۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
بررسی مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming WIFI

مادربرد، یکی از قطعات اصلی سیستم محسوب می‌شود که انتخاب آن تأثیر مهمی در خرید سیستم دارد و در بین مادربردهای موجود ROG Strix Z590-E Gaming WIFI یک نمونه حرفه‌ای برای گیمینگ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مادربردهای پرفروش ایسوس در چند دسته کلی و بر اساس اولویت کاربری طبقه‌بندی می‌شود. طبق این دسته‌بندی پیشوند TUF برای مادربردهای با دوام و جان سخت، Prime برای کاربران ساده خانگی و اداری، ROG Maximus برای اورکلاکرها و ROG Strix برای گیمرها استفاده می‌شود. ROG Strix Z590-E Gaming WIFI نیز بنا بر پسوند خود با اولویت کاربری گیمینگ طراحی و ساخته شده است.

ویژگی‌های مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming WIFI

این مادربرد بر اساس چیپست Z590 اینتل ساخته شده که یک تراشه رده‌بالا برای میزبانی پردازنده‌های خانواده Rocket-Lake محسوب می‌شود و به لطف بهره‌گیری از این تراشه قادر است درگاه‌های ارتباطی و ذخیره‌سازی با پشتیبانی از تکنولوژی‌های جدید و پر سرعت نظیر WIFI6، Grn2x2 و USB 3.2 را ارائه دهد که برای یک سیستم گیمینگ بسیار ارزشمند است.

در ساخت این مادربرد اولویت گیمینگ است، اما همانطور که از شاخه آن مشخص است، توانایی اورکلاکینگ بسیار خوبی نیز دارد و اگر یک اورکلاکر حرفه‌ای هستید، هیچ کمبودی احساس نخواهد کرد.

مشخصات فنی مادربرد ROG Strix Z590-E Gaming WIFI

یکی از ویژگی‌های اصلی قطعات گیمینگ طراحی ظاهری و ترکیب رنگی مناسب برای هماهنگی با سایر قطعات درون کیس است. بیشتر سطح این مادربرد مشکی است و کمی خاکستری نیز روی هیتسینک‌ها مشاهده می‌شود، بخش‌های رنگی هیتسینک چیپست و کاور پنل پشتی، طلق‌های شفافی است که نسبت به زاویه تابش نور رنگ‌های مختلفی در طیف سبز تا بنفش تولید می‌کند، اما در تاریکی نور زیادی مشاهده نمی‌شود، بلکه اصلی‌ترین منبع تولید نور رنگی RGB زیر آن است. این مادربرد دارای یک کانکتور RGB 12v و سه کانکتور Addressable RGB 5v نیز برای اتصال و همگام‌سازی سایر لوازم مجهز به نورپردازی و نوارهای نورانی مختلف و تکمیل سیستم نورپردازی در لبه بالایی و پایینی است؛ علاوه بر این مادربرد مذکور دارای چهار LED کوچک است که وضعیت پردازنده، رم، کارت گرافیک و بوت سیستم را گزارش می‌کند و برای عیب‌یابی دقیق‌تر به سون سگمنت نیز مجهز است تا از طریق کدهای اعلان وضعیت جزئیات بیشتری در اختیار قرار دهد.

ROG Strix Z590-E Gaming WIFI دارای چهار اسالت DIMM است و توانایی پشتیبانی از 128G حافظه رم DDR4 به صورت Dual Channel را دارد، پیشینه سرعت پشتیبانی شده حافظه‌های رم نیز بر اساس مشخصات اعلام شده توسط ایسوس برای این مادربرد به عدد فوق‌العاده ۵۳۳۳ مگاهرتز می‌رسد که از طریق فعال‌سازی پروفایل XMP یا اورکلاک قابل دسترسی است.

سیستم خنک‌کننده و مدار رگلاتور ولتاژ

طراحی جدید ایسوس که پیش از این در مادربردهای ام‌اس‌آی نیز مشاهده می‌شد استفاده از هیتسینک VRM و امتداد آن برای استفاده به عنوان کاور پنل پشتی است. هیتسینک مدار رگلاتور ولتاژ دو بلاک مجزای آلومینیومی است که توسط یک لوله انتقال حرارت به یکدیگر متصل شده؛ این دو مجموعه در کنار هم توانایی بسیار بالایی در جذب و دفع گرما به دلیل برخورداری از جرم زیاد و سطح تماس وسیع دارد. پدهای حرارتی نیز در دو سطح مختلف برای تماس با ماسفت و چوک‌های مدار رگلاتور ولتاژ و دفع گرمای آن‌ها قرار گرفته است. خنک‌کننده چیپست این مادربرد یک قطعه آلومینیومی به همراه پد حرارتی است که وظیفه دفع گرما از این تراشه کم‌مصرف را بر عهده دارد.

سیستم صوتی ROG Strix Z590-E Gaming WIFI

راهکار ایسوس برای ایجاد یک سیستم صوتی با کیفیت کنار هم قراردادن باکیفیت‌ترین تراشه‌های صوتی است. استفاده از Codec صوتی جدید شرکت Realtek مدل ALC 4080 زیر پوشش EMI و آمپلی‌فایر SV3H712 ساخت Savitech در کنار خازن‌های طلایی Nichicon و ایزولاسیون PCB برای بخش سیستم صوتی، ویژگی بسیار خوبی برای مادربرد ایجاد کرده است.

تراشه‌ها و کنترل‌های مهم ROG Strix Z590-E Gaming WIFI

تراشه جدید و رده بالای اینتل برای نسل یازدهم پردازنده‌های خود Z590 نام دارد؛ این چیپست ۲۴ مسیر PCIe 3.0 به طور مستقل ارائه می‌کند و از نسل نوین USB با پهنای باند 20Gbps با در کنار درگاه‌های ذخیره‌سازی و تکنولوژی‌های مرتبط اینتل پشتیبانی می‌کند. تراشه جدید اینتل دارای سرعتی ۲.۵ برابر تراشه‌های رایج 1GB برای دو درگاه شبکه این مادربرد در نظر گرفته شده است؛ این قطعه دارای توان مصرفی حدود 2w است و از مهم‌ترین خصوصیات آن می‌توان به کاهش بار پردازش شبکه روی پردازنده مرکزی و افزایش محسوس توان عملیاتی پروتکل‌های TCP و UDP در این تراشه در مقایسه با تراشه‌های شبکه سایر تولیدکنندگان اشاره کرد.

کد خبر 567776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.