۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
قانون ترمودینامیک چیست؟

یک کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده گفت: در ترمودینامیک افراد به بررسی هر یک از واحدهای اصلی فیزیک می‌پردازند و رفتار آن‌ها را در شرایط مختلف می‌سنجند، قانون ترمودینامیک نقض‌کننده نظریه ماشین حرکت دائمی نیز است.

احسان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قوانین ترمودینامیک متشکل از چهار قانون فیزیکی است، اظهار کرد: در قوانین ترمودینامیک برای توصیف هر سیستم در تعادل گرمایی از واحدهای اصلی فیزیک مانند فشار، انرژی و آنتروپی استفاده شده است.

وی افزود: در قوانین ترمودینامیک افراد به بررسی هر یک از واحدهای اصلی فیزیک می‌پردازند و رفتار آن‌ها را در شرایط مختلف می‌سنجند. نکته دیگری که در رابطه با قوانین فیزیک وجود دارد این است که هر کدام نظریه‌ای را منع می‌کند و قانون ترمودینامیک نیز نقض‌کننده ماشین حرکت دائمی است.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده ادامه داد: قوانین ترمودینامیک به چهار قسمت تقسیم شده و از قانون صفر آغاز می‌شود، طبق قانون صفر ترمودینامیک اگر دو سیستم با سیستم سوم در یک تعادل گرمایی قرار بگیرد؛ بنابراین تمام سیستم‌ها در یک تعادل خواهد بود و نکته‌ای که در قوانین ترمودینامیک وجود دارد رسیدن به تعادل گرمایی است.

وی در رابطه با قانون اول ترمودینامیک گفت: قانون اول ترمودینامیک می‌گوید، انرژی درونی سیستم منزوی یا سیستمی که با بیرون تبادل گرمایی و انرژی ندارد، ثابت و پایدار است، قانون اول با عنوان قانون بقا کار و انرژی نیز شناخته می‌شود که طبق آن تغییرات انرژی درونی سیستم برابر است با اختلاف گرمای داده شده به سیستم و کار انجام شده توسط آن که اگر کاری انجام شود، جواب مثبت و در غیر این صورت جواب منفی خواهد بود.

تمنده اضافه کرد: در توضیح دوم قانون ترمودینامیک باید فرض کنیم که موتوری در یک سیکل در حال حرکت است و می‌خواهیم انتقال گرمایی مداوم از دمای ۱۰۰ درجه داشته باشیم، اما طبق این قانون اگر در کنار انتقال گرما چیز دیگری نباشد، این رخداد غیر ممکن خواهد بود.

وی تاکید کرد: قانون دوم ترمودینامیک به بیان کلوین و پلانک و کلاوزیوس گفته می‌شود که طبق بیان کلوین و پلانک اگر فرض کنیم وسیله‌ای در یک سیکل در حال حرکت است، نمی‌توان بدون از دست‌دادن گرما تبادل حرارتی داشته باشیم.

این کارشناس ارشد فیزیک سامانه‌های پیچیده در رابطه با قانون سوم ترمودینامیک گفت: طبق این قانون هنگامی که انرژی سیستم به حداقل مقدار خودش میل می‌کند، آنتروپی آن نیز کاهش می‌یابد؛ در واقع هنگامی که انرژی کم می‌شود بی‌نظمی نیز کاهش می‌یابد و به دلیل اینکه آنتروپی تعریف دیگر بی‌نظمی محسوب می‌شود، آنتروپی نیز به صفر میل می‌کند.

کد خبر 568573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.