تعلیق بازپرداخت بدهی‌های خارجی سریلانکا

کلمبو با کاهش ذخایر خارجی مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری مانند دارو و مواد غذایی، پرداخت بدهی‌های خارجی خود را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «سریلانکا» درگیر بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر است؛ زیرا شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور طی ماه گذشته با افزایش حدود ۱۹ درصدی، سریع‌ترین رشد را در آسیا داشته است. هزینه‌های سرسام‌آور، قطعی برق گسترده و کمبود غذا و دارو باعث تشدید اعتراضات خیابانی گسترده در این کشور شده است.

با افزایش اعتراضات شهروندان نسبت به تورم ۲۰ درصدی و قطعی برق ۱۳ ساعته در طول شبانه‌روز، رئیس بانک مرکزی سریلانکا با اشاره به ذخایر خارجی محدودی که برای واردات کالاهای ضروری مانند سوخت باید نگه دارد و اعلام این حقیقت که در حال حاضر کشور به مرحله‌ای رسیده که پرداخت بدهی‌ها برای آن چالش‌برانگیز و غیرممکن است، اعلام کرد که سریلانکا موقتاً پرداخت بدهی‌های خارجی خود را متوقف می‌کند تا از گرفتار شدن به نکول سخت (ناکام ماندن در پرداخت بدهی در زمان تعیین‌شده) جلوگیری کند. وی خاطرنشان کرد که در شرایط فعلی، این بهترین اقدامی است که می‌توان برای بازسازی ساختار بدهی‌ها و پیشگیری از نکول انجام داد.

دولت سریلانکا که در بحبوحه ناآرامی‌های عمومی فزاینده ناشی از بحران اقتصادی اخیر کشور با تغییراتی مواجه بود با بیان این‌که اقدام به تعویق پرداخت بدهی‌های خارجی با حسن نیت انجام شده است، تأکید کرد که این کشور ۲۲ میلیون نفری، هرگز در پرداخت بدهی‌های خود کوتاهی نکرده است و اطمینان داد که این تعویق به صورت موقت خواهد بود تا زمانی که سریلانکا تحت حمایت برنامه‌ای با صندوق بین‌المللی پول (IMF) با طلبکاران به توافق برسد. دولت همچنین گفت که در شرایط فعلی کشور باید بر واردات اقلام ضروری تمرکز کند نه این‌که نگران تأمین بدهی‌های خارجی باشد.

سریلانکا که در حال حاضر در کنار قطعی طولانی‌مدت برق از کمبود غذا، دارو و سوخت نیز رنج می‌برد، قرار است هفته آینده برای دریافت وام به‌منظور کمک به پرداخت بدهی ۸.۶ میلیارد دلاری خود با صندوق بین‌المللی پول وارد مذاکره شود. ذخایر خارجی این کشور جزیره‌ای با بازپرداخت بدهی خارجی چهار میلیارد دلاری در سال جاری از جمله یک میلیارد دلار اوراق قرضه مستقل بین‌المللی که سررسید آن ماه جولای است، در پایان ماه مارس به رقم ناچیز ۱.۹۳ میلیارد دلار رسید.

تحلیلگران «جی‌پی مورگان» برآورد کرده‌اند که خدمات بدهی ناخالص سریلانکا در سال ۲۰۲۲ به هفت میلیارد دلار و کسری حساب جاری آن به حدود سه میلیارد دلار خواهد رسید. در شرایطی که بازار انتظار چنین نکولی را برای سریلانکا دارد، باید در انتظار اقدامات دولت جدید در گفت‌وگو با صندوق بین‌المللی پول ماند که در حال حاضر به‌دنبال دریافت کمک از کشورهای هند و چین است که از اصلی‌ترین طلبکاران آن به حساب می‌آیند.

سریلانکا امیدوار است تحت حمایت چین، شانس دریافت وام را از صندوق بین‌المللی پول داشته باشد و چین اعلام کرده، همان‌طور که تاکنون تمام تلاش خود را برای ارائه کمک به توسعه اجتماعی‌اقتصادی سریلانکا انجام داده است، در آینده نیز به این کار ادامه خواهد داد.

دیپلمات ارشد سریلانکا اعلام کرد که چین به او اطمینان داده است ترتیبی برای پرداخت وام و خطوط اعتباری به این کشور اتخاذ کند و با اطمینان گفت که این کشور با کمک مالی ۲.۵ میلیارد دلاری به دلیل وخیم‌تر شدن بحران تورم در سریلانکا، به این کشور جزیره‌ای کمک خواهد کرد تا از پس شرایط برآید.

سریلانکا به‌این‌ترتیب تلاش می‌کند برای بازپرداخت وام‌های چینی فعلی خود با تاریخ مقرر بازپرداخت در ماه جولای از پکن یک میلیارد دلار وام بگیرد و برای خرید کالاهایی مانند منسوجات مورد نیاز خود از اقتصاد شماره دو جهان برای حمایت از صنعت صادرات پوشاک، از این کشور ۱.۵ میلیارد دلار خطوط اعتباری دریافت کند. مقامات کشور اطمینان دارند به زودی این تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

سریلانکا برای خرید اقلامی مانند سوخت که به دلیل کمبود ارز خارجی به سختی تلاش می‌کند آن را تأمین کند، از چین تقاضای کمک کرده است که البته نمی‌توان از دریافت چنین حمایتی اطمینان حاصل کرد چرا که چین خود واردکننده خالص چنین کالاهایی است.

کد خبر 568053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.