تلاش مدیریت شهری برای احیای زاینده‌رود

جلسه کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع بررسی ظرفیت‌های متقابل دانشگاه و مدیریت شهری جهت رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و بحران‌های زیست‌محیطی در استان و شهر اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع "بررسی ظرفیت‌های متقابل دانشگاه و مدیریت شهری جهت رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود و بحران‌های زیست محیطی در استان و شهر اصفهان" امروز _شنبه، بیست و هفتم فروردین‌ماه_ در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان برگزار شد و مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه، اظهار کرد: یک نگاه جدید به مسئله زاینده زود و حوضه آبریز باید انجام گیرد، در طول سال‌های گذشته کار پژوهشی، علمی و تحقیقاتی در این خصوص انجام شده، اما به تعبیری تمام این موارد تا به امروز اجرا نشده و این فعالیت‌های علمی به صورت کتابخانه‌ای است.

وی ادامه داد: از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست می‌شود در تبیین نگاه جدید به نیازهای جدید در خصوص آب و زاینده‌رود کمک کند و اینکه مسئله اصلی اصفهان در حوزه آب زاینده‌رود چیست و از چه راه‌هایی باید این مهم وصول شود، بخشی از کمک‌ها می‌تواند جمع‌بندی و فرایندگیری از مجموعه پژوهش‌های علمی باشد و بخشی دیگر به مباحث فرهنگی و گفت‌وگو مداری در شهر اصفهان، منطقه و سطح کشور مربوط می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سطح کشور به مسئله آب و زاینده‌رود در اصفهان آن گونه که حقیقت دارد، نگریسته نمی‌شود در واقع نتوانستیم این فرهنگ را در سطح کشور ایجاد کنیم. یکی از اهداف این جلسه مشترک با جامعه دانشگاهی و دیگر جلسات کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر اصفهان با اقشار جامعه این است که علاوه‌بر موضوع‌یابی خوب، روش‌های اجرایی مناسب در حوزه‌های علمی، پژوهشی، اجرایی، فرهنگی و رسانه‌ای نیز انجام شود.

وی اضافه کرد: در زمینه گفت‌وگو و مطالعات در حوضه زاینده‌رود در شورای اسلامی شهر اصفهان اقداماتی انجام شده است در این راستا آمادگی عرضه تمام ظرفیت‌های شورای اسلامی شهر برای هماهنگی و انسجام در کار با مجموعه‌های علمی را داریم.

نادرالاصلی اضافه کرد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نگاه دانش‌بنیانی باید به مسائل، به وبژه آب رقم بخورد؛ در واقع باید به این باور برسیم که اصفهان می‌تواند بر اساس پتانسیل‌های خود ظرفیت‌هایی را در کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: نگاه مدیریت شهری نباید تنها یک رویکرد منفعلانه باشد، در واقع باید به دنبال ایجاد راهکارهای جدید در حوضه آب زاینده‌رود باشیم که دانشگاه‌های استان می‌توانند در این خصوص میزبان باشند. در حال حاضر آب‌های زیادی از استان خارج می‌شود، لذا پیشنهادات علمی باید در زمینه رفع مشکلات حوضه زاینده‌رود و جریان دائمی آن ارائه شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر ریاست جمهوری به اصفهان که به زودی در روزهای اخیر انجام خواهد گرفت و ضرورت اجماع برای مطالبه‌گری در حوضه زاینده‌رود، گفت: در این فضا معتقد هستم باید مطالبه‌گری در عرصه علمی و دانشگاهی باشد، به طوری که دانشگاه‌های استان باید به صورت یک کار مدون برنامه‌های خود را تنظیم کنند که در سطح کشور شنیدار داشته باشد.

راه‌حل کلیدی معضل آب در دست سران سه قوه است

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل طی ۳۰ سال گذشته در رابطه با زاینده‌رود و آب استان اصفهان، ضعف مدیریتی است.

وی تاکید کرد: امروز مشکلی در رابطه با راهکارهای نوین و میزان مصارف بخش‌های مختلف در استان نداریم، بارها شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در موضوعات مهم و بحرانی اقتصادی کشور، دستور به تشکیل جلسه سران سه قوه دادند، لذا معتقد هستم که مسئله آب باید در جلسه مشترک سران سه قوه حل و فصل شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به مسائل زیست محیطی ناشی از خشکی زاینده‌رود نگاه نشده است، گفت: احداث تونل بهشت‌آباد ۳۰ سال پیش پیشنهاد شده و مطالعات آن را پژوهشگران خارجی انجام دادند، اما شاهدیم که در اجرای آن کوتاهی می‌شود.

وی تاکید کرد: راه حل کلیدی معضل آب در کشور و حوضه زاینده‌رود تنها در دست سران سه قوه است، در حالی که در زمان کنونی مشکلات آب و زاینده‌رود به ورطه کشمکش‌های سیاسی افتاده و از مسیر حل و فصل خارج شده است.

اجماع ذی‌نفعان برای رفع مشکلات حوضه زاینده‌رود

همچنین علی صالحی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: ایجاد کمیسیون ویژه آب یکی از تکالیفی بود که بر اساس مسئولیت اجتماعی از ابتدای شورای اسلامی شهر دوره ششم شکل گرفت.

وی ادامه داد: علی‌رغم حق آبه‌ای که شهرداری اصفهان از زاینده‌رود داشته است، اما در گذشته خیلی در معاملات آبی دخالت داده نمی‌شد و ظرفیت قانونی برای مدیریت شهری قائل نمی‌شدند، لذا در این دوره به این بخش ورود کردیم.

عضو کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این کمیسیون که با رأی بالایی در دوره ششم شورای اسلامی شهر به تصویب رسید چند هدف را دنبال می‌کند که اولین آن حساس‌زایی موضوع آب و زاینده‌رود است، در واقع مهمت‌رین کار این بود که فعالیت‌های مستمر و حساس‌زایی در چارچوب‌های ملی، استانی و شهری ایجاد کنیم تا این جریان دائمی مستمر بتواند به یک خروجی اجرایی منتج شود.

وی تصریح کرد: تلاش کردیم حلقه مفقوده جریان مطالبه‌گری در زمینه آب یعنی اجماع ذی‌نفعان را محقق سازیم، در این راستا جلسات متعددی در حدود ۲۵ جلسه کمیسیون ویژه آب را با تمام ذی‌نفعان از مسئولان استانی، ملی، انجمن‌ها و اقتصادانان تشکیل دادیم.

صالحی خاطرنشان کرد: این اجماع ذی‌نفعان چند خروجی داشت، از جمله ایجاد گفتمان مشترک بود که در استان وجود ندارد و همین منتج به یک اصفهان‌ستیزی در سطح کشور شده است، این موضوع به دلیل بیان نشدن صحیح مواضع افراد مختلف و یا پیگیری نشدن درست موضوع طی سال‌های گذشته به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: امروز کسانی که مأمور تدوین و تهیه برنامه هفتم توسعه کشور هستند تصورشان از زاینده‌رود و آب در اصفهان چون دیدگاه موجود در فضای مجازی استان‌های همجوار است که مطالبه آب برای اصفهان را یک امر لوکس برای گردشگری می‌دانند، اصفهان را یک شهر برخوردار و محل کشت برنج تلقی کرده و هیچ باوری نسبت به اینکه در همین استان مناطقی با تانکر آب بُرده می‌شود، ندارند.

عضو کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد سند راهبردی، خاطرنشان کرد: امروز نبودن یک اقتدار لازم و وجود سردرگمی در زمینه زاینده‌رود وجود دارد، تصمیمات نهادهای ملی خیلی معطوف به مباحث علمی و ملی نیست و مبتنی بر امر چانه‌زنی رقم می‌خورد، لذا به این دلیل، به این مهم رسیدیم که باید یک اقناع و واقع‌بینی عمومی ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: ایجاد یک اقناع عمومی و یک اقدام تبیینی و ترویجی در بخش‌های مختلف مرتبط با زایند رود و آب استان موضوعی است که همه از جمله مسئولان عالی استان تا انجمن‌های فعال مطرح می‌کردند و چه بسا بخاطر اطلاع‌رسانی غلط معضلات متعدد برای استان ایجاد می‌شد، بنابراین تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در جلسات شورای اسلامی شهر برای تحقق گفتمان مشترک در عرصه زاینده‌رود به تصویب رسید.

صالحی اضافه کرد: در مسئله آب و زاینده‌رود، نیاز به تحرک و تحول در فرآیندها و نیاز به اقناع و اجماع در حوزه علمی داریم که خاصه در موضوع علمی نیاز به راهکارهایی است که برای مسئولان کشوری ملموس باشد و آنها را از سردرگمی نجات دهد که امیدواریم این مهم از سوی اساتید دانشگاه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس برخلاف سال‌های گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان، حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای بخش‌های مرتبط با آب در بخش تبیینی و فناوری‌های نوین در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است.

لزوم تفاهم برای رفع معضلات حوضه زاینده‌رود

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: سوابق علمی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مختلف کشور مشخص است و بارها این ادعا را به اثبات رسانده‌اند. بنابراین امکانات کارگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان می‌تواند در خدمت نیازهای استان به‌کارگیری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود اختلافات سیاسی بین استانی باید به یک تفاهمی مشترک در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای در موضوع آب و زاینده‌رود برسیم که دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان می‌تواند محور باشد.

عضو کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: هنوز در موضوع آب نتوانستیم یک کار اقناعی قوی انجام دهیم تا دچار تنش‌های سیاسی نشویم و موضوع خشکسالی اصفهان را برای استان‌های همجوار تفهیم کنیم.

وی تاکید کرد: حق اصفهان اینگونه نیست که در زمینه آب با آن برخورد می‌کنند، مردم ایثارگر اصفهان در زمان جنگ، سیل و سایر مشکلات به کمک مردم کشور شتافته است در حالی که امروز آثار بیماری ناشی از ریزگردها و بحران آب را بر روی سلامتی مردم از جمله شهر ورزنه شاهد هستیم.

رسیدن به یک نقشه راه مشترک در زمینه زاینده‌رود از سیاست‌های شورا است

سید امیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار سعی داشته اغلب ذی‌نفعان را پای گفت‌وگو بیاورد، در واقع در این کمیسیون سعی کرده‌ایم با بررسی راهکارهای متعدد به وحدت رویه برسیم.

وی ادامه داد: رسیدن به یک نقشه راه مشترک در زمینه آب و زاینده‌رود از سیاست‌ها و اصول شورای اسلامی شهر است که برگزاری جلسات متعدد با مسئولان عالی استانی، شهری و روستایی، کشاورزان و اقتصاددانان و انجمن‌ها همگی در حمایت از تحقق این موضوع است. امروز نیاز به مطالعات دقیق علمی در حوضه زاینده‌رود و آب داریم، همچنین امروزه نیز به محتواهای دقیق و فناورانه نیز نیاز مبرم داشته‌ایم.

عضو کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بهبود گام به گام در بخش‌های مختلف، استفاده از آب‌های نامتعارف چون آب شور و پساب، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های مختلف همچون آب شیرین کن از جمله اقداماتی است که دانشگاه آزاد می‌تواند در این زمینه کمک حال مدیریت شهر باشد.

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: بسته پیشنهادی بسیار خوبی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در زمینه آب و زاینده‌رود ارائه شد، اما اگر کنسرسیومی مشترک با محوریت دانشگاه آزاد اصفهان و همراهی استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد ایجاد شود، نتیجه حداکثری خواهد داشت.

اقدامات دبیرخانه فرهنگی برای احیای زاینده‌رود

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود اظهار کرد: تلاش مدیریت شهری در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود این است که هر شهروند اصفهانی و هر اصفهان دوست را به یک مطالبه‌گر احیای زاینده‌رود تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: گام نخست ایجاد یک افق روشن و یکسان‌سازی اطلاعات و رسیدن به ادبیات مشترک است، معمولاً از منظرهای مختلف و حتی با آمارها و ارقام مختلف درباره موضوع زاینده‌رود و آب استان صحبت می‌شود، لذا تلاش داریم در سطح شهروندان این دغدغه را افزایش دهیم و هر شهروند از طریق فضای مجازی به یک مطلع جدی در زمینه زاینده‌رود تبدیل شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: گام بعدی در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود، استفاده از فضاهای رسانه‌ای برای مطالبه‌گری احیای زاینده‌رود است، در سال‌های گذشته علی‌رغم اقدامات انجام شده نتوانستیم از فضای رسانه‌ای کشور برای این مهم بهره ببریم، از نمونه‌های موفق احیای دریاچه ارومیه است که به یک مطالبه ملی تبدیل شد، اما زاینده‌رود به یک مطالبه ملی تبدیل نشده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم کار تولیدات رسانه‌ای خوبی با محوریت علمی در رابطه با زاینده‌رود انجام شود، این مهم به عنوان یک رویکرد جدی مدنظر است، چرا که قصد داریم در کنار این مهم اصفهان محل رفت و آمد و گفتگوی دلبستگان زاینده‌رود و تمدن اصفهان باشد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و سلبریتی‌های مؤثر دیگر اقدام تعریف شده در دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است.

مشارکت بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بخش پژوهشی شهرداری اصفهان بیشتر شود

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی همواره یکی از همکاران شهرداری در بخش‌های پژوهشی بوده است به طوری که تاکنون ۴۰ پایان نامه دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان مورد حمایت شهرداری اصفهان قرار گرفته به این ترتیب که از ۲۷ مورد آنها حمایت مالی و ۱۰ مورد حمایت معنوی در حد ارائه اطلاعات شده است.

وی افزود: اتاق فکر ارتباطات و روابط عمومی از دیگر پروژه‌هایی است که بین شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته تاکنون انجام گرفته است و دو پروژه دیگر در مقیاس کوچک نیز با این نهاد علمی داشتیم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: فرایند حمایت از دانشگاه‌ها بر محور پایان‌نامه‌ها از سوی شهرداری آغاز شده است و امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه اقدام جدی و حضوری فعالانه داشته باشد.

وی تاکید کرد: تمام فراخوان‌های پژوهشی شهرداری به صورت شفاف برای همه دانشگاه‌های استان و اساتید ارسال می‌شود، در مقابل این انتظار را داریم که دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز دانشجویان فعال، جدی، مصم و علمی خود را به سمت شهرداری اصفهان سوق دهد.

نصوحی خاطرنشان کرد: مشارکت بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با بخش پژوهشی شهرداری اصفهان باید بیشتر شود و در این زمینه دیدگاه دانشگاه و اساتید نسبت به شهرداری تغییر و اصلاح تا سهم مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه پروپزال پژوهشی بیشتر شود.

کد خبر 568817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.