تعرفه مراکز درمان اعتیاد باید  ۶۰ درصد افزایش یابد/پوشش ۹۰ درصدی بخش‌خصوصی در درمان اعتیاد

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور اعلام تعرفه خدمات درمان اعتیاد همزمان با دیگر گروه‌های پزشکی در دو سال گذشته را گام مثبتی دانست و گفت: همراه با نرخ تورم و افزایش هزینه تمام شده خدمات در مراکز، در سال ۱۴۰۱ تعرفه خدمات مراکز درمان اعتیاد باید حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، جمال فرهمندیان با اشاره به پیشنهادات ارائه شده برای افزایش تعرفه درمان اعتیاد در سال جاری، اظهار کرد: انتظار می‌رود که به نسبت رشد تورم و افزایش درصد ارائه خدمات، تعرفه خدمات مراکز درمان اعتیاد نیز افزایش یابد، کانون کشوری رقم محاسبه شده خدمات در این بخش را به سازمان ارائه داده و طبق قانون، سازمان نظام پزشکی هزینه تمام شده خدمات را بر اساس نرخ تورم کالا و خدمات در سال محاسبه می‌کند و نتیجه آن باید رقمی باشد که موجب ماندگاری مراکز درمان برای ارائه خدمات را ضمانت کند.

مراکز درمان اعتیاد در خطر ورشکستگی

وی هر عاملی که با این روند همراهی نداشته باشد را موجب نقصان در سرویس‌دهی دانست و افزود: در این صورت مراکز درمان اعتیاد نمی‌توانند به مددجویان سرویس‌دهی مناسبی داشته باشند و آنها را با ورشکستگی روبرو خواهد کرد و دولت از پوشش ۹۰ درصدی بخش خصوصی در حوزه درمان اعتیاد محروم خواهد شد.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تعرفه خدمات درمان اعتیاد مورد بی‌مهری قرار گرفت، افزود: در دو سال اخیر همزمان با لیست دیگر گروه‌های پزشکی تعرفه خدمات درمان اعتیاد نیز محاسبه و اعلام می‌شده که این روند یک گام مثبت است، اما امیدواریم امسال نیز درصد افزایش تعرفه خدمات درمان اعتیاد به نسبت افزایش تورم و هزینه حقوق پرسنل، اجاره بهای مطب و قیمت دارو در نظر گرفته شود.

وی به طور میانگین هزینه تعرفه ارائه خدمات (درمان نگهدارنده با متادون با احتساب هزینه دارو) در سال گذشته را ۲۵۵ هزار تومان در ماه اعلام کرد و گفت: این در حالی است که برای سال ۱۴۰۱ افزایش حدود ۲۸.۵ درصدی از طرف شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است به عبارت دیگر همراه با نرخ تورم و افزایش هزینه تمام شده خدمات در مراکز، در سال ۱۴۰۱ تعرفه خدمات مراکز درمان اعتیاد باید حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

قیمت دارو در گرو حدف ارز ترجیحی

فرهمندیان درباره قیمت داروهای آگونیست تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت و بهزیستی باید به حوزه کاهش آسیب نگاه ویژه‌ای داشته باشند و اجازه ندهند قیمت دارو با توجه به حذف ارز ترجیحی از طرف دولت افزایش آن‌چنانی داشته باشد؛ در غیر این صورت، آسیب افزایش قیمت دارو در مراکز در وهله اول به مددجویان وارد می‌شود، زیرا با گرانی مواد مخدر به دلیل ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان روبه‌رو هستیم.

رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از اینکه بیمه‌ها سهم خود را در حوزه درمان ایفا نمی‌کنند، افزود: زمانی که یک خدمتی از نظر قانونی محاسبه می‌شود اولاً واقعی دیده شود و دوماً، بیمه‌ها نیز بیشترین پوشش را داشته و از رؤیا رویی جامعه پزشکی با مردم جلوگیری کنند زیرا رسالت کار بیمه همین است چرا که آنها در برابر حق بیمه دریافتی، در زمان بروز بیماری ملزوم به ارائه خدمات هستند.

به گزارش ایمنا، در شورای عالی بیمه عددهای مربوط به تعرفه‌های پزشکی امسال تصویب شده است و قرار است طی هفته جاری یا هفته آینده بحث تعرفه‌ها در هیئت دولت مطرح و درباره تصمیم‌گیری شود البته در حال‌حاضر عدد افزایش تعرفه‌ها قطعی نیست و نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد اما اعداد نزدیک به افزایش ۲۸.۵ و ۳۰ درصد مطرح‌شده که البته هنوز قطعی نیست و باید منتظر تصمیم هیئت دولت بود.

کد خبر 569000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 36
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    1 0
    با سلام .چراهیچ نظارتی روی قیمتهای دارو ترک اعتیاد در کلنیکها نیست.چرادولت هیچ کمکی به معتادها نمیکنه.هرروزقیمت داروها با لامیرود.