دست‌یابی به شهر همگرا با مشارکت کنشگران شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی به منظور دستیابی به شهر همگرا ابتدا باید در بدنه شورای اسلامی شهر و شهرداری اتفاق بیفتد و سپس با سایر بخش‌های دخیل در توسعه شهر از جمله صنعت، گردشگری، کشاورزی، هماهنگی و تعامل لازم انجام شود.

حمیدرضا نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دست‌یابی به شهر همگرا نیازمند چشم‌اندازی مشخص و از پیش تعیین شده است تا برنامه‌ها و طرح‌های شهری بر مبنای این چشم‌انداز تهیه و تدوین شود.

وی افزود: طرح‌ها و برنامه‌های شهری از جمله طرح جامع در کلان‌شهر اصفهان در راستای تحقق شهر همگرا تدوین نشده است و مشخصات همگرایی را ندارد.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه شهرداری یک بخش اجرایی است، خاطرنشان کرد: نیاز است بخش‌های برنامه‌ریز، طرح مشخص و مدونی برای دستیابی به شهر همگرا تهیه کنند و شهرداری به عنوان مجری، اقدامات اجرایی را بر مبنای طرح‌های تهیه شده انجام دهد.

وی با بیان اینکه شاخصه‌ها و معیارهای دستیابی به شهر همگرا در برنامه‌ها و طرح‌های شهری پیش‌بینی نشده است و دستیابی به صفت همگرایی و شهر همگرا در چنین شرایطی عملاً ممکن نیست، تصریح کرد: دستیابی به شهر همگرا زمانی امکان‌پذیر است که طرح جامع نوین شهر تهیه شود و تمام بخش‌های دخیل در توسعه و همه کنشگران شهر در فرایند تدوین طرح حضور داشته باشند.

نیلی اضافه کرد: برنامه‌های کوچک مقیاس شهری از جمله طرح تفصیلی که بر مبنای طرح جامع نوین شهری تهیه می‌شود، می‌تواند شهر را به صفت همگرایی برساند.

وی با بیان اینکه در شهر همگرا اقدامات و اثرگذاری تمام کنشگران همسو و هم‌جهت است، تاکید کرد: زمانی که برنامه‌ها توسط بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف با رویکردهای متفاوت تهیه و در قالب طرح جامع و تفصیلی به شهرداری ابلاغ می‌شود، دستیابی به همگرایی عملاً امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس شهرسازی گفت: در چنین شرایطی، شورای اسلامی شهر به نمایندگی از مردم می‌تواند برنامه‌ای چهار ساله برای دستیابی شهر به صفت همگرایی تهیه و شهرداری برنامه‌ای برای اجرای راهبردهای شورا ارائه کند؛ این گام‌های کوتاه‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز توسعه شهر بر مبنای صفت همگرایی در بلندمدت باشد.

وی افزود: برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی به منظور دستیابی به شهر همگرا ابتدا باید در بدنه شورای اسلامی شهر و شهرداری اتفاق بیفتد و سپس با سایر بخش‌های دخیل در توسعه شهر از جمله صنعت، گردشگری، کشاورزی، هماهنگی و تعامل لازم انجام شود.

کد خبر 568611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.