وضعیت «بیمه‌ها» با تغییر نظام ارزی دارو

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: مقرر شده است با تغییر نظام ارزی دارو، دولت معادل ریالی آن را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار دهد که در این صورت، یقیناً پرداخت از جیب بیماران بابت داروها «ثابت» خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «شهرام غفاری» دراین‌باره اظهار کرد: با تغییر نظام ارزی دارو، قیمت دارو حدود چهار برابر می‌شود؛ در یک بخش‌هایی کمتر و در برخی بیشتر خواهد شد اما مقرر شده است دولت معادل ریالی تغییر نظام ارزی دارو را در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر پایه قرار دهد که در این صورت یقیناً پرداخت از جیب بیماران بابت داروها ثابت خواهد ماند.

وی افزود: تصورم بر این است که اگر مجلس چنین تصمیمی گرفته، حتماً این دوراندیشی را داشته که این اعتبار در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر قرار بگیرد تا بتوانیم تعهداتمان را ایفا کنیم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه سهمی از درآمدهای سازمان به درمان اختصاص داده می‌شود، گفت: بخش عمده درآمدهای سازمان صرف پرداخت مستمری و بخشی وارد حوزه درمان می‌شود که این مبلغ در سال گذشته حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان بود. معمولاً بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از بودجه معاونت درمان صرف امور درمانی و مابقی صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.

غفاری تأکید کرد: از دیدگاه کارشناسی، بدون حمایت دولت، اجرای تصمیم تغییر نظام ارزی دارو امکان‌پذیر نیست؛ اما با ایفای تعهد دولت در این زمینه، فرانشیز دارو تغییر محسوسی پیدا نمی‌کند.

به گزارش ایمنا، موضوع اصلاح ساختار ارزی دارو و انتقال آن به بیمه‌ها در حالی این روزها مطرح است که حواشی افزایش قیمت دارو در سال گذشته، همچنان ادامه دارد؛ افزایش قیمتی که به گفته دکتر دارایی رئیس سازمان غذا و دارو، «در شش‌ماهه نخست سال گذشته و به دلیل کاهش دو میلیارد دلاری بودجه دارو اعمال شد و مسئولان وقت برای جبران کمبود بودجه، ارز برخی از داروها را به نیمایی تغییر دادند و این اتفاق سبب شد با توجه به تأمین برخی داروها با ارز نیمایی و خارج شدن آن‌ها از فهرست بیمه، افزایش قیمت دارو رقم خورد»؛ چالش ارزی که در آن زمان منجر به کمبود دارو حتی در حوزه داروهای ایرانی شد و تولیدکنندگان داخلی هم ارزی برای واردات مواد اولیه نداشتند.

کد خبر 567922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.