درگیرشدن ۷برابری زنان به التهاب روده بزرگ نسبت‌به مردان

طبق مطالعات جدید پزشکی، زنان هفت برابر بیش از مردان به التهاب روده بزرگ مبتلا می‌شوند. این بیماری به دلایل مختلفی بروز می‌کند و گاهی در طول زمان شدید می‌شود، بهبود می‌یابد و گاهی نیز این بیماری برای مدتی خاموش می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات جدید پزشکی نشان داده است که زنان هفت برابر بیش از مردان به التهاب روده بزرگ مبتلا می‌شوند. خطر ابتلاء به این بیماری روده‌ای ناتوان‌کننده موسوم به کولیت میکروسکوپی که التهاب روده بزرگ نام دارد، در زنان به میزان قابل ملاحظه‌ای بیش از مردان است.

مؤسسه خیریه «گاتز یوکی» در انگلیس در این خصوص ذکر کرد: کولیت میکروسکوپی، التهاب روده بزرگ است که منجر به بروز علائمی نظیر شکم‌درد، اسهال مداوم و آبکی در طول روز و شب و کاهش وزن، خستگی و حتی در موارد شدیدتر موجب بی‌اختیاری در دفع می‌شود.

وی افزود: باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا علت این شکاف جنسیتی مشخص شود و به این اطمینان برسیم که این بیماری در زنان سریع‌تر تشخیص داده شود و درمان آن پیشرفت کند.

کارشناسان در این مطالعه یادآور شدند که کولیت میکروسکوپی می‌تواند عارضه‌ای ناتوان‌کننده باشد و به کیفیت زندگی بیماران به شکل گسترده‌ای آسیب برساند؛ زیرا بیمار برای انجام دادن کارهای روزمره با مشکل مواجه می‌شود و پیامدهای این بیماری به انزوای بیماران و در نتیجه وخامت سلامت روان آن‌ها می‌انجامد.

مطالعات آماری که پیش‌تر در این زمینه انجام شد، نشان داد ۸۸ درصد از مبتلایان به این عارضه را زنان تشکیل می‌دهند و این بیماری در اکثر آن‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سالگی تشخیص داده می‌شود. طبق گفته متخصصان اگر این بیماری با استروئیدی به نام بودزوناید درمان شود، کیفیت زندگی بیماران به شدت بهبود می‌یابد.

بررسی‌های قبلی نشان داده است که از هر سه بیمار مبتلا به کولیت میکروسکوپی، بیماری یک نفر را در ابتدا به اشتباه سندرم روده تحریک‌پذیر تشخیص داده‌اند؛ این در حالی است که تشخیص صحیح، اولین مرحله ضروری در روند درمان هر نوع بیماری است.

علائم بیماری التهاب روده‌ای

به گزارش ایمنا، التهاب روده‌ای (IBD: Inflammatory Bowel Disease) یک بیماری است که در آن به دلایلی مختلف، روده‌ها دچار التهاب می‌شود. این بیماری گاهی در طول زمان شدید شده یا بهبود می‌یابد و گاهی نیز این بیماری مدتی خاموش می‌ماند.

گرفتگی و درد عضلات شکم یکی از رایج‌ترین نشانه‌های التهاب روده است. اسهال که گاهی خون‌آلود است، می‌تواند از علائم التهاب روده باشد. احساس نیاز فوری شدید برای دفع، حرکات دردناک و دشوار روده، وجود چرک یا موکوس (مخاط) در مدفوع، تب و خستگی، عرق شبانه، کاهش وزن در بعضی موارد، کم شدن اشتها و کم‌خونی فقر آهن (به علت از دست دادن خون) نیز از سایر نشانه‌های این بیماری است.

کد خبر 567628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.