امشب شاهد مقارنه مشتری و نپتون باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: چهارشنبه _بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ دو سیاره مشتری و نپتون در یک مقارنه استثنایی قرار خواهند گرفت و سیاره مشتری با جدایی زاویه‌ای شش دقیقه قوسی از سمت شمال نپتون در آسمان عبور می‌کند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چهارشنبه _بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ دو سیاره مشتری و نپتون در یک مقارنه استثنایی قرار خواهند گرفت و سیاره مشتری با جدایی زاویه‌ای شش دقیقه قوسی از سمت شمال نپتون در آسمان ما عبور می‌کند. از موقعیت رصدخانه لارستان این همنشینی سماوی در آسمان سپیده‌دم قابل مشاهده خواهد بود و اجرام ساعت ۰۵:۱۱ (یک ساعت و ۱۸ دقیقه قبل از خورشید) طلوع می‌کنند و به ارتفاع ۱۳ درجه بالاتر از افق شرقی می‌رسند.

وی افزود: ساعت ۰۶:۱۴ قبل از اینکه با طلوع آفتاب از دید ما محو شود. قدر مشتری منفی ۲.۱ و نپتون هشت تخمین زده شده؛ البته هر دو جرم در صورت فلکی دلو قرار دارند. در موقعیت مقارنه این دو جرم به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک خواهند بود تا در یک میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار بگیرند.

رصد خوشه ستاره‌ای امگا قنطورس

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: چهارشنبه _بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ درخشان‌ترین خوشه کروی در آسمان، امگا قنطورس (mag ۳.۷) کل طول شب قابل رصد است و حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان بالای سر ما خواهد رسید. البته با میل ۴۷ درجه و ۲۸ دقیقه قوسی جنوبی، دیدن آن از نیمکره جنوبی راحت‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۲۲ درجه شمالی قابل مشاهده نیست. این خوشه ستاره‌ای از موقعیت رصدخانه لارستان بیشتر از ۱۴ درجه بالاتر از افق در آسمان قرار نخواهد گرفت.

وی تصریح کرد: رصد خوشه ستاره‌ای امگا قنطوری با قدر ۳.۷ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان کاملاً تاریک دشوار است؛ اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به راحتی قابل مشاهده است. خوشه ستاره‌ای کروی اُمگا قنطورس که NGC5139 نیز نامیده می‌شود ۱۵ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد. این خوشه حدود ۱۰ میلیون ستاره دارد که خیلی قدیمی‌تر از خورشید هستند؛ همچنین گستردگی این خوشه حدوداً ۱۵۰ سال نوری است.

کد خبر 567835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.