باشگاه پیکان اهل بیانیه‌دادن نیست/برخی تیم‌ها توهم توطئه دارند!

امیر عطابخش از ماجراهای لیگ‌برتر فوتبال و اتفاقات داوری، میزبانی از جام باشگاه‌های والیبال آسیا و هدف قهرمانی در والیبال مردان و فوتسال زنان، همچنین اقدامات برای پخش‌ زنده فینال لیگ‌برتر فوتسال زنان می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باشگاه پیکان به‌عنوان یکی از باشگاه‌های جوان، در امر مدیریت نیز جوان‌گرایی را در دستور کار خود قرار داده و اواخر سال ۱۴۰۰ «امیر عطابخش» را به‌عنوان سرپرستی مدیرعاملی باشگاه انتخاب کرد. در طول این مدت، اتفاق‌های خوب و نتایج ارزشمندی در باشگاه پیکان رقم خورد که بدون شک، رد پای اقدامات و تلاش‌های عطابخش در آنان پاک‌نشدنی است. پس از بخش نخست گفت‌وگو با این مدیر اصفهانی در اواخر سال گذشته، به سراغ گفت‌وگوی دوم با وی رفتیم تا از شرایط عطابخش و پیکان در رشته‌های مختلف ورزشی مطلع شویم.

گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری ایمنا با امیر عطابخش مدیرعامل باشگاه پیکان را در ادامه می‌خوانید:

سال ۱۴۰۰ بر شما چگونه گذشت و چه رویکردی در سال جدید به‌همراه پیکان در سر دارید؟

سال ۱۴۰۰ با ذوب‌آهن در شرایط بحرانی و خوشبختانه بقا در لیگ آغاز شد و با پیکان در شرایط مناسب به اتمام رسید؛ در یک کلمه بگویم سال فراز بود. هر جا که بودم به موفقیت رسیدم و اگر در سال ۱۴۰۱ در پیکان به فعالیت ادامه دادم، باشگاهی فوق‌پیشرفته با سرعت بسیار زیاد در راستای گرفتن قله‌های بزرگ ورزشی به حامیان پیکان تحویل می‌دهیم.

شرایط فعلی‌تان در بخش مدیریت ورزشی باشگاه پیکان چگونه است؟
تلاش کرده‌ام همیشه سرباز ورزش ایران باشم. پیشنهادات غیرورزشی زیادی در طول مدت‌های اخیر به دستم رسیده اما عشق و تخصصم ورزش است؛ در حال حاضر نیز سرباز پیکان هستم و تا زمانی که اعتماد مدیران پیکان نسبت به من وجود داشته باشد در پیکان می‌مانم و به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

از عملکرد تیم‌های مردان و زنان پیکان بگویید
فوتسال زنان، دور رفت فینال لیگ‌برتر را پشت سر گذاشت و امیدوارم در بازی برگشت موفق باشیم و تیم شایسته زنان فوتسال پیکان، بتواند عنوان قهرمانی مسابقات را به‌دست بیاورد. بسکتبال مردان پیکان در پلی‌آف لیگ دسته‌یک حضور دارد و میزبان جام باشگاه‌های والیبال آسیا هستیم. با همکاری‌هایی که با فدراسیون والیبال انجام می‌دهیم، امیدواریم میزبانی خوبی داشته باشیم و تیم‌های خارجی با رضایت‌مندی ایران را ترک کنند. تیم پیکان نیز یکی از نمایندگان ایران در این تورنمنت است و تلاش می‌کنیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

باشگاه پیکان اهل بیانیه دادن نیست/برخی تیم‌ها توهم توطئه دارند!

در رابطه با حضور هواداران در ورزشگاه‌ها، باشگاه پیکان می‌تواند مانند سرخابی‌ها از حق طبیعی‌اش استفاده کند؟

اگر قرار است قانون اجرا شود، باید برای همه به شکل یکسان اجرا شود. برخی باشگاه‌ها ممکن است تماشاگران زیاد یا کمی داشته باشند، اما قانون باید به مساوات تقسیم شود. همین‌طور که در مباحث داوری خواهان اجرای عدالت در زمین بوده‌ایم، خارج از زمین نیز فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید بدون حرف و حدیثی تصمیمات یکسان بگیرند تا شبهه‌ای در خصوص وجود تیم‌های خاص ایجاد نشود. تمام تیم‌ها با بهره‌گیری از امتیاز میزبانی‌شان، می‌توانند از نعمت حضور تماشاگران استفاده کنند؛ چراکه تماشاگر، نمک ورزش است و شور و هیجان با وجود تماشاگران حتی به‌صورت محدود منجر به این اتفاق می‌شود.

اگر تصمیمی برای ورود کمک‌داور ویدئویی به لیگ‌برتر شود، استقبال می‌کنید؟

تیم فوتبال پیکان بارها از داوری ضربه خورده و اگر اجرای صحیح داوری‌ها با آمدن VAR حل می‌شود، باشگاه پیکان نیز در راستای بهبود سوت‌زنی‌ها پیش‌قدم می‌شود و تلاش می‌کنیم VAR در ورزشگاه خانگی پیکان نیز راه‌اندازی شود.

از تجهیز و آماده‌سازی ورزشگاه اختصاصی پیکان گفته بودید؛ چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ورزشگاه پیکان‌شهر تا سال ۱۳۹۲ میزبانی لیگ‌برتر را بر عهده داشت، اما با قوانین جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیگر بازی‌ها در آن زمین انجام نشد. نخستین اقداماتی که در حال انجام دادن آن در بخش زیرساخت‌های باشگاه هستیم، همگام‌سازی ورزشگاه و ارتقای آن در راستای قوانین AFC به‌جهت میزبانی کردن در لیگ‌برتر است.

باشگاه پیکان میزبانی جام باشگاه‌های والیبال آسیا را برعهده دارد؛ چه برنامه‌هایی برای یک میزبانی شایسته در دستور کار قرار دارد؟

اگر کنفدراسیون والیبال آسیا، میزبانی جام باشگاه‌ها را به پیکان بدهد، تلاش می‌کنیم یک میزبانی متناسب با شخصیت باشگاه پیکان و ایران برگزار کنیم؛ همچنین سعی ما بر این است که با قهرمانی مسابقات را به اتمام برسانیم و بتوانیم نماینده آسیا در جام باشگاه‌های جهان نیز باشیم. پیکان در والیبال آمده که دوباره در آسیا آقایی کند. یک رویداد بزرگ در جام باشگاه‌های والیبال آسیا را میزبانی خواهیم کرد، همکاری خوبی میان فدراسیون والیبال و وزارت ورزش و جوانان با باشگاه پیکان ایجاد شده و کارگروه‌ها نیز تشکیل شده است.

شرایط پیکان در جام باشگاه‌ها ویژه و سخت‌تر است؛ برای موفقیت کارتان را شروع کرده‌اید؟

در دو جبهه باید برای میزبانی شایسته و رقم‌زدن مقام قهرمانی تلاش کنیم. باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم تا با یک ترکیب خوب، راهی مسابقات شویم.
آقای اکبری، لیستی برای جذب ۱۲ بازیکن جدید خارجی و چند بازیکن ایرانی و حتی لژیونر به ما ارائه کرده است، آن لیست محرمانه بوده و در حال پیگیری‌ها هستیم که تا حد توان، بر اساس نظرات سرمربی، یک تیم خوب و شایسته را روانه مسابقات کنیم.

برای رقابت‌های والیبال آسیا بازیکن جدیدی جذب خواهید کرد؟
همان طور که نماینده ژاپن «موزرسکی» با تجربه و ملی‌پوش را در اختیار دارد، نماینده قطر و تیم شهداب یزد، دیگر نماینده ایران به‌دنبال جذب بازیکنان خارجی هستند و ما هم تدارکات لازم را می‌بینیم و سعی می‌کنیم با بازیکنان خارجی خوبی که مدنظر داریم، توافق کنیم؛ اما موفقیت ما منوط به در اختیار داشتن بازیکنان و تعطیلی لیگ‌ها است. لیگ‌های لهستان، ایتالیا، ترکیه و روسیه که اصولاً بازیکنان خیلی‌خوبی در آنجا حضور دارند، در حال انجام است و حتی ممکن است بازی‌های نهایی‌شان تا اواسط مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به‌طول بینجامد. بنابراین نمی‌توانیم از آن لیگ‌ها بازیکنی جذب کنیم؛ باید پیش برویم و انتخاب‌های خوبی داشته باشیم. با وجود اینکه کارمان سخت است و امیدوارم سرانجامش به‌نفع والیبال ایران و پیکان باشد تا از نام ایران در مقابل تیم‌های بزرگ و قدرتمند دفاع کنیم.

باشگاه پیکان اهل بیانیه دادن نیست/برخی تیم‌ها توهم توطئه دارند!

از عقد قرارداد با باشگاه‌های آسیایی و اروپایی صحبت کرده بودید

برخی باشگاه‌ها با باشگاه‌های آسیایی و اروپایی، عقد خواهرخواندگی می‌بندند؛ اما در عمل چیزی نمی‌بینید! در پیکان این راه را پیگیری می‌کنیم و وارد مسائل بین‌المللی شده‌ایم تا در رشته‌های والیبال و فوتبال با باشگاه‌ها عقد خواهرخواندگی ببندیم و به‌صورت عملیاتی مباحثی از جمله ارتقای آکادمی‌ها، ارتباطات حرفه‌ای دو باشگاه و استفاده از اماکن ورزشی دو باشگاه در کشورهایشان را تقویت کنیم. تا به‌حال با پنج کشور اروپایی و یک کشور آسیایی صحبت کرده‌ایم و زمانی‌که این مذاکرات نهایی شد، از طریق روابط عمومی باشگاه حتماً اعلام خواهیم کرد و مطمئن باشید در سال ۱۴۰۱ یک پیکان بین‌المللی خواهیم داشت.

جدیداً سایتی، تیم فوتبال پیکان را جوان‌ترین تیم در بین ۱۰ لیگ معتبر آسیایی اعلام کرد؛ نظرتان چیست؟
سایت آمار و ارقامی در کانادا طبق آخرین اطلاعات، تیم فوتبال پیکان را با ۲۵ سال و سه‌ماه به‌عنوان جوان‌ترین تیم در بین ۱۰ لیگ معتبر آسیا معرفی کرد. همین الان در تیم اصلی‌مان چند بازیکن امید فیکس هستند و خوشبختانه شرایط پیکان به‌گونه‌ای است که رسالتش در امر بازیکن‌سازی در فوتبال ایران را به‌درستی انجام می‌دهد. در رده‌های پایه، بهترین نتایج را با دو قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی در لیگ استان تهران به‌دست آورده‌ایم و بازیکنانی که ساخته‌ایم در بهترین شرایط هستند. این موضوع پیکان را از سایر باشگاه‌های فوتبال ایران متمایز کرده است؛ از نظر هزینه نیز کمترین بودجه را در بین تیم‌های لیگ‌برتر حتی فجر سپاسی و پدیده داشتیم و قرار گرفتن در بین رتبه نهم تا یازدهم، می‌تواند برای ما رضایت‌بخش باشد؛ هرچند تلاش می‌کنیم بهترین جایگاه را در پایان فصل به‌دست بیاوریم.

وضعیت تیم فوتبال پیکان در لیگ‌برتر چگونه است؟

دو دیدار سخت با پرسپولیس و سپاهان خواهیم داشت، با استقلال نیز بازی انجام دادیم. جوانان ما با انگیزه بالا، برای تیم تلاش می‌کنند. پیکان یکی از تاکتیکی‌ترین تیم‌های ایران است و آقای حسینی نیز نشان داده به‌خوبی می‌تواند با جوانان کار کند؛ ما هم از وی حمایت می‌کنیم و امیدوارم این کادر جوان و با انگیزه به‌همراه حمایت‌های باشگاه، بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. مشکلات مالی در تمام باشگاه‌ها وجود دارد؛ اما سعی کرده‌ایم از نظر مالی نیز تیم‌هایمان را در حمایت خود قرار دهیم‌.

مجتبی حسینی فصل آینده نیز سرمربی پیکان خواهد بود؟

مجتبی حسینی تا پایان فصل در کنار ما است و فکر نمی‌کنم مشکلی برای ادامه همکاری در فصل آینده وجود داشته باشد. حسینی یکی از بهترین مربیان لیگ است؛ ولی باز هم باید تا پایان فصل جلو برویم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

فرشته کریمی در آستانه پیوستن به تیم فوتسال پیکان بود اما این اتفاق رخ نداد؛ دلیلش چه بود؟

فقط یک دیدار در لیگ‌برتر باقی‌مانده و فرشته کریمی به این فصل لیگ‌برتر نمی‌رسد. کریمی پس از اینکه بازی در لیگ کویت را تجربه کرد و زمان بازگشت وی به ایران با زمان پنجره نقل و انتقالاتی لیگ‌برتر فوتسال زنان ایران ۲۵ روز اختلاف داشت و از نظر قانونی نتوانستیم قرارداد وی را ثبت کنیم. فصل آینده نیز ممکن است هزاران اتفاق بیفتد؛ باید منتظر بمانیم تا سال جدید از سر برسد.

تیم فوتسال زنان پیکان در فینال لیگ‌برتر به‌دنبال قهرمانی است، چه‌اندازه شانس قهرمانی برای تیم خود قائل هستید؟

هر دو تیم پیکان و نصر فردیس که در فینال لیگ‌برتر فوتسال زنان حضور دارند، شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل داده‌اند؛ بازی جذابی میان آن‌ها برگزار می‌شود و هر دو تیم به اندازه یکسان شانس قهرمانی دارند. امیدوارم هر تیمی لایق قهرمانی است به قهرمانی برسد. هرچند فارغ از رقابت، اعضای این دو تیم با یکدیگر رفاقت دارند و به‌دور از تنش، اخلاق‌مدارانه و همراه با آرامش، دیدار رفت را برگزار کردند. در فوتسال مردان، تنش‌ها و اعتراضات فراوانی وجود دارد؛ اما زنان سرزمینمان با فرهنگ‌اند و نمونه‌اش این دو تیم هستند.

چند هفته است تنش‌ها در خصوص داوری بالا گرفته؛ این رفتارها شایسته فوتبال ما است؟

تعدادی از مربیان خوب فوتبال ایران، همه‌چیز را به داوری ربط می‌دهند؛ تمام تیم‌ها از جمله پیکان در طول فصل از اشتباهات داوری متضرر شده‌اند اما نکته حائز اهمیت، اقدامات ما و فدراسیون فوتبال در قبال فرهنگ‌سازی بازیکنان و مربیان فوتبال و معیشت داوران است که چه اندازه برایش تلاش کرده‌ایم.

داوران پس از هر بازی متهم ردیف اول هستند؛ چنین تصوری درست است؟

در فوتبال، بازیکنان و مربیانی حرفه‌ای با قراردادهای نجومی داریم؛ اما آیا به همان اندازه داوران نیز مورد توجه و حمایت قرار گرفته‌اند؟ بسیاری از داوران چند شغله هستند، داوری سراغ دارم که با تاکسی و پیک‌موتوری کار می‌کند؛ چطور می‌توانند با دستمزدهایی که در فوتبال دریافت می‌کنند، معیشت خانواده‌شان را تأمین کنند؟ بنابراین تمرکز برای تمرین و آمادگی لازم را ندارند؛ پس چرا باید انتظار داشته باشیم داوران با این نوع برخوردها بدون اشتباه باشند!

آیا برای آسایش داوران فوتبال ایران، تلاشی شده است؟
باید فدراسیون به روش‌های مختلف برای داوران فکری کند. تمام هجمه‌ها علیه داوران انجام می‌شود تا مربیان از زیر بار فشار مدیرعامل فرار کنند؛ نمی‌گویم مشکل داوری وجود ندارد، اما باید ببینیم فدراسیون فوتبال برای داوران چه‌کار کرده است؛ داوران ما در لیگ‌برتر سالم‌ترین داوران دنیا هستند.

یکی از دلایل اشتباهات داوران و ایجاد درگیری‌ها نبود VAR نیست؟

در لیگ‌های معتبر دنیا داوران حرفه‌ای و بزرگ نیز بسیاری از تصمیماتشان در حین بازی را از طریق کمک‌داور ویدئویی می‌گیرند، اما چنین قابلیتی پس از چندین سال هنوز در فوتبال ما وجود ندارد. سرپرست فدراسیون به این مسائل اشراف دارد و از آنجا که در تمام بدنه‌های فوتبال بوده‌اند به همه مشکلات اشراف دارند؛ امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب سال آینده شاهد پیشرفت و ارتقای داوران و سیستم‌های زیرساخت داوری از جمله VAR داشته باشیم.

چرا باشگاه‌ها این‌چنین و غیراخلاقی با داوران برخورد می‌کنند؟
برخی از باشگاه‌ها توهم توطئه توسط داور را دارند. مربیان پس از هر اتفاقی مصاحبه می‌کنند و از بریده شدن سرشان با تصمیم اشتباه داور می‌گویند! داوران نیامده‌اند آبرو و حیثیتشان را در مقابل میلیون‌ها بیننده به میان بگذارند؛ این توهم توطئه باید توسط برخی باشگاه‌ها کنار گذاشته شود.

باشگاه پیکان اهل بیانیه دادن نیست/برخی تیم‌ها توهم توطئه دارند!

پس از ماجراهای دیدار استقلال و پیکان، باشگاه شما واکنشی نشان داد که رسانه‌ها آن را بیانیه تلقی کردند؛ در این مورد توضیح می‌دهید؟

باشگاه پیکان بیانیه‌ای صادر نکرد! ما اهل بیانیه دادن نیستیم، یک پست اینستاگرامی توسط صفحه رسمی باشگاه پیکان با تیتر "تمام شد؟ " منتشر کرد. چند روز ارکان مختلف موجود از جمله مربیان شروع به انجام برخی صحبت‌ها مانند "ده‌نفره هم نمی‌بازیم" کردند. کارشناسان، داوری اخراج مدافع استقلال را کاملاً صحیح دانستند؛ چرا باید چنین صحبت‌هایی انجام شود؟ فوتبال است نه پینگ‌پنگ و قطعاً از بین آن همه تنش و درگیری، یک بازیکن نیز ممکن است از بازی اخراج شود. فوتبال نیز با همین خصوصیات به پربیننده‌ترین ورزش دنیا تبدیل شده است.

آن بحث‌ها پس از دیدار با استقلال، برایتان عجیب نبود؟

نباید همه‌چیز را زیر سوال ببرند؛ اکثر کارشناسان فوتبال سبک بازی پیکان را بسیار زیبا و یکی از تاکتیکی‌ترین تیم‌های لیگ می‌دانند؛ هرچند ما احتیاجی به تعریف کسی نداریم و به راهمان ادامه می‌دهیم. در اکثر مسابقات با بدشانسی روبه‌رو می‌شویم و نمی‌توانیم پیروزی را به‌دست بیاوریم. برخی به‌جای اینکه از کم‌آوردن تیمشان از نظر تاکتیکی در مقابل پیکان صحبت کنند، مسائل پیش‌پا افتاده را مطرح می‌کنند و اگر استقلالی‌ها نظری غیر از بهتر بودن پیکان داشته‌اند، احتمالاً منظورشان یک بازی دیگر بوده است.

از آنجا که دیدار رفت فینال لیگ‌برتر زنان با وجود پیگیری‌ها به‌صورت زنده پخش نشد، می‌توان امیدوار بود این اتفاق در بازی برگشت رخ دهد؟ باشگاه پیکان برای پخش‌زنده آمادگی دارد؟

با درخواستی که جامعه فوتسال داشت، سعی کردیم بازی رفت فینال لیگ‌برتر را به‌صورت زنده پخش کنیم. با توجه به اینکه بسکتبال و والیبال زنان، به‌صورت زنده پخش می‌شود انتظار می‌رفت که فینال لیگ‌برتر فوتسال بانوان نیز پخش شود. ما هم این درخواست را اجابت و برای انجامش اقدام کردیم؛ اما از آنجا که نامه‌نگاری‌های لازم انجام نشده بود، با این اقدام توسط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ممانعت شد. برای پخش مستقیم دیدار برگشت با وجود میزبان بودن تیم رقیب، صحبت‌ها و نامه‌نگاری‌ها با فدراسیون فوتبال انجام شده و امیدواریم هر آنچه که صلاح است، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان انجام دهند؛ ما نیز مطیع دستورات هستیم. آمادگی پخش مستقیم دیدار را داریم و امیدواریم اتفاقی بیفتد که به صلاح ورزش کشور باشد.

گفت‌وگو از: علی کریمی _خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 567807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.