تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

با توجه به قرعه‌کشی جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی فوتبال اسکاتلند که یکی از حریفان احتمالی ایران در پلی‌آف اروپا خواهد بود، مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ با حضور بزرگان دنیای فوتبال از جمله «علی دایی» در کشور قطر انجام شد و تیم‌ها، حریفان خود را شناختند. در این بین، تیم ملی فوتبال کشورمان که نخستین تیم راه یافته از آسیا به این رقابت‌ها بود، متوجه شد که با کدام کشورها باید به مصاف برود. حریفان ایران، انگلیس و آمریکا و برنده پلی‌آف اروپا از میان ولز، اسکاتلند یا اوکراین خواهند بود.

به همین منظور از سه تیم حاضر در پلی‌آف که امکان هم‌گروهی آن‌ها با ایران وجود دارد، بازیکنان با سابقه سابق و فعلی ترکیب تیم‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست. در این گزارش نوبت به تیم ملی فوتبال اسکاتلند رسیده که هدایتش را درحال‌حاضر «استیو کلارک» بر عهده دارد.

بازیکنان با سابقه اسکاتلند

چارلی آدام

چارلی آدام متولد دهم دسامبر ۱۹۸۵ و ۳۶ ساله است. او فوتبال را از سال ۱۹۹۹ در جوانان داندی یونایتد اسکاتلند آغاز کرد و تا سال ۲۰۰۳ هم عضو این تیم بود. آدام در باشگاه‌هایی مانند گلاسکو رنجرز، رأس کانتری، سنت میرن، بلکپول، لیورپول و استوک سیتی سابقه بازی دارد و درحال‌حاضر نیز از سال ۲۰۱۹ با ردینگ کارش را ادامه می‌دهد.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

این بازیکن، فعالیت ملی خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. آدام، با عضویت در تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال اسکاتلند، وارد عرصه ملی شد که حاصل حضور در آن تیم، پنج بازی و یک گل زده بود. چارلی یک سال بعد راهی تیم B اسکاتلند شد و آنجا هم آمار سه بازی و صفر گل را ثبت کرد. این هافبک از سال ۲۰۰۷ به تیم اصلی اسکاتلند رسید و ۲۶ بار موفق شد پیراهن کشورش را بپوشد و تا ۲۰۱۵ هم عضو تیم بود که نتوانست گلی به ثمر برساند.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!


گوردون استراکن

این فوتبالیست سابق اسکاتلندی، متولد نهم فوریه ۱۹۵۷ و ۶۵ ساله است. استراکن، اولین بار در سال ۱۹۷۱ به عنوان فوتبالیست برای داندی یونایتد اسکاتلند به میدان رفت و تا سال ۱۹۷۷ هم عضو این تیم بود و طی ۶۹ دیدار ۱۳ گل به ثمر رساند. او سپس به آبردین اسکاتلند رفت؛ آنجا هم طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴، با انجام ۱۸۳ بازی، ۵۵ بار توپ را از خط دروازه‌ها عبور داد.

این بازیکن که در پست هافبک مشغول بازی بود، در ادامه دوران فوتبالش برای منچستریونایتد، لیدز و کاونتری سیتی به میدان رفت و در این بین با انجام ۶۳۵ بازی، ۱۳۸ گل به ثمر رساند.

داستان بازی‌های ملی برای گوردون استراکن از سال ۱۹۷۹ آغاز شد؛ جایی که به عضویت تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ ساله‌های اسکاتلند درآمد، اما فقط موفق شد یک بازی انجام دهد. دقیقاً یک سال بعد و سال ۱۹۸۰ بود که این هافبک به تیم اصلی کشورش راه یافت و تا سال ۱۹۹۲ عضو آن تیم بود و موفق شد ۵۰ بار پیراهن اسکاتلند را به عنوان بازیکن بپوشد و پنج بار هم گلزنی کرد.

بد نیست بدانید که این مرد اسکاتلندی پس از کناره‌گیری از فوتبال به عنوان بازیکن، از سال ۱۹۹۶ وارد عرصه مربیگری شد و هدایت کاونتری سیتی را بر عهده گرفت. او سپس به ساوتهمپتون رفت و در سال ۲۰۰۵ هدایت تیم ملی کشورش را برعهده گرفت و تا ۲۰۰۹ روی نیمکت آن تیم بود که دستاورد خاصی نداشت. استراکن یک فصل به میلدزبورو رفت و دوباره از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سکان هدایت کشورش را برعهده گرفت و دوباره کنار رفت.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

اسکات براون

او زاده بیست‌وپنجم ژوئن ۱۹۸۵ و ۳۵ ساله است، براون در کشور انگلیس به دنیا آمد. دوران بازیگری او در سال ۱۹۹۹ آغاز شد؛ جایی که تا سال ۲۰۰۲ عضو تیم هیبرنین بود. او که در پست هافبک بازی می‌کرد، سال ۲۰۰۷ راهی تیم اصلی شد و طی ۱۱۰ بازی، ۱۳ گل برای آن‌ها وارد دروازه رقبا کرد.

بیشتر عمر فوتبالی اسکات براون در تیم سلتیک اسکاتلند سپری شد. او از سال ۲۰۰۷ که به سلتیک پارک رفت، ۴۰۷ بار پیراهن این تیم را پوشید و ۲۹ گل نیز به ثمر رساند. این مرد حالا از سال ۲۰۲۱ به عنوان بازیکن-مربی در تیم آبردین اسکاتلند فعالیت می‌کند.

داستان بازی‌های ملی برای اسکات براون هم از سال ۲۰۰۳-۲۰۰۴ آغاز شد. او به مدت یک سال برای تیم ملی زیر ۱۹ ساله‌های اسکاتلند به میدان رفت و طی سه بازی، سه گل به ثمر رساند؛ سپس به تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های کشورش راه یافت و آنجا هم ۱۰ بازی انجام داد. بعد از آن تا سال ۲۰۱۷ به عضویت تیم ملی فوتبال بزرگسالان اسکاتلند درآمد و آمار ۵۵ بازی و چهار گل را ثبت کرد.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

الکس فرگوسن:

او متولد سی‌ویکم دسامبر ۱۹۴۱ و ۸۰ ساله است. فرگی، بی‌تردید محبوب‌ترین اسکاتلندی تاریخ در میان هواداران منچستر یونایتد است. وی بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۳، هدایت باشگاه منچستر یونایتد را برعهده داشت. فرگی با کسب ۴٩ جام، پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال است و بهترین و موفق‌ترین مربی تاریخ فوتبال به شمار می‌آید؛ برای همین نزد شیاطین سرخ به شدت محبوب است.

الکس فوتبال خود را به عنوان مهاجم از سال ۱۹۵۷ آغاز کرد و تا سال ۱۹۷۴ در تیم‌های کوینز، داتستون، دانفرم لاین، رنجرز اسکاتلند، فالکیرک، و آیر یونایتد به میدان رفته و مجموعاً با انجام ۳۱۷ مسابقه، ۱۷۱ گل به ثمر رسانده است. سال ۱۹۶۷ درهای تیم ملی فوتبال اسکاتلند به عنوان بازیکن به روی فرگوسن باز شد و او طی هفت مسابقه، ۹ گل وارد دروازه رقبا کرد.

این چهره محبوب اسکاتلندی، پس از پایان دوران بازیگری، رو به مربیگری آورد. سال ۱۹۷۴ نخستین تجربه مربیگری در باشگاه فوتبال «ایست استایلینگشا» که یک باشگاه فوتبال اسکاتلندی مستقر در فالکرک است، رقم خورد. الکس سپس به سنت میرن و آبردین رفت و طی سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ هم سکان هدایت اسکاتلند را برعهده گرفت.

اوج هنر «الکس فرگوسن» سال ۲۰۱۳ بود که به عنوان سرمربی منچستر یونایتد انتخاب شد و طی این مدت، بهترین نتایج تاریخ این باشگاه را رقم زد و به‌شدت بین همه محبوب است. سرانجام در فصل ۲۰۱۳ به همراه قهرمانی لیگ برتر انگلیس در سن ۷۱ سالگی از دنیای مربیگری خداحافظی و اعلام بازنشستگی کرد.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

جرج گراهام

«جرج گراهام» متولد سی‌ام نوامبر ۱۹۴۴ است. گراهام دوران بازیگری خود را از سال ۱۹۶۱ و با عضویت در استون ویلا آغاز کرد. وی در ادامه کارش، سابقه بازی در تیم‌های چلسی، آرسنال، منچستر یونایتد، پورتس موث، کریستال پالاس و کالبفرنیا ساف را در کارنامه دارد.

او بلافاصله به دوران مربیگری وارد شد و در تیم‌های آرسنال، تاتنهام و لیدز یونایتد سابقه مربیگری دارد. جرج گراهام در دوران مربی‌گری‌اش به استحکام خط دفاعی شهره بود. در سال ۱۹۸۶ گراهام با ورود به آرسنال خط دفاعی مستحکمی متشکل از لی دیکسون، استیو بولد، نایجل وینتربرن و تونی آدامز تشکیل داد. هنگامی که در سال ۱۹۹۵ آرسن ونگر روی نیمکت آرسنال نشست، خط دفاعی آرسنال هنوز متشکل از این چهار نفر بود. همچنین گراهام در سال ۱۹۹۴ به همراه آرسنال قهرمان جام برندگان جام اروپا شد.

این مرد اسکاتلندی در سال ۱۹۸۹ توانسته بود پس از ۱۸ سال آرسنال را قهرمان لیگ برتر فوتبال انگلستان کند. این یکی از خاطره‌انگیزترین قهرمانی‌های آرسنال بود که در آن آن‌ها با ۷۶ امتیاز و با تفاضل گل برابر و گل زده بیشتر نسبت به لیورپول قهرمان شدند. بازی آخر لیگ بین آرسنال و لیورپول بود و آرسنال توانست در ورزشگاه آنفیلد دو بر صفر میزبان خود را شکست دهد و به لطف گل زده بیشتر، قهرمان شود. پیش از این بازی لیورپول سه امتیاز و چهار تفاضل گل بیشتر از آرسنال داشت. گل دوم و گل قهرمانی آرسنال در دقیقه ۱+۹۰ بازی توسط مایکل توماس به ثمر رسید.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!


استیون نیسمیت

او متولد چهاردهم سپتامبر ۱۹۸۶ و ۳۵ ساله است. این مرد اسکاتلندی فوتبال خود را از جوانان گلاسکو رنجرز اسکاتلند شروع کرد و پس دو فصل حضور، به تیم کیلمارنوک رفت. استیون سپس به تیم اصلی رنجرز رسید و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ طی ۹۸ دیدار که برای آن‌ها به میدان رفت، ۲۸ گل نیز به ثمر رساند.

او از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ هم عضو اورتون بود. درحال‌حاضر به عنوان هافبک- مهاجم، به صورت قرضی از تیم نوریچ برای تیم هارت آف میدلوتیان اسکاتلند بازی می‌کند و از سال ۲۰۱۸ هم عضو این تیم است که با انجام هشت بازی، دو گل هم زده است.

نیسمیت، کار بازی‌های ملی خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد؛ جایی که به مدت دو سال برای تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ ساله‌های اسکاتلند به میدان رفت و با انجام ۱۵ بازی پنج گل هم به ثمر رساند. او سپس برای تیم B اسکاتلند دو بازی انجام داد و یک بار هم موفق به گلزنی شد و در نهایت طی ۴۵ مسابقه که پیراهن تیم اصلی کشورش پوشید، موفق به ۷ بار گلزنی شد.

ستاره‌های فعلی اسکاتلند

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

اندرو رابرتسون

بدون شک، ستاره اول تیم ملی فوتبال اسکاتلند «اندرو رابرتسون» است. او کار خود را از تیم جوانان سلتیک شروع کرد و سپس به تیم کوئینز پارک رنجرز پیوست. اندی در همان تیم ماند و به ترکیب بزرگسالان راه پیدا کرد. طی یک فصل ۳۴ بازی انجام داد و دو گل هم به ثمر رساند؛ سپس به داندی یونایتد رفت و یک فصل هم آنجا توپ زد و در این مدت، آمار ۳۶ بازی و سه گل را ثبت کرد. رابرتسون سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به عضویت هال سیتی درآمد و موفق شد با انجام ۹۹ مسابقه ۳ بار هم گلزنی کند.

این مدافع پله‌های ترقی را روزبه‌روز با موفقیت طی کرد. پس از درخشش‌هایش، سال ۲۰۱۷ به جمع لیورپولی‌ها پیوست تا در سمت چپ خط دفاعی قرمزها با ارائه نمایش‌های جذاب، به یک ستاره بی‌چون و چرا تبدیل شود.

قصه حضور اندی رابرتسون در بازی‌های ملی هم از سال ۲۰۱۳ شروع شد؛ جایی که او به مدت دو فصل در خدمت تیم زیر ۲۱ ساله‌های کشورش بود و در این مدت چهار بار به میدان رفت و موفق نشد گلی به ثمر برساند. این بازیکن سپس به عضویت تیم بزرگسالان اسکاتلند درآمد و با انجام ۴۲ بازی، سه گل هم به رقبا زده است. او حالا در تلاش است تا در پلی‌آف جام جهانی قطر، برای پیروزی و قرارگیری کشورش در گروه B کنار ایران، آمریکا و انگلیس، نهایت تلاش خود را به کار ببندد.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

کیران تیرنی

دیگر ستاره اسکاتلندی‌ها که در پلی‌آف صعود با تیم ملی فوتبال کشورش حاضر خواهد بود «کیران تیرنی» است. او متولد پنجم ژوئن ۱۹۹۷ است. این مدافع چپ ۲۴ ساله، کار خودش را از جوانان سلتیک شروع کرده و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ همراه آن‌ها بوده است. تیرنی، سال ۲۰۱۴ راهی تیم بزرگسالان سلتیک شد و طی ۱۰۲ بازی، توانست پنج گل برای این باشگاه اسکاتلندی به ثمر برساند.

کیران، سال ۲۰۱۹ تا الان به عضویت باشگاه آرسنال درآمده و خط دفاعی این تیم تبدیل به یک مهره کارآمد و مشغول به بازی است. در این مدت او ۶۰ بازی برای توپچی‌ها به میدان رفته و سه گل هم وارد دروازه رقبا کرده است.

دوران بازی‌های ملی تیرنی از سال ۲۰۱۴ شروع شد. او یک سال عضو تیم زیر ۱۸ سال اسکاتلند بود و در یک بازی که انجام داد، یک گل هم به ثمر رساند. این مدافع، سال بعد راهی تیم زیر ۱۹ ساله‌های کشورش شد و چهار بار هم پیراهن آن تیم را به تن کرد اما در این مدت، در گلزنی ناکام بود.

تیرنی، سال ۲۰۱۶ به تیم اصلی اسکاتلند راه پیدا کرد و از آن موقع تا الان ۳۰ بار برای کشورش به میدان رفته؛ اما موفق به گلزنی نشده است. او بدون شک یکی از امیدهای «استیو کلارک» است تا با درخشش و بازی‌های بی نقصش برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به اسکاتلندی‌ها کمک کند.

 تیم ملی فوتبال اسکاتلند را بیشتر بشناسید!

اسکات مک تامینای

مک تامینای در انگلیس متولد شد،؛ اما از طریق پدرش، تبار اسکاتلندی دارد. او ۲۵ ساله است و کار خودش را سال ۲۰۰۲ از جوانان منچستر یونایتد آغاز کرد و تا ۲۰۱۷ آنجا توپ زد؛ از آن موقع تا الان به تیم اصلی شیاطین سرخ راه پیدا کرده و طی ۹۵ بازی، ۱۰ گل هم برای تیمش به ثمر رسانده است.

این بازیکن ابتدا قرار بود برای تیم ملی فوتبال انگلیس به میدان برود؛ بنابراین «گرت ساوت گیت» سرمربی سه شیرها با او جلسه‌ای ترتیب داد؛ اما در فوریه سال ۲۰۱۸، ژوزه مورینیو پیشنهاد داد که الکس مک لیشی، سرمربی وقت اسکاتلند، باید مک تومینای را انتخاب کند؛ زیرا به نظر می‌رسد انگلیس شانس حضور او را از دست می‌دهد. مک تامینای، آینده خود را به اسکاتلند متعهد کرد و در ماه مارس در ترکیب آنها برای دو دیدار دوستانه انتخاب شد.

این در حالی است چند وقت بعد، پدربزرگ مک تامینای فاش کرد که سر الکس فرگوسن، سرمربی اسکاتلندی و سابق منچستر یونایتد هم می‌خواست وی نماینده اسکاتلند باشد. این ترتیب اسکات از سال ۲۰۱۸ به این سمت، نماینده اسکاتلند شد و ۲۶ بار هم تا الان برای آن‌ها به میدان رفته و حالا آماده است تا با کشورش، رؤیای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را محقق کند.

کد خبر 568653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.