ساخت ابرانسان‌های مکانیکی با سوئیت‌رباتیک

یک دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت: شکل تکامل‌یافته پروتزهای پزشکی که با عنوان اگزواسکلت یا رباتیک‌سوئیت شناخته می‌شود، علاوه بر استفاده پزشکی، برای افراد عادی نیز قابل استفاده است و به نوعی شخص را به ابرانسانی با قدرت بالا یا سرعت بسیار زیاد تبدیل می‌کند.

حامد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه سوئیت رباتیک یا اگزواسکلت مجموعه‌ای از تجهیزات الکترومکانیکی است، اظهار کرد: این تجهیزات به بدن انسان متصل شده و امکان انجام عملیات‌های مختلف و پیچیده‌ای را که در حالت عادی ناممکن است، فراهم می‌کند.

وی افزود: اگزواسکلت‌ها تجهیزاتی متشکل از مجموعه سنسورها، عملگرها، موتورها و تجهیزات هیدرولیک است که از طریق باتری‌های ذخیره‌ساز انرژی مقادیر بسیاری انرژی را در خود ذخیره کرده و به انسان قابلیت‌هایی مانند بلند کردن وزنه‌های سنگین یا حرکت با سرعت بسیار را می‌دهد.

این دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک ادامه داد: این فناوری در ابتدا بیشتر برای توانبخشی مورد استفاده بود؛ همچنین قابلیت‌های اصلی آن برای افرادی بود که به صورت طبیعی نمی‌توانستند راه بروند. درواقع نمونه‌های طبی این تکنولوژی که امروزه در بازار موجود است و تحت عنوان پروتز شناخته می‌شود، برای افراد نیازمند قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: شکل تکامل‌یافته پروتزهای پزشکی که با عنوان اگزواسکلت یا رباتیک‌سوئیت شناخته می‌شود، علاوه بر استفاده پزشکی، برای افراد عادی نیز قابل استفاده است و به نوعی شخص را به ابرانسانی با قدرت بالا یا سرعت بسیار زیاد تبدیل می‌کند.

شهبازی در رابطه با کاربرد این تکنولوژی گفت: اگزواسکلت‌ها، امروزه کاربردهای بسیاری زیادی دارد و بیشتر در زمینه نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طور مثال این تکنولوژی برای غواصان به نوعی طراحی می‌شود که با سرعت بیشتر مسافت بسیاری را زیر آب حرکت کنند یا سربازانی که روی خشکی هستند، بتوانند تجهیزات نظامی سنگین را حمل کنند؛ همچنین در میدان جنگ توانایی‌های بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در ایران تحقیقاتی در عرصه اگزورباتیک انجام شده و در زمینه مهندسی پزشکی نمونه‌های ساده پروتز پا یا دست مصنوعی استفاده می‌شود که به صورت مستقیم از سیگنال‌های مغذی ارتباط گرفته و کاملاً مشابه اجزای مصنوعی بدن عمل می‌کند.

این دکترای هوش‌مصنوعی ادامه داد: تمام اجزای بدن انسان در مهندسی پزشکی شبیه‌سازی شده است و با توجه به اینکه معلولیت در تمام دنیا وجود دارد، ایران نیز در این زمینه فعال بوده و حتی شرکت‌هایی در تولید این تجهیزات فعالیت می‌کنند؛ اما در حوزه نظامی به دلیل اینکه تحقیقات به تازگی شروع شده و هزینه این تجهیزات نیز بسیار زیاد است هنوز پیشرفت‌های زیادی حاصل نشده است.

وی در رابطه با مشکلات رباتیک‌سوئیت گفت: بزرگ‌ترین عیب رباتیک‌سوئیت هزینه‌های بسیاری است که به افراد و صنعت وارد می‌کند، اما مشکل دیگری که این تکنولوژی دارد عارضه‌های حوزه سایبر و مباحث مربوط به کنترل و امنیت است.

شهبازی تصریح کرد: هنگامی که بدن به تجهیزات الکترومکانیکی متصل می‌شود در معرض حمله سایبری قرار می‌گیرد و اگر افراد به صورت متداول از این فناوری استفاده کنند امکان هک شدن و تحت کنترل قرار گرفتن بدن آن‌ها وجود دارد.

کد خبر 568022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.