اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن خودروها از شهرها

تردد وسایل نقلیه به عنوان دومین منبع بزرگ آلودگی هوا در اروپا شناخته شده است؛ مدیران در تلاش هستند رویکردهایی اثربخشی برای بازپس‌گیری مالکیت شهرها از خودروها پیاده‌ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه روزه بر گرایش شهرنشینان برای استفاده از وسایل نقلیه جهت تسهیل تردد در معابر شهری افزوده می‌شود و این در حالی است که سرعت جایگزینی خودروهای الکتریکی با ماشین‌های معمولی بسیار پایین است. در نتیجه، تردد زیاد وسایل حمل‌ونقل هر روز منجر به افزایش انتشار گازهای آلاینده و به تبع، پیامدهای منفی ناشی از آن نظیر مرگ‌های زودهنگام و شیوع بیماری‌های تنفسی می‌شود. در این راستا، مدیران شهرهای مختلف جهان همواره در تلاش هستند تدابیری برای تغییر شیوه‌های عبور و مرور در شهرها به کار گیرند و تا جای ممکن، ساکنان را به حداقل استفاده از وسایل نقلیه موتوری سوق دهند. تاکنون استراتژی‌های بسیاری برای به حداقل رساندن تردد خودروها در شهرها پیاده شده است که در ادامه به معرفی اثربخش‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن خودروها از شهرها

افزایش هزینه‌های پرداخت عوارض ترافیکی

یکی از اثربخش‌ترین شیوه‌هایی که تاکنون در راستای کاهش تردد وسایل نقلیه در مراکز شهری اعمال شده، لزوم پرداخت عوارض ترافیکی توسط شهروندان بوده است. لندن، پایتخت انگلستان، پیشروی این استراتژی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود که توانسته است با اعمال قانون پرداخت عوارض ترافیکی از سال ۲۰۰۳، میزان وقوع تصادفات خیابانی را تا ۳۳ درصد کاهش دهد. در نتیجه اعمال قانون پرداخت عوارض، رانندگانی که به مرکز شهر تردد می‌کنند روزانه بین پنج تا ۱۵ پوند جریمه می‌شوند که ۸۰ درصد هزینه‌های حاصل از این جریمه‌ها برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از لندن، مدیران سایر شهرهای جهان نظیر میلان در ایتالیا و استکهلم و گوتنبرگ در سوئد به اعمال قانون پرداخت عوارض ترافیکی میان رانندگان پرداختند و پیامدهای مثبت زیادی در راستای کاهش عبور و مرور وسایل نقلیه برای مراکز شهرهای خود به ارمغان آوردند.

اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن خودروها از شهرها

نظارت بیشتر بر ترافیک و پارک خودروها

مدیران در بسیاری از شهرهای اروپا، قوانین جدیدی برای حذف فضاهای پارک خودروها در معابر شهری و همچنین، تغییر مسیرهای ترافیکی اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر، عبور و مرور وسایل نقلیه در بسیاری از خیابان‌های این شهرها ممنوع شده و مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، جای تردد خودروها را در آن‌ها گرفته است. به عنوان مثال، در اسلو پایتخت نروژ، خیابان‌های بدون خودرو و مسیرهای دوچرخه‌سواری جای فضاهای پارک خودروها را گرفته و به کاهش ۱۹ درصدی تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر منجر شده است.

ایجاد مناطقی با ترافیک محدود

رم، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر ایتالیا، که یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای سراسر اروپا نیز به‌شمار می‌رود، از طریق محدودسازی ورود خودروهای شخصی در ساعت‌های خاصی از روز به بسیاری از معابر شهری توانسته است به طور چشمگیری، مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق دهد. در واقع، اعمال جریمه‌های سنگین برای رانندگانی که در ساعات مقرر به تردد در داخل شهر می‌پردازند، به کاهش ۲۰ درصدی ترافیک منجر شده و به حداقل رسیدن وقوع سوانح خیابانی را در پی داشته است. نکته جالب توجه این‌که شهردار رم تمام هزینه‌های حاصل از جریمه رانندگان متخلف را برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی و در نتیجه، تشویق افراد بیشتر به عبور و مرور از طریق آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن خودروها از شهرها

ارائه خدمات ویژه برای کاربران وسایل حمل‌ونقل عمومی

از دیگر اقدامات اثربخش برای ترغیب مردم به استفاده کمتر از خودروهای شخصی و در عوض، تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی، برخورداری کاربران خودروهای عمومی از مزایای ویژه بوده است. به عنوان مثال، برنامه‌ریزان اوترخت در هلند، عبور و مرور از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای کارمندان دولت و بسیاری از شهروندان رایگان کرده و از این طریق توانسته‌اند استفاده از خودروهای شخصی را تا حد قابل‌قبولی کاهش دهند. تسهیل تردد به مناطق مختلف شهر نیز همراه با رایگان‌سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای کارکنان دولت در کنار یکدیگر به کاهش ۳۷ درصدی سفر از طریق خودروهای شهری در اوترخت منجر شده است.

افزایش هزینه پارک خودروها در محل کار شهرنشینان

افزایش چشمگیر هزینه پارک خودروها در محل کار افراد، از دیگر استراتژی‌های کارآمد برای ترغیب شهرنشینان به جایگزین کردن خودروهای شخصی با وسایل نقلیه عمومی به حساب می‌آید. در این راستا، روتردام هلند یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که مدیران آن توانسته‌اند با افزایش چشمگیر هزینه پارک خودروها در مراکز کاری، عبور و مرور کارمندان شهر را از طریق خودروهای شخصی به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش دهند و سایر مردم را نیز به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کنند. پیش از این نیز، مدیران ناتینگهام، واقع در شمال انگلستان هزینه پارک خودروها را برای کارمندان شهر به طور قابل توجهی افزایش داده بودند که البته به نتایج مطلوب‌تری نسبت به روتردام دست یافتند و توانستند به طور باور نکردنی، بسیاری از مردم سراسر شهر را به جایگزین کردن خودروهای شخصی با وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق دهند.

اثربخش‌ترین استراتژی‌ها برای بیرون راندن خودروها از شهرها

کد خبر 568673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.