حفظ امنیت شهرها از تهدیدهای احتمالی اینترنت ۵G

ظهور اینترنت پرسرعت ۵G، شایعات درست و نادرست زیادی را با خود به همراه آورده است؛ متخصصان تکنولوژی در تلاش هستند ایمنی شهرها را در مقابل تهدیدهای احتمالی تامین کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اینترنت پرسرعت ۵G از زمان ظهور خود، نگرانی‌های زیادی را برای ساکنان کره خاکی در پی داشته است که بعضی از آن‌ها ظاهراً منطقی به نظر می‌رسد، حال آن‌که بسیاری نیز (مثلاً این‌که شیوع ویروس کرونا نتیجه این تکنولوژی است) کاملاً بی‌اساس در نظر گرفته شده است. با وجود تفکرات و شایعات منفی زیادی که در مورد اینترنت ۵G وجود دارد، بدون شک وجود آن به پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه تکنولوژی کمک زیادی خواهد کرد، ضمن این‌که در اتصال شهرها به یکدیگر، متفاوت با گذشته، سهیم خواهد بود. علاوه بر این، اینترنت ۵G فرصت‌های شگفت‌انگیز بسیاری برای بهبود وضعیت شهرهای هوشمند آینده فراهم خواهد آورد و به افزایش چشمگیر سرعت انجام پروژه‌های شهری کمک زیادی خواهد کرد.

حفظ امنیت شهرهای امروز از تهدیدهای احتمالی اینترنت ۵G

شهرهای هوشمند آینده مبتنی بر اینترنت ۵G خواهد بود

۵G، اینترنت پرسرعت نسل پنجم به‌شمار می‌رود که با هدف ایجاد تحول در تجارت، جامعه و تکنولوژی در شهرهای هوشمند امروز و آینده به وجود آمده است. شهرهای هوشمند به مناطقی مدرن اشاره دارد که در آن‌ها، اغلب فرآیندها از طریق تکنولوژی و سنسورهای دیجیتالی قابل کنترل است و مردم در شرایطی با کیفیت بالاتر، نسبت به ساکنان سایر شهرها به سر می‌برند.

شهرهای هوشمند از مزایای اینترنت اشیا بیشترین بهره را می‌گیرند و از این طریق، زندگی را برای تمام ساکنان خود تسهیل می‌کنند. در واقع، این شهرها تلفیقی از مردم، تکنولوژی، زیرساخت، مدیریت، اقتصاد و حکومت است که در آن‌ها، همه سرویس‌ها، از مدیریت ترافیک گرفته تا خدمات پست به یکدیگر متصل می‌شود.

محققان، سرعت اتصال به اینترنت را از طریق ۵G حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از سیستم‌های امروزی ۴G تخمین زده‌اند که در نتیجه این امر، اتلاف زمان در صورت استفاده از آن حدود ۲۵ برابر کمتر از زمان استفاده از اینترنت ۴G خواهد بود. علاوه بر این، اینترنت نسل پنجم می‌تواند در هر کیلومتر مربع، حدود یک میلیون وسیله الکترونیکی را پوشش دهد که این قابلیت هزار برابر بیشتر از توانایی اینترنت نسل چهارم خواهد بود. مهم‌تر از همه این‌که، اینترنت ۵G امکان تردد و گسترش خودروهای پرنده و وسایل نقلیه بدون راننده را نیز افزایش خواهد داد که این امر به سهم خود می‌تواند تحول عظیمی در زمینه حمل‌ونقل شهری به وجود آورد.

حفظ امنیت شهرهای امروز از تهدیدهای احتمالی اینترنت ۵G

تهدیدهای احتمالی ناشی از عملکرد اینترنت ۵G در شهرهای آینده

بدون شک، اینترنت ۵G نیز مانند اینترنت‌های نسل‌های گذشته، در مقابل حملات سایبری و ایمنی آسیب‌پذیر خواهد بود؛ چرا که از همان تکنولوژی‌های به کار برده شده در سیستم‌های ۳G و ۴G برای ایجاد آن بهره گرفته شده است.

علاوه بر این، از آن‌جا که اینترنت نسل پنجم محدوده‌های وسیع‌تری را تحت پوشش قرار می‌دهد، در نتیجه آسیب‌پذیری آن نیز برای تمام جمعیت بیشتر خواهد بود و تهدیدهای بیشتری را حتی پیش روی افرادی قرار خواهد داد که از اینترنت هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند.

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که چنانچه یک نقطه اتصال در شبکه مورد حمله قرار گیرد، ممکن است نقاط اتصال بیشتری آسیب ببیند که در نتیجه آن، جوامع زیادی در معرض خطر سوءاستفاده از اطلاعات شخصی قرار خواهند گرفت. در واقع، هکرهای اینترنت با یک حمله خود می‌توانند به محدوده وسیع‌تری لطمه بزنند و افراد بیشتری را تحت تأثیر اعمال ناشایست خود قرار دهند. به عنوان مثال، در یک حمله سایبری در بوستون آمریکا، یک بیمارستان کودکان مورد هدف قرار گرفت که در نتیجه آن، هیچ‌یک از کارکنان مرکز درمانی قادر به استفاده از تجهیزات درمانی وابسته به شبکه نبودند و همین امر، جان بسیاری از کودکان بستری شده را به خطر انداخت.

حفظ امنیت شهرهای امروز از تهدیدهای احتمالی اینترنت ۵G

چگونه می‌توان شهرهای آینده را در مقابل تهدیدهای احتمالی ناشی از اینترنت نسل پنجم حفظ کرد؟

مدیران در شهرهای هوشمند باید تمام توجه خود را بر حفظ ایمنی مردم از خطرات احتمالی ناشی از اینترنت ۵G متمرکز کنند و دو اصل ایمنی یعنی حریم شخصی و یکپارچگی را در سراسر جوامع مورد توجه قرار دهند. در حال حاضر برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند، اقدامات زیادی در زمینه ایمن‌سازی جوامع در مقابل اینترنت نسل پنجم اعمال کرده‌اند و نرم‌افزارهای متعددی برای ارائه پروتکل‌های امنیتی و اتصال تجهیزات الکترونیکی مختلف به اینترنت ارائه داده‌اند. اغلب تجهیزات از قابلیت شخصی‌شدن تنظیمات و سازگاری با نرم‌افزارها برخوردار است و در نتیجه امکان ارائه استراتژی‌های پیشرفته‌تر و کارآمدتر برای تأمین ایمنی بیشتر در مقابل حملات سایبری وجود دارد.

علاوه بر این، کاربران اینترنت پرسرعت ۵G می‌توانند از نرم‌افزارهای مخصوص ابراز هویت بهره گیرند که در این صورت، حریم خصوصی آن‌ها از تهاجم هکرهای اینترنتی حفظ می‌شود.

برش‌بندی شبکه در اینترنت نسل پنجم از دیگر تدابیر ایمن‌سازی به حساب می‌آید که در آن امکان ارائه و تنظیم عملکردهای مختلف شبکه و استفاده دوباره آن‌ها در هر برش شبکه وجود دارد که این امر به سهم خود به ایمنی بیشتر شبکه کمک می‌کند.

حفظ امنیت شهرهای امروز از تهدیدهای احتمالی اینترنت ۵G

کد خبر 567919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.