لایه‌های خورشید چگونه بررسی می‌شود؟

«خورشید» گوی بسیار بزرگی است که از چندین لایه گاز بسیار داغ تشکیل شده، اما نحوه دستیابی به اطلاعات در رابطه با اجزای بسیار خورشید چگونه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منجمان با استفاده از ابزارهای خاصی اطلاعات مورد نیاز خود را از خورشید به‌دست آورده‌اند که طیف‌نما، طیف‌نگار، خرمن‌نگار، تلسکوپ رادیویی، گردونه خبریاب فضایی و طیف‌نگار خورشیدی از جمله این ابزارها است.

برای تحقیق در رابطه با گازهای درخشان خورشید از طیف‌نما استفاده می‌شود؛ این وسیله دانشمندان را قادر می‌سازد تا نوع مواد شیمیایی را از رنگ‌های نور خورشید تشخیص دهند. دانشمندان از طیف‌نگار برای تشکیل پرنده ثابت رنگ‌های خورشید استفاده و بایگانی کرده‌اند. طیف‌نمای خورشیدی برای تحقیق در رابطه با دامنه و انواع مواد پراکنده خورشید استفاده می‌شود و هنگامی که به این دستگاه یک ابزار عکس‌برداری افزوده می‌شود، نام آن به طیف‌نمای خورشیدی تغییر می‌یابد.

به نوع خاصی از تلسکوپ «خرمن‌نگار» می‌گویند که ستاره‌شناسان با آن می‌توانند بدون نیاز به کسوف عکسی از خرمن خورشید تهیه کنند. خبریاب نیز به بالای جو زمین می‌رود و از آن نقطه اطلاعاتی به زمین مخابره می‌کند؛ زیرا بسیاری از پرتوهای خورشید توسط جو زمین جذب می‌شود و برای دست‌یابی به آن اطلاعات باید از جو خارج شویم.

کد خبر 568575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.