منتظر برجام ماندن اشتباه محض است

استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تعاملات باید با کشورهای منطقه و همسایه تقویت شود، گفت: اشتباه محض است که منتظر پدیده‌ای به نام برجام باشیم و از ظرفیت‌های داخلی غافل بمانیم.

الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: در این دیدار نکات مهمی در خصوص مباحث بین‌المللی و داخلی توسط رهبر معظم انقلاب بیان شد، مهم‌ترین نکته این بود که در حال حاضر افراد دلسوز و مسلط در جریان مذاکرات تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: هرچند فرآیند مذاکرات همچنان در حال اجرا است اما تولید و توجه به سرمایه‌های ملی، صنعت و کشاورزی نباید متوقف شود؛ همان‌گونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند اگر در زمینه واکسیناسیون با تحریم مواجه نبودیم و این امید وجود داشت که از کشورهای مختلف واکسن تهیه کنیم هیچ‌گاه در موقعیت امروزی که می‌توانیم پنج مدل واکسن در داخل تولید و صادر کنیم، به سر نمی‌بردیم.

این استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب این است که مانند دولت قبل کشور معطل مذاکرات برجام نماند و تمام تمرکزها به این سمت نباشد، نباید این اشتباه دوباره تکرار شود بلکه باید با تمام توان، امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور به سمت توسعه پیش برود.

وی با بیان اینکه باید تعاملاتی با کشورهای منطقه، همسایه و همسو از طریق کریدورهای شمال و جنوب، شرق و غرب تقویت شود و ترانزیت کالا به مناطق مختلف صورت بگیرد، اضافه کرد: در واقع اشتباه محض است که منتظر پدیده‌ای به نام برجام باشیم و از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل بمانیم.

امین‌زاده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ وحدت و مردمی بودن دولت گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که مردمی بودن خوب است اما اینگونه نیست که صرفاً سفرهای استانی، مردمی بودن را اغنا کند، حتی ممکن است به دلایلی سفرهای استانی متوقف شود ولی مهم این است که مردم در حاشیه نباشند بلکه در رأس باشند.

به گفته وی، تلاشی در راستای صدور مجوزهای کسب و کار صورت گرفت تا جوانان و افراد جامعه توانمندی‌ها، استعدادها و پیشنهادها را در این راستا به کار بگیرند. اما شاهد هستیم که این مجوز با بروکراسی و طولانی شدن فرآیند انجام می‌شود و ممکن است سرمایه افراد بی‌ارزش شود.

استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند که مردم باید در متن اصلی باشند یعنی با مردم مشورت شود و در حوزه‌های اقتصادی از آن‌ها کمک گرفته شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای جهان استفاده از نیروهای مردمی و اعتماد به آن‌ها را در رأس امور دارند، البته این گونه نیست که دولت نقش حاکمیت خود را از دست بدهد؛ دولت می‌تواند ناظر باشد و از طریق متصدیان که گروه‌های مردمی هستند به نحو احسن کشور را اداره کنند و هر جا نقصی بود با تلاش مردم و صبر جمعی این دوران بحرانی سپری شود.

کد خبر 568311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.