برگزاری نشست با کشورهای همسایه در راستای رفع معضلات زیست‌محیطی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست از میزبانی این سازمان برای گردهمایی کشورهای همسایه کشور در راستای تقویت و توسعه مناسبات محیط‌زیستی منطقه‌ای، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سیدحسین موسوی‌فر» اظهار کرد: پیرو بند ١٥ سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، تقویت دیپلماسی محیط‌زیست با تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای در جهت مقابله با گردوغبار، آلودگی‌های آبی و همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مقابله با مخاطرات محیط‌زیستی یکی از تکالیف اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

وی افزود: بر این اساس و پس از تکلیف رئیس‌جمهوری به سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط مبنی بر رفع معضل ریزگردها از طریق دیپلماسی، مجامع بین‌المللی و در تعامل با کشورهای همسایه، «علی سلاجقه» دستور برگزاری نشست وزرا و مقامات عالی‌رتبه کشورهای همجوار و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مرتبط را صادر کرد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: این نشست به زودی با تلاش برای دستیابی به سندی بین‌المللی درخصوص معضلات محیط زیستی مختلف در منطقه و آثار مخرب آن بر کشورهای همجوار، به مدت یک روز با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، پیدایش ریزگردها به علت دو منشأ داخلی و خارجی است و عمده‌ترین منشأ خارجی آن کشور عراق و بیابان‌های جنوبی و غربی آن است. اگرچه بخشی از بیابان‌های عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز بر این پدیده تأثیر گذارند، اما آنچه طی سال‌های اخیر بیشتر کشور را متأثر قرار داده، بیابان‌های کشور عراق است. منشأ داخلی این ریز گردها در استان خوزستان نیز عمدتاً از دو کانون بخش خشک تالاب هورالهویزه (هورالعظیم) و بیابان‌های ماه شهر و بخش خشک تالاب شادگان است.

درحال‌حاضر حدود ۱۳ استان درگیر گردوخاک است. چشمه‌های تولید گردوخاکی که در شمال عربستان، عراق و سوریه شکل گرفته و غالباً استان‌های مرزی کشور را درگیر می‌کرد، به تهران رسیده است و به سمت شمال شرق می‌رود. با توجه به کم‌بارشی‌های خاورمیانه، این شرایط دوباره تکرار خواهد شد.

کد خبر 567612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.