کووید-۱۹ خطر ابتلا به زونا را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کووید-۱۹ خطر ابتلا به بیماری زونا در میان افراد مسن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زونا بثورات پوستی دردناک است که در میان افرادی که پیش از این به آبله مرغان مبتلا شده بودند، بروز پیدا می‌کند. ویروس واریسلا زوستر که باعث بروز آبله مرغان می‌شود، پس از غلبه بر مورد اولیه بیماری عفونی، در سلول‌های عصبی افراد پنهان می‌شود. در بعضی موارد، واریسلا زوستر در سنین بالا دوباره ظاهر می‌شود و باعث زونا می‌شود؛ این اتفاق معمولاً به دلیل ضعف سیستم ایمنی رخ می‌دهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کووید -۱۹ و زونا مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تقریباً ۴۰۰ هزار فرد ۵۰ سال به بالا که درگیر بیماری کووید -۱۹ شده بودند را با بیش از ۱.۵ میلیون نفر که هرگز به این بیماری مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. هیچ‌یک از افراد شرکت کننده در مطالعه در برابر کووید -۱۹ و زونا واکسینه نشده بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد ۵۰ سال به بالا که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده بودند، ۱۵ درصد بیشتر از افرادی که هرگز درگیر این بیماری نشده بودند، در معرض ابتلاء به زونا قرار داشتند. این خطر در میان افرادی که به دلیل ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، به ۲۱ درصد رسید.

به گفته محققان، ویروس کرونا باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و استرس فیزیولوژیک می‌شود. استرس فیزیولوژیکی و عملکرد نامنظم سیستم ایمنی جزو عوامل خطر بروز بیماری زونا است. همچنین تقریباً اکثر بزرگسالان بالای ۵۰ سال به آبله مرغان مبتلا شده‌اند؛ بنابراین در معرض خطر ابتلاء به زونا قرار دارند.

محققان با انجام بررسی‌های لازم، به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلاء به زونا در میان بیماران مبتلا به کووید -۱۹ وجود دارد و این خطر حداقل تا شش ماه پس از بیماری آن‌ها ادامه دارد. لازم است افرادی که نگران ابتلاء به زونا هستند، هر دو واکسن کووید -۱۹ و زونا را دریافت کنند.

کد خبر 568703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.