۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مزیت لامپ‌های LED چیست؟

یک کارشناس ارشد انرژی گفت: چراغ‌های LED از نظر طیف نوری بسیار نزدیک به خورشید است؛ بسته به نوع حدود سه الی چهار برابر کمتر از چراغ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کند و از طرفی مانند نمونه‌های پیشین تولید گرما نمی‌کند.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حوزه انرژی حدود ۳۰ درصد مصرف ساختمان مربوط به سیستم روشنایی است، اظهار کرد: سیستم روشنایی یک سوم مصرف ساختمان را در بر می‌گیرد و همین مسئله نشان‌دهنده اهیمت آن است به همین دلیل دانشمندان برای کاهش مصرف انرژی در بهترین حالت ممکن چراغ‌های LED را اختراع کرده‌اند.

وی افزود: LED کم‌مصرف‌ترین چراغ‌های دنیا است و نزدیک‌ترین منبع نور به خورشید محسوب می‌شود؛ این چراغ‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا طیف نوری و کیفیت آن‌ها به نور طبیعی خورشید بسیار نزدیک است.

این کارشناس ارشد انرژی ادامه داد: حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پیش پیرامون چراغ‌های FTL بسیار صحبت می‌شد که متأسفانه در آن زمان LED در ایران وجود نداشت و لامپ‌های موجود موجب مشکلاتی از جمله عارضه‌های پوستی و چشمی می‌شد، اما خوشبختانه امروزه لامپ‌های LED جایگزین و در کشور نیز تولید و بومی‌سازی شده است.

وی در رابطه با جایگاه لامپ‌های LED در ساختمان‌های سبز گفت: جایگاه این نوع از چراغ‌ها از زمانی که تکنولوژی آن‌ها بومی‌سازی شد، بسیار مطلوب است و عملاً هیچ ساختمان سبزی بدون لامپ LED وجود ندارد.

صفریان اضافه کرد: چراغ‌های LED از نظر طیف نوری بسیار نزدیک به خورشید است، بسته به نوع حدود سه الی چهار برابر کمتر از چراغ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کند و از طرفی مانند نمونه‌های پیشین تولید گرما نمی‌کند.

وی اشاره کرد: چراغ‌های دیگر برای روشن شدن نیاز به ترانس دارد، اما در LED این مسائل وجود ندارد و عملاً در این نوع از لامپ‌ها به بهترین شکل انرژی به نور تبدیل می‌شود؛ این چراغ‌ها هر روز در حال پیشرفت بوده و از نظر راندمان ارتقا پیدا می‌کند به همین دلیل ممکن است در آینده نزدیک تکنولوژی چراغ‌های نورانی را با کمترین مصرف انرژی به‌دست آوریم.

این کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد: با وجود اینکه لامپ‌های LED نور بسیاری تولید می‌کند، نباید در هنگام خرید به دلیل کم مصرف بودن، چراغی بزرگ تهیه کنیم زیرا ممکن است آلودگی نوری ایجاد شود و از طرفی انرژی و پول هدر می‌رود؛ بنابراین بهتر است برای استفاده از این نوع چراغ‌ها از کارشناسان مربوطه کمک بگیریم.

کد خبر 569123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.