرطانی مفید است.

کد خبر 569136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.