آخرین وضعیت کمبودهای دارویی در کشور+جزئیات

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درخصوص آخرین وضعیت برخی اقلام دارویی که با کمبود مقطعی مواجه است، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمیدرضا اینانلو» درباره وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی است، اظهار کرد: دلیل کمبود این دارو، تأخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تأخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولیدکننده خارجی بود که محموله ثبتی، مردادماه تأمین می‌شود. البته طی سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.

وی درباره داروی دکارلین افزود: تریپتورلین ۰.۱ در لیست کمبود است و دوز ۱۱.۲۵ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در اسفندماه، دو میلیون دوز داروی الندرونیت تولیدشده و درحال‌حاضر یک‌میلیون عدد در حال تولید است؛ درمورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۴.۵ ماه موجودی داریم.

وی با اشاره به اینکه واردات داروهای دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، گفت: برخی داروهای برند جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند؛ چراکه دارای مشابه تولید داخل هستند، داروهای زلودا و ویکتوزا از این دسته داروها محسوب می‌شوند.

اینانلو ادامه داد: درباره داروی دائولین معادل سه ماه، پرازوسین دوز ۱ معادل ۴۲ میلیون عدد تولید و دوز پنج معادل ۱۳ میلیون تولیدشده، کپسول فنی توئین معادل ۱۰ ماه، گلی کلازید دوز ۳۰ و۶۰ بالای چهار ماه و دوز ۸۰ چهار ماه موجودی داریم.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره داروی آلبومین گفت: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیداکرده و به‌زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود.

به گزارش ایمنا، دارو جزو کالاهای استراتژیک در کشور است که کمبودش اثرات زیادی بر سلامت آحاد جامعه به‌جا می‌گذارد؛ اگرچه بسیاری از مسئولان از این موضوع آگاه هستند، اما واقعیت این است که کمبود دارو و تجهیزات پزشکی روزبه‌روز خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

کد خبر 568741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.