۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
موج دریا چگونه ایجاد می‌شود؟

در یک روز آرام، روی دریا موج بسیار کمی وجود دارد؛ اما هنگامی که هوا طوفانی می‌شود، موج روی آب نیز افزایش می‌یابد و همین مسئله به خوبی دلیل ایجاد موج دریا را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «موج» ارتباط حرکت نیرو را از نقطه‌ای به نقطه دیگر نشان می‌دهد؛ نیرویی برای شروع ایجاد موج وجود دارد که باد این نیرو را در آب ایجاد می‌کند. هنگامی که موج‌هایی پشت‌سر ایجاد می‌شود، شاید فکر کنید آب در حال حرکت است؛ اما اگر تکه چوبی در همان لحظه روی آب شناور باشد، متوجه خواهید شد که هیچ حرکتی ندارد، بلکه تنها با موج بالا و پایین می‌رود.

موج حرکت قطره‌های آب به سمت بالا و پایین است که تا ساحل ادامه دارد؛ اما آب حرکتی نمی‌کند، مانند طنابی که در دست می‌گیرید و روی آن موج ایجاد می‌کنید. هنگامی که موج در انتهای مسیر به ساحل برخورد می‌کند، سرعتش به دلیل اصطکاک حاصله کاهش می‌یابد؛ اما بخش بالایی به حرکت خود ادامه می‌دهد تا سرانجام فروریزد و به اصطلاح، موج شکسته ایجاد می‌کند.

در داخل موج، قطره‌ها آب به صورت دایره‌ای حرکت می‌کند و با فشار باد به سمت بالا و جلو می‌رود و دوباره به عقب برمی‌گردد و پایین می‌ریزد که عامل سقوط آب‌های بالاآمده، نیروی جاذبه است.

کد خبر 568023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.