فرزندخواندگی ۱۲۹کودک اصفهانی در سال گذشته

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۲۹کودک سال گذشته در استان اصفهان به فرزندخواندگی گرفته شدند، گفت: دو مورد فرزندخواندگی مربوط به دختران مجرد بالای ۳۰ سال بوده است.

عبدالرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ۳۸ مرکز شبه‌خانواده در استان اصفهان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۴ مرکز در شهر اصفهان، پنج مرکز در خمینی‌شهر، دو مرکز در نجف‌آباد، یک مرکز در خوانسار، یک مرکز در تیران، دو مرکز در شاهین‌شهر، یک مرکز در شهرضا، دو مرکز در کاشان، یک مرکز در نائین، یک مرکز در آران وبیدگل، دو مرکز در مبارکه، سه مرکز در اردستان، یک مرکز در لنجان، یک مرکز در نطنز و یک مرکز در گلپایگان دایر و در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی در استان اصفهان و کمبود خانه‌های کودک و نوجوان (شبه‌خانواده) و تکمیل ظرفیت خانه‌ها و اینکه متقاضی جهت پذیرش در خانه‌ها زیاد است، نیاز به حمایت مسئولان جهت کاهش آسیب اجتماعی و حمایت مردم در مسائل اقتصادی و معیشتی وجود دارد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: اگر زوجی در استان اصفهان درخواست حضانت فرزندی را داشتند، باید ابتدا در سامانه فرزندپذیری به نشانی الکترونیکی http://adoption.behzisti.net/ ثبت‌نام و بعد به کارشناس شبه‌خانواده شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

اسماعیلی با اشاره به آمار فرزندخواندگی کودکان استان اصفهان در سال گذشته، گفت: ۱۲۹ کودک سال گذشته در استان اصفهان به فرزندخواندگی گرفته شدند که ۷۹ درصد این تعداد کودکان بین صفر تا سه سال بودند.

وی تصریح کرد: بازه زمانی روند تأیید افراد برای اینکه بتوانند کودکی را از بهزیستی استان اصفهان به فرزندی قبول کنند، بعد از رسیدن نوبت بین یک تا سه ماه است که سال گذشته تعداد پرونده‌های درخواست فرزندخواندگی از بهزیستی ۲۲۱ پرونده بوده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: براساس قانونی که در مهر سال ۹۲ تصویب شد، دختران مجرد بالای ۳۰ سال که فرصت ازدواج برایشان پیش نیامده است، به شرط دارا بودن شرایط خاص می‌توانند کودکی را به فرزندی قبول کنند؛ بر همین اساس سال گذشته دو مورد فرزندخواندگی برای دختران مجرد بالای ۳۰ سال در استان اصفهان صورت گرفت.

به گزارش ایمنا، طبق تعریف سازمان بهزیستی کشور، مراکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان بی‌سرپرست و خیابانی به مرکزی اطلاق می‌شود که طبق وظایف قانونی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را پذیرا و نگهداری آنان را فراهم کرده و زمینه انتقال موقت یا دائم آن‌ها را به خانواده و جامعه به عهده داشته باشد و به دو گروه پسرانه و دخترانه تقسیم‌بندی می‌شود.

کودکان به دلایل ذیل و با معرفی‌نامه مقام قضائی جهت برخورداری از خدمات (مراقبت و پرورش) در بخش شبه‌خانواده پذیرش می‌شوند: فوت سرپرستان یا تنها سرپرست، زندانی بودن سرپرستان یا تنها سرپرست، مفقودالاثر شدن سرپرستان یا تنها سرپرست، مجهول‌الهویه بودن کودک عدم صلاحیت سرپرستان، با حکم مقام قضائی و به دلیل وجود شرایط خاص آسیب‌پذیری برای کودک در خانواده از قبیل سوءرفتار شدید (جسمی، عاطفی- روحی، جنسی، بی‌توجهی و غفلت یا ترکیبی از همه)، موارد بیماری‌های واگیردار و یا صعب‌العلاج و بیماری‌های روانی در خانواده که به سلامت جسمی، روانی، رشد و تعالی همه جانبه کودک آسیب می‌رساند. اعتیاد سرپرست یا سرپرستان درصورتی که سلامت جسمی، روانی، رشد و تعالی کودک را مورد مخاطره قرار دهد.

سیاست مراقبت و پرورش بنیادین سازمان بهزیستی، ایجاد زمینه زندگی کودک در محیط خانواده است. بنابراین زندگی کودکان در محیط‌های غیر از خانواده (خانه نوزادان، نونهالان، نوباوگان و خانه‌های کودکان و نوجوانان و خانه‌های مستقل کودکان) صرفاً به صورت موقت انجام می‌شود. لذا مسئولان مربوطه موظف هستند زمینه‌های بازگشت کودک نزد والدین یا خانواده جایگزین یا فرزندخواندگی را فراهم آورند و بر روند زندگی آنان نظارت کنند.

کد خبر 568654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.