عکس دهانه یخ‌زده مریخ توسط ناسا منتشر شد

فضاپیمای ناسا با گشت‌زنی به دور سیاره مریخ موفق به تصویربرداری با کیفیت بالا از سطح آن شده و در این تصاویر دهانه‌های یخ‌زده این سیاره به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش ایمنا، زمستان‌های مریخ بسیار سرد است و دما در نزدیکی قطب‌های این سیاره به منفی ۱۹۵ درجه فارنهایت (معادل منفی ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد؛ این امر ممکن است باعث ایجاد لایه‌ای از یخ‌زدگی متشکل از دی‌اکسیدکربن موسوم به یخ خشک در سطح برخی از مناطق سیاره مذکور شود.

در اواسط زمستان چهار ماهه مریخ، یخبندان از قطب‌ها به عرض‌های جغرافیایی میانی این سیاره یا حدود ۵۰ درجه عرض جغرافیایی گسترش می‌یابد. مدارگرد ناسا توانسته تکه‌های کوچک یخبندان را در شیب‌های رو به قطب که به استوا نزدیک‌تر هستند، مشاهده کند. این مکان‌ها دماهای سردتری را تجربه می‌کنند؛ زیرا مقدار کمتری از نور خورشید را دریافت می‌کنند به این معنی که یخ‌زدگی دی‌اکسیدکربن در این مناطق ذوب نمی‌شود.

عکس اخیر از نیمکره‌جنوبی مریخ در اواسط زمستان گرفته شده؛ این عکس دهانه‌ای را در نزدیکی ۳۷ درجه عرض جغرافیایی جنوبی مریخ ثبت کرده است.

شیب رو به جنوب دهانه، پر از یخ‌زدگی درخشان به علت وجود دی‌اکسیدکربن است که در عکس رنگی بهبودیافته از مدارگرد، آبی به نظر می‌رسد. این عکس یخ خشک را در داخل و اطراف خندق‌های روی شیب نشان می‌دهد.

منبع: مهر

کد خبر 568786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.