۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
"ترافیک" پشت چراغ مشکلات

آذرماه سال ۱۲۷۹ هجری شمسی پای اولین خودرو به عنوان سوغات فرنگ به خیابان‌های ایران باز شد، آن زمان هیچ‌کس تصور نمی‌کرد روزی تعداد این چهارچرخ‌ها آن‌قدر زیاد شود که ترددشان در معابر شهرها به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات مطرح و باعث دغدغه‌مندی برنامه‌ریزان و مدیران شهری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با افزایش تعداد خودروها، به مرور خیابان‌های بیشتری در شهرها احداث شد، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی افزایش یافت، این شرایط تا جایی ادامه یافت که مسئولان شهری مجبور شدند در داخل محدوده شهری بزرگراه احداث کنند، اما این اقدامات بی‌نتیجه بود و نتوانست گره‌های ترافیکی شهر را به صورت کامل باز کند؛ به‌طوری که این روزها ترافیک به یکی از مباحث چالش برانگیز تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان در شهرهای بزرگی همچون اصفهان ایجاد کرده است.

با توجه به شلوغی معابر شهری، توسعه فرهنگ ترافیک موضوعی بسیار حائز اهمیت است، زیرا استفاده بی‌رویه افراد از خودروها به صورت تک سرنشین به یک معضل ترافیکی تبدیل شده است، البته باید بررسی شود چرا مردم به استفاده از خودروهای شخصی برای انجام سفرهای درون‌شهری خود علاقه زیادی دارند.

مدیریت پایدار حمل‌ونقل اثرات توسعه حمل‌ونقل را بر روی کارایی اقتصادی، موضوعات زیست‌محیطی، مصرف منابع، کاربری اراضی و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد و به کاهش اثرات زیست محیطی، افزایش بازدهی سیستم حمل‌ونقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کمک می‌کند و هدف آن سیستم افزایش کارایی و جابه‌جایی کالاها، خدمات و افراد با حداقل مشکلات دسترسی است.

حال این سوال مطرح است که آیا زیرساخت‌ها به خوبی فراهم شده، ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه مطلوب پیدا کرده است و باز هم شهروندان رغبت زیادی به استفاده از خودروی شخصی دارند؛ قطعاً نقص‌هایی وجود دارد که مردم تمایل دارند به جای اتوبوس، مترو و تاکسی از خودرو استفاده کنند.

اختصاص ۷۰ درصد بودجه سالانه شهرداری برای زیرساخت‌های حمل‌ونقلی

حمید آقایی، مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: توسعه حمل‌ونقل تنها معطوف به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی نیست، بلکه این امر باید همزمان با توسعه حوزه‌های دیگر همچون حوزه شهرسازی همراه باشد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری همه ساله ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه خود را صرف زیرساخت‌های حمل‌ونقل همچون شبکه معابر، خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی می‌کند، این در حالی است که علاوه بر این موارد باید به شهرسازی نیز توجه شود.

مدیرکل امور اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: ناوگان اتوبوسرانی با ۱۰۰ خط حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فعال دارد که در صدد هستیم این تعداد تا ۱۲۰۰ دستگاه افزایش پیدا کند، اما برای این افزایش حدود ۵۰۰ دستگاهی ناوگان اتوبوسرانی، به بودجه کافی نیاز داریم.

"ترافیک" پشت چراغ مشکلات

وی با بیان اینکه خط یک مترو اصفهان راه‌اندازی شده و در حال سرویس‌دهی به شهروندان است، اضافه کرد: عملیات عمرانی احداث خط دو مترو و ایستگاه‌های آن نیز در حال انجام است.

آقایی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل زیرساخت‌ها به مرور توسعه پیدا می‌کند، تصریح می‌کند: به‌طور مثال در مطالعات حمل‌ونقل که هرساله انجام می‌شود، تاکید شده است که این مطالعات باید با سایر موارد همچون موضوعات حمل‌ونقل و ترافیک همخوانی داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات ترافیکی، احداث مجموعه‌های تجاری در کنار بزرگراه‌ها است، زیرا بدون آن که دسترسی مجزا برای آنها در نظر گرفته شود بر ترافیک بزرگراه می‌افزاید.

مهندسان ترافیک وقف کنترل ترافیک شوند

غلامرضا شیران، کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری در خصوص زیر ساخت‌های لازم برای کنترل ترافیک شهری می‌گوید: اگر برای ایجاد یک زندگی و یک شهر قابل زیست درون شهرها تلاش می‌کنیم، ترافیک یکی از موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم و راهکاری علمی، منطقی و مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفته شود، زیرا مردم روزانه برای رسیدن به مقاصد خود باید در این شبکه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه عوامل مهمی برای داشتن مدیریت و کنترل ترافیک مناسب و تردد روان در شهر مؤثر است، می‌افزاید: باید استانداردها و قوانین مربوط به هدایت و کنترل ترافیک را به خوبی درک و اجرا کنیم و بدانیم کجا، چه ابزاری باید وارد کار شود؛ بنابراین ابزار کنترل ترافیک مثل چراغ‌های راهنمایی، خط کشی، تابلوها و همه ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک باید هوشمندانه و به موقع در محل و زمان مناسب استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: اگر مشکلات ترافیکی همچون خط‌کشی غلط، ناتوانی چراغ‌های راهنمایی در تشخیص حجم ترافیک و اولویت‌بندی تقاطع‌ها دچار مشکل شود باید ابزار کنترل، هوشمندانه شناخته و استفاده شود.

وی کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری تصریح می‌کند: برای کنترل ترافیک وجود مهندسان به‌روز، فرهیخته، علاقه‌مند و با اراده اهمیت بسیاری دارد تا بتوانند برای مشکلات شهروندان چاره‌اندیشی کنند؛ مهندسان ترافیک و مدیران حمل‌ونقل باید خودشان را به صورت شبانه‌روزی وقف کنترل ترافیک کنند، نباید به صورت کارمندان اداری در محل کار حضور داشته باشند زیرا کنترل ترافیک در ساعات غیر اداری با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است.

شیران با بیان اینکه مهندسان ترافیک و پلیس راهور در زمینه مدیریت ترافیک وظیفه خطیری دارند، می‌افزاید: لازم است که مهندسان ترافیک در زمان‌های اوج ترافیک مانند صبح، ظهر و غروب و به‌ویژه با پیوستگی این ساعات، مهندسان ترافیک در محل کار حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های مداوم مهندسان ترافیک و نیروهای پلیس باید طبق ضوابط انجام شود، می‌گوید: در فرهنگ استخدامی آموزش‌های بعد از استخدام ضعیف است و باعث می‌شود شهرها در زمینه ترافیک دچار مشکل شوند.

کارشناس ارشد حمل‌ونقل شهری خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین عامل برای کاهش ترافیک قانون به‌روز و پویا است تا بتواند با ساماندهی عوامل ترافیک‌زا، مشکلات را حل کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از قوانین کشور در حوزه ترافیک ضعیف هستند، می‌گوید: به‌عنوان مثال جرایم رانندگی با وخامت تصادف‌های رانندگی و تخلفاتی که منجر به‌مرگ متناسب نیست که این موضوع باید در مرکز پلیس راهور و توسط جامعه اندیشمندان ترافیک پیگیری شده و قوانین به‌روز شود.

شیران با بیان اینکه امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در کشورهای پیشرفته باعث آرامش و نظم ترافیک شده است وجود جرایم و برخوردهای جدی و قوانین محکم کشورها است، می‌افزاید: البته قانون باید مجری مناسب هم داشته باشد یعنی استفاده از مجریان قانون بی‌خیال و بی‌مسئولیت مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد.

"ترافیک" پشت چراغ مشکلات

وی گوید: نیروهای پلیس باید به‌روز، آموزش دیده، علاقه‌مند، متعهد و دانا باشند تا بتوانند مشکلات رفع کنند؛ مردم و شهروندان باید حضور این نیروی خدوم را احساس کنند و بدانند که پلیس مداوم آنها زیر نظر دارد و با حضور خود کنترل ترافیک بر عهده دارد.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی اصفهان کامل نیست

هادی کریمی، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از تعطیلات نوروز با حجم زیادی از تأخیر و ترافیک در شبکه معابر شهر روبه‌رو هستیم؛ طبق مقایسه انجام شده، ترافیک این روزهای شهر با یک روز عادی در سال ۱۳۹۸ و شرایط قبل از شیوع ویروس کرونا که مدارس و دانشگاه‌ها به صورت تمام‌وقت با تمام ظرفیت فعالیت داشتند و سفرهای تحصیلی به صورت کامل در حال انجام بود، صبح‌ها ۱۳۰ درصد و ظهرها در زمان برگشت سفرهای تحصیلی به منزل، ۸۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه سفرهای درون‌شهری عصرگاهی در مقایسه با آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان کمتر شده است، می‌افزاید: در حال حاضر ترافیک عصرگاهی در شهر اصفهان ۲۸ درصد کاهش یافته است.

مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش ترافیک معابر شهر با توجه به سفرهای تحصیلی، خاطرنشان می‌کند: یکی از دلایل ترافیک سنگین، انجام سفرهای تحصیلی دانش‌آموزان توسط والدین است که بی‌شک با فعالیت بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل دانش‌آموزی و سرویس‌دهی به آنها از حجم ترافیک معابر کاسته خواهد شد.

وی با تاکید بر تأثیرگذاری استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو برای انجام سفرهای درون‌شهری در کاهش ترافیک، ادامه می‌دهد: شهروندان با نصب نرم‌افزار ترافیک آنلاین از طریق نقشه ترافیک اصفهان یا اپلیکیشن بازار، می‌توانند مسیرهایی که امکان استفاده ترکیبی اتوبوس و مترو در آن وجود دارد را مشاهده و از آن استفاده کنند.

کریمی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در شهر اصفهان کامل نیست، اضافه می‌کند: هنوز زیرساخت‌های اطلاع‌رسانی و هوشمندسازی تکمیل نشده است، همچنین با توجه به اینکه شاید امکان استفاده از سرویس مدارس برای یک ماه باقی مانده تا پایان سال تحصیلی وجود نداشته باشد؛ لذا با هماهنگی مدارس و والدین، بهتر است جابه‌جایی دانش‌آموزان به صورت تجمیعی انجام شود.

کد خبر 568828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.