مرمت «کاروانسرای سنگی زنجان» با اعتباری بالغ بر ۷میلیارد تومان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای سنگی زنجان، گفت: این بنا با هزینه‌ای بالغ بر هفت میلیارد تومان بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام «مختار کرمی» در جمع خبرنگاران با اشاره به مرمت و بازسازی «کاروانسرای سنگی زنجان» اظهار کرد: با توجه به شرایط اضطراری، مرمت و بازسازی کلی این بنا لازم و ضروری بود.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای سنگی یک اثر تاریخی به شمار می‌رود، افزود: این اثر یک موقوفه است و تحت تملک اداره اوقاف و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی، مرمت می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برای مرمت و بازسازی اساسی کاروانسرای سنگی زنجان، بالغ بر هفت میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از بودجه مورد نیاز برای این پروژه از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی تأمین شده و بخشی نیز از محل اعتبارات این اداره کل و موقوفه تأمین شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون این بنا با کاربری رستوران سنتی و تاریخی در حال بهره‌برداری و خدمت‌رسانی است و پس از ماه مبارک رمضان، به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

حجت‌الاسلام کرمی بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجرهای فرسوده، کف‌سازی، اجزای کانال‌کشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری کلی بنا، تسطیح و بهسازی حیاط، تعویض همه درب‌ها و نوسازی کلیه تأسیسات برقی و آبی و سرمایشی و گرمایشی، اجرای گرمایش از کف و سبک‌سازی بنا را از جمله اقدامات مرمتی در بنای تاریخی کاروانسرای سنگی اعلام کرد.

وی ادامه داد: طی این مراحل سعی شد ظاهر اولیه بنا به هیچ وجه تغییر نکند، حتی برخی خصوصیات از بین رفته بنا مانند محل بستن اسب‌ها، در زمانی که این محل به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد، دوباره احیا شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه مصالح به کار گرفته شده در این کاروانسرا بیشتر از سنگ بوده و به همین دلیل به «کاروانسرای سنگی» شهرت یافته است، ادامه داد: بیشتر کاروانسراهایی که در این مسیر احداث شده‌اند، سنگی هستند.

وی با تاکید بر اینکه کاروانسراها به‌عنوان آثار ملی موقوفه بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند و از ارزش زیادی برخوردار هستند، افزود: این بنا به گونه‌ای مرمت شده است که تا سال‌های طولانی نیاز به تعمیرات و بازسازی ندارد با این حال باید در حفظ، مرمت و نگهداری و معرفی این گونه بناها بیش از پیش کوشا باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدمت کاروانسرای سنگی زنجان به دوره صفویان و شاه عباس صفوی بازمی‌گردد.

کد خبر 568108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.