سناریوی جدید آمریکا؛ تفرقه‌افکنی میان ایران و افغانستان

خبرهای جعلی متعددی طی یک ماه گذشته با موضوع ایجاد اختلاف بین دو ملت ایران و افغانستان منتشر شده است که نشان از طراحی سناریویی پیچیده برای برهم زدن روابط این دو ملت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مثلث شوم «عبری، عربی و غربی» پس از شکست در سیاست‌های منطقه‌ای خود، آشفته از حرکت و آشفته از حرکت درون‌زا و خنثی‌سازی تحریم، از سر عجز به تکاپوی اختلاف‌افکنی با اهداف پلید امنیتی و اقتصادی علیه دو ملت ایران و افغانستان افتاده است و از حدود یک ماه قبل، شاهد آن هستیم که اخبار و کلیپ‌های سازمان‌دهی شده و البته در بسیاری موارد دروغین زیادی با موضوع بدرفتاری با مهاجران افغانستانی با هدف ایجاد اختلاف میان دو ملت در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

روز دوشنبه گذشته عده‌ای به سرکنسولگری ایران در هرات حمله‌ور شدند و اقدام به سنگ‌پرانی کردند. منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تعرض گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» هستند که پیش از این توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند. این اقدام سخیف به علاوه شهادت دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس، شهادت دو روحانی در حرم مطهر رضوی و انتشار کلیپ‌های مشکوک و جعلی به مثابه تکه‌های یک پازل با اهداف پلید امنیتی و اقتصادی از سوی دشمن علیه دو ملت ایران و افغانستان طراحی و چیده شده‌اند.

اغراض امنیتی توطئه‌های مذکور، اختلاف‌افکنی و تفرقه‌اندازی میان دو ملت همسایه ایران و افغانستان است که پیوندها و اشتراکات دیرینه در زمینه‌های گوناگون دارند. هدف اقتصادی این سناریوها و جنایات نیز ضربه‌زدن به پروژه خنثی‌سازی تحریم‌ها است. تعرض عده‌ای به کنسولگری ایران در هرات، واکنش‌های متعددی را در پی داشت.

احمد وحیدی، وزیر کشور پس از برگزاری نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مرزهای کشور و اتفاقات اخیر در افغانستان، اظهار کرد: جریاناتی به‌دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان هستند و این برنامه‌ریزی دشمن است.

وی با اشاره به سابقه دیرینه و روابط بسیار خوب دو ملت، خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره میزبان خوبی برای مهاجرین افغانستانی بوده‌اند و اقدامات عده‌ای که در هرات و کابل صورت گرفت مورد تأیید نیست و حتماً هدایت شده است که سعی در ایجاد تشنج دارند و باید مسئولان افغانستان نسبت به این موضوعات مراقبت کنند و تذکر بدهند.

وزیر کشور بر همین اساس از مردم هم خواست که توجه داشته باشند این تلاش‌های دشمن برای ایجاد حساسیت‌های غیرواقعی است و آن را قبول نکنند.

تخریب اتحاد بین افغانستان و ایران سناریو آمریکا است

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر ساق ایران در افغانستان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایران و افغانستان در واقع یک روح در دو بدن هستند، زیرا هیچ دو کشوری در جهان به این اندازه با یکدیگر اشتراک فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی ندارند. اما متأسفانه افغانستان طی سال‌های گذشته مورد تجاوز نیروهای فرامنطقه‌ای قرار گرفته است.

به گفته وی، مردم افغانستان طی سال‌های گذشته همواره قربانی مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار گرفتند. در حال حاضر نیز آمریکا به صورت مشخص به دنبال ایجاد اختلاف بین مردم ایران و افغانستان است و در این راستا سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

سفیر سابق ایران در افغانستان تاکید می‌کند: قطعاً کشورهای غربی به ویژه آمریکا از اتحاد مردم افغانستان و ایران نگران هستند، بر همین اساس سناریوی تخریب اتحاد بین دو کشور حدود یک ماه پیش توسط عناصر اطلاعاتی آمریکا در افغانستان و همچنین رسانه‌ها آغاز شده است.

اختلاف بین ایران و افغانستان هدف نظام سلطه است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در وضعیت کنونی ایران‌هراسی در افغانستان و افغانستان‌هراسی در ایران به شدت از سوی نظام سلطه و رسانه‌های وابسته به آنها پیگیری می‌شود تا شاید بتوانند به گونه‌ای شهادت طلاب شیعه در حرم رضوی را به نام پناهندگان افغانستانی تمام کنند و ضمن ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی، اختلاف بین دو ملت ایران و افغانستان را که سالیان سال روابط نزدیکی با هم داشته‌اند، ایجاد کنند که این نشان‌دهنده پیچیده و ترکیبی شدن جنگ نظام سلطه با انقلاب اسلامی و ملت ایران دارد.

وی ادامه می‌دهد: طی روزهای گذشته فیلم‌هایی از زدن، کشتن، شکنجه شدن و تجاوز به مهاجران افغان منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها دروغ و بعضاً مربوط به مدت‌ها قبل است اما برخی از آن‌ها نیز صحت دارند و البته ذهن مردم افغانستان را نیز کاملاً مشوش ساخته است.

صدرالحسینی اظهار می‌کند: پرواضح است که با فراری شدن بخشی از بدنه تربیت‌شده آمریکا در افغانستان، نظیر مریم سما که رهبر جریان ایران‌ستیزی در مجلس افغانستان بود و فرار آن‌ها به کشورهایی نظیر امارات متحده عربی و انتقال بخشی از آنها به آلبانی اکنون گروه‌های رسانه‌ای مشترک ایرانی افغان تحت امر آمریکا به وجود آمده و با پمپاژ شایعات قصد جاری کردن خون دو ملت توسط یکدیگر را دارند و در این بحبوحه روزنامه جمهوری اسلامی و امثال آن هم با آدرس غلط، حادثه تروریستی رخ‌داده در حرم را به طالبان نسبت می‌دهند! در حالی‌که طالبان این حادثه را محکوم کرده و فرد ضارب، افکار داعشی داشته و داعش و طالبان شدیداً با یکدیگر در حال جنگ بوده است و سخت‌ترین دشمنان یکدیگر در افغانستان هستند.

وی اضافه می‌کند: همچنین همین چندی پیش بود که مریم سما در آلبانی به همراه ۵۰۰ هزار دلار جعلی بازداشت شد که به گفته پلیس آلبانی، او قصد داشت این مقدار پول را به‌حساب «فضل محمود فضلی»، از دولتمردان رژیم سابق افغانستان، حواله کند. در ضمن پیش از این پلیس آلبانی اعلام کرده بود که از محل زندگی نظیفه ذکی، عضو دیگر مجلس سابق افغانستان، نیز ۱۰۰ هزار دلار کشف و ضبط کرده است که همه اینها دلالت بر طراحی‌های پیچیده‌ای برای برهم زدن روابط دو ملت دوست و برادر دارد.

صدرالحسینی در ادامه به سوءاستفاده صهیونیست‌ها از این اتفاق می‌پردازد و می‌گوید: آنها می‌خواهند این اتفاق را نوعی برنامه‌ریزی برای ضربه یا تضعیف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران جلوه دهند و به دنبال این هستند از این اتفاقات به نفع خودشان در فضای رسانه‌ای استفاده کنند و به این شکل شکنندگی و ضعف و زبونی و افول خود را تا حدودی جبران کنند.

کد خبر 568588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.