تجربیاتم را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهم/بچه‌های گروه از شرایط راضی بودند

کوهنورد حرفه‌ای و شناخته‌شده استان اصفهان، طی یک سفر حرفه‌ای به‌همراه یک تیم ۱۸نفره، فتح قله‌های بلند کشور نپال را به آنان آموزش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان اصفهان یکی از شاخص‌ترین کوهنوردان ایران و آسیا را در اختیار دارد که توانسته با دستاوردهای بزرگ، به پیشرفت رشته کوهنوردی کمک کند؛ یکی از این افراد، «امین دهقان» است که چندی پیش قله اورست را فتح کرد.

در گفت‌وگوی با امین دهقان در رابطه با برخی مسائل صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پس از صعودهای انفرادی موفقیت‌آمیز، گویا یک تجربه جدید گروهی برای فتح قله‌ها ایجاد کرده‌اید؟

یک تیم ۱۸ نفره ششم فروردین به کشور نپال آوردیم و حالا پس از صعود به کوه برگشته‌ایم و به کاتماندو رسیدیم. خوشبختانه صعودمان با موفقیت انجام شد، بیس‌کمپ اورست، قله کالاپاتار و سپس قله شش هزار و ۲۰۰ متری آیلندپیک در هیمالیای نپال را طی کردیم.

هدفتان از انجام چنین تجربه‌ای به‌صورت گروهی با علاقه‌مندان به کوهنوردی چه بود؟

هدف از این صعود، انتقال تجربیات بود؛ جزو آدم‌های منحصر به فرد نیستم که چون قله‌های چند هزار متری را پیموده‌ام، دیگران موفق به انجام این کار نشوند.

تمام دانش خود را برای حرفه‌ای شدن در اختیار دیگران گذاشتید؟ آموزش افراد چه‌قدر زمان برد؟

جزو ورزشکارانی هستم که تمایل دارم ورزش را در جامعه گسترش دهم و در رشته خودم، بدون حاشیه آن را انتشار دهم. یکی از راه‌های رسیدن به مقصود، اجرای صعودهای برون‌مرزی بود؛ البته پیش از آن چندین ماه اردوها و کلاس‌های رایگان آموزشی برگزار و مرتب از راه دور و نزدیک، تجربه‌هایم را به علاقه‌مندان منتقل کردم.

وضعیتی مختصر از گروهتان را تشریح می‌کنید؟

من و ۱۸ نفر دیگر در قالب یک تیم هفت نفره و ۱۲ نفره به قله‌های مذکور صعود کردیم. در تیم ما پزشک و امدادگر وجود داشت؛ حتی عکاس نیز داشتیم که همه کوهنورد بودند.

این صعود دسته‌جمعی چه‌اندازه طول کشید؟

پروژه‌مان از ششم فروردین‌ماه آغاز شد و از فرودگاه اصفهان حرکت کردیم و هفتم فروردین‌ماه به نپال رسیدیم. قرنطینه و تست کرونا نیاز نبود و با ارائه واکسن کرونا به منطقه اعزام شدیم و هم‌اکنون در شهر کاتماندو پایتخت نپال، قرار داریم.

از این سفر گروهی به‌عنوان سرپرست چه تجربه‌ای به‌دست آوردید؟

طی سال‌های اخیر، تجربه‌های زیادی کسب کرده‌ام؛ البته ادعایی ندارم و باید تاکید کنم که هیچ‌کس بدون عیب نیست، اما بچه‌ها از شرایط برنامه راضی بودند و از من تشکر می‌کردند.

برای صعود به قله‌های بلند و کوهنوردی چه اقدامات و تجربیاتی لازم است؟

ابتدا باید دوره‌های آموزشی رسمی فدراسیون کوهنوردی از جمله کوه‌پیمایی، پزشکی کوهستان، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی و هواشناسی که همه به‌صورت حضوری است را بگذرانند؛ هیچ‌کدام از دوره‌های کوهنوردی مجازی نیست. پس از کامل‌شدن آموزش‌ها، صعود به کوه‌های ایران را در دستور کار قرار دهند و سپس به منطقه برون‌مرزی بیایند.

کد خبر 568083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.